بهترین راه پیشگیری و درمان واریس چیست؟

آخرین بررسی‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌دهد که ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت کشور به بیماری واریس مبتلایند و این در حالی است که اغلب آنان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و در صدد درمان هم نیستند. از خانم دکتر مینا محمدی مدیر علمی شرکت ژاک آندرل خواستیم تا ما را با بیماری واریس و و ژل موضعی که برای درمان این بیماری وجود دارند آشنا سازند.

خانم دکتر در وهله اول بفرمائید بیماری واریس چیست؟ و  چرا گرفتار واریس و سنگینی پاها می شویم؟

واریس، به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورّم ورید گفته می‌شود.

سیاهرگها، رگهای خونی هستند که خون را از تمامی اندامهای بدن جمع آوری کرده و به سمت قلب هدایت می کند. وقتی که جریان گردش خون به درستی انجام نشود، رگها بر اثر جمع شدن خون در آنها برجسته بیشتر می شوند که این امر بیشتر در پاها و رانها دیده می شوند که به آنها واریس گفته می شود که از ریشه لاتین  varix به معنای پیچ خورده گرفته شده است.

 واریس های تارعنکبوتى بیشتر به لحاظ زیبایى ناراحت‌کننده هستند، حال آن که واریس های طنابی علاوه بر ظاهر طناب مانند، مشکلات متعدد دیگرى نیز به همراه دارند.

واریس های تارعنکبوتی بسیار شایع هستند و بیش از ۴۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال به این بیماری دچارند.

خانم دکتر چه عواملی موجب  تشدید این بیماری می شوند؟

  • سابقه خانوادگیو ارثی: برخی از افراد با دریچه‌های وریدی با کارایی پایین‌تر و یا دیواره‌های عروقی ضعیف تر به دنیا می‌آیند.
  • سن: خطر واریس با افزایش سن زیادتر می‌شود. کمتر از ۱۰ درصد زنان زیر ۳۰ سال و بیش از ۷۵ درصد زنان بالای ۷۰ سال به واریس مبتلا هستند.

جنسیت:  زنان بیش از مردان مستعد واریس هستند و بارداری عامل اصلی آن است.

 وزن: اضافه وزن به ویژه در اطراف شکم، فشار اضافی را بر وریدهای ساق پا تحمیل می‌کند.

  • پژوهشگران تخمین می‌زنند ایستادن‌های طولانی مدت دلیل بیش از ۲۰ درصد موارد پیدایش واریس در بزرگسالان است.

خانم دکتر برای درمان این بیماری چه باید کرد؟

 در صورتیکه عامل ایجاد کننده این ضایعات داخلی باشند با مراجعه به پزشک متخصص باید تحت درمان گیرند.

خوشبختانه در اکثر موارد  خونریزی ها و تورم پاها  منشا داخلی نداشته و بیشتر علل موضعی دارند. به زبان ساده تر تنبلی،تضعیف و عدم کارایی سیستم وریدی-لنفاوی سطحی باعث می شوند تا واریس ایجاد گردند که با استفاده از ژل اختصاصی و تقویت کننده این سیستم می توان به طور موضعی تا حد قابل قبولی این ضایعات را برطرف نمود.

برای درمان موضعی چه ژل یا کرمی مناسب است؟

محققین و متخصصین لابراتوار های گیاه پزشکی ژاک آندرل به سرپرستی پروفسور برن(P.Brin) که دارای شهرت بین المللی است با اشراف بر تاثیر و کارآیی عصاره گیاهان موفق به ارائه ترکیبی منحصر بفرد شده است که چون هنگام مصرف باعث سبکی  و  خنکی پاها می گردد آن را آیسی ژل Icy Gel)) یا ژل یخی نامیدند.آیسی ژل بعد از مصرف باعث کاهش دمای موضع مورد استفاده می شود و فرد احساس سبکی و تازگی می کند و در همان جلسات اول مصرف به دلیل وجود مواد موثر مانند: رزوراترول و منتیل لاکتات 25 تا 30 درصد از التهاب را از بین برده و با ادامه مصرف کبودی های زیر جلدی، هماتوم، واریس و به طور کلی سنگینی موضع مورد استفاده از بین می رود.

خانم دکتر لطفا ترکیب و مکانیزم اثر  مواد مورد استفاده در آیسی ژل را توضیح دهید تا  با خواص این ژل آشنا شویم.

روغن هسته انگور موجود در آیسی ژل سرشار از رزوراترول می باشد این ماده یک آنتی اکسیدان و آنتی رادیکال قوی و بسیار موثر می باشد و از سخت شدن دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند و موجب بهبود بافت های آسیب دیده می گردد.

این ژل به دلیل وجود بنزیل سالسیلات و منتیل لاکتات در کاهش درد های عضلانی و التهاب نیز موثر است و  موجب خنکی طولانی مدت در پوست و اندام های تحت فشار قرار گرفته مانند پا می گردد.

ژل ضد واریس ژاک آندرل می تواند تیرگی های ناشی از واریس را به خوبی برطرف کند زیرا حاوی تری اتانول آمین می باشد و این ترکیب زمانی که در کنار ویتامین C موجود در روغن هسته انگور قرار بگیرد موجب روشنی پوست می گردد.

خانم دکتر نحوه مصرف این ژل به چه شکل می باشد و برای چه مدت زمانی باید از محصول استفاده کرد؟

برای رفع واریس پاها روزی 2  تا 3  مرتبه همراه با ماساژ استفاده گردد و بهتر است بعد از آن مدتی پاها بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید با این کار خون تازه در رگ ها جریان پیدا می کند و به عملکرد ژل کمک می کند.

اگر از جوراب های ضد واریس استفاده می کنید می توانید مجددا جوراب های خود را بپوشید زیرا ژل به سرعت جذب شده و هیچگونه  اثری از چربی و لک از خود باقی نمی گذارد.

استفاده موضعی از محصولات ضد واریس بخشی از پروسه درمانی هر فرد می باشد و مدت زمانی که فرد برای درمان لازم دارد به فاکتور های متعددی بستگی دارد از قبیل: سن، ژنتیک و نوع واریس.

و اولین قدم اصلاح الگوی زندگی می باشد اگر فردی از ژل ضد واریس استفاده کند ولی همچنان مدت زیادی بی تحرک یا سر پا بایستد خیلی دیر تر جواب می گیرد.

برای رفع واریس تار عنکبوتی 8 الی 12 هفته استفاده از آیسی ژل  و برای واریس ها ی طنابی تیپ 1 استفاده از ژل ضد واریس به همراه جوراب به مدت 5 الی 9 ماه توصیه می گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ