متقاضیان جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشند

دکتر علیرضا قدسی زاد، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی: - هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هر فرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست.

دکتر علیرضا قدسی زاد، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی:

۱ -هدف هر عمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

 

۲ – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هر فرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست. بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضروف های نوک بینی ضعیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابه لای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

 

۳ –  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام عمل رینوپلاستی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا رینوپلاستی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و …  به طور همزمان انجام می گیرد .

 

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید عمل جراحی پلاستیک بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

 

۵ – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

 

۶ –  لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

 

۷ – عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود .   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

 

۸ – جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

 

۹ – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

۱۰ – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبدی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

 

۱۱ – حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است . هر چند هزینه و قیمت عمل حتما یک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اما کسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارائی و تجربه ، جراح خود را انتخاب نماید. معمولا پزشکان هزینه عمل را بسته به شکل و نوع بینی و کاری که قرار است روی آن انجام شود مشخص می کنند.

 

۱۲ – برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد ، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد ، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .

 

 

تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود. کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید .  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد. محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های (پره های)  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.

مزایای روش بسته:

– زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.

– روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .

– در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

 

مزایای روش باز:

 

– جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.

– قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.

 

۱۳ – در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

– بزرگ بودن اندازه بینی

– قوزدار بودن بینی

– افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی و لب

-پهن بودن بینی

– بزرگ بودن سوراخ های بینی

– جعبه ای شکل بودن نوک بینی

– زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت

– دررفتگی تیغه بینی وغیر قرینه بودن بینی

-دو شاخه بودن نوک بینی

– دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی

– دفورمیتی های بعدازعمل جراحی

دکتر علیرضا قدسی زاد، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، عضو انجمن علمی رینولوژی ایران

آدرس و شماره های تماس:

مطب شماره یک: آدرس: تهران-گیشا – جنب خ ١٢ – ساختمان پزشکان خاتم – طبقه ٤ – واحد اول 

شماره تماس:02188242599

مطب شماره دو: تهران-خیابان ستارخان- خیابان بهبودى- کلینیکً عمار 

شماره تماس: 02166556063

مطب شماره سه: تهران- ولنجک- میدان یاسمن- خ عدالت- خ شقایق- کلینیکً تخصصی و فوق تخصصی ولنجک 

شماره تماس:02122410538

 

 

DrGhodsizad

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ