برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی چه بخوریم؟

nazari
تغذیه مناسب برای قلب سالم

معمولا پزشکان به‌ خصوص پزشکان متخصص قلب یا داخلی درباره آنچه بیماران نباید بخورند از قبیل چربی‌های اشباع شده، نمک، شکر و انواع مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها زیاد بحث کرده‌اند. در این فرصت می‌خواهم در مورد آنچه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی می‌توان خورد، بحث کنم. خوراکی‌هایی که به‌صورت طبیعی وجود دارند و مواد مغذی آنها را می‌توان به راحتی وارد بدن کرد، بدون نیاز به مکمل و مولتی ‌ویتامین. قابل ذکر است که مصرف این غذاها جایگزین هیچ دارویی در بیماران نخواهد شد و مصرف زیاد از حد و غیر متعارف هیچ غذایی نمی‌تواند مفید باشد.

1- میوه‌ها و سبزی‌ها : افرادی که رژیم غذایی آنها مقدار بیشتری سبزی و میوه دارد فشار خون‌ آنها بهتر کنترل می‌شود، چربی خون‌شان پایین‌تر خواهد بود و مقاومت به انسولین که مستعدکننده دیابت است در آنها کمتر خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود در طول روز بین 3 تا 5 نوبت از میوه و سبزی تازه استفاده کنید.

2- مصرف آجیل و دانه‌های گیاهی : از قبیل گردو،  بادام و پسته ریسک بیماری‌های قلبی- عروق را پایین می‌آورد. مصرف اینها به مقدار متوسط(نه زیاد) موجب کاهش کلسترول بد یا LDL می‌شود و اثرات آنتی‌اکسیدان هم دارد.

3- مصرف ماهی : در مورد ماهی بیشترین مطالعات صورت گرفته است و امروزه مصرف ماهی یک‌بار در هفته 15درصد،  4 – 2 بار در هفته 23درصد و 5 بار یا بیشتر 38درصد مرگ‌و‌میر قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.

4- مصرف روغن ماهی به‌ صورت قرص یا امگا3 به میزان 250 میلی‌گرم در روز نیز به کاهش مرگ و میر بیماران قلبی – عروقی کمک می‌کند.

5- فلاونوئیدها که در مواد غذایی مثل پیاز، کلم بروکلی، چای، سیب و انگور وجود دارند اثرات کاهنده فشار خون، ضد‌اکسیدان، ضد‌پلاکت دارند، بنابراین در کاهش عوارض قلبی – عروقی موثر هستند.

 6- چربی‌های غیراشباع : دلیل آن مشخص نیست اما چربی‌های خوب موجود در آجیل سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

7-  اسیدهای چرب امگا3 : بسیاری از آجیل‌ها حاوی امگا3 هستند. در واقع اسیدهای چرب امگا3 فرم سلامت اسیدهای چرب هستند که به‌نظر می‌رسد با منظم کردن ریتم قلب خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهند.هر چند امگا3 در انواع ماهی هم وجود دارد اما آجیل‌ها یکی از بهترین منابع گیاهی این اسید چرب هستند.

 8- فیبر: همه انواع آجیل دارای فیبر هستند که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. همچنین فیبر احساس سیری به شما داده و بنابراین کمتر پرخوری می‌کنید! به ‌نظر می‌رسد فیبر در جلوگیری از دیابت نیز موثر است.

9-  ویتامین E : این ویتامین از ایجاد پلاک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند. پلاک باعــث نازک شدن عروق می‌شود و درد قفسه سینه، بیماری عروق کرونری و حمله قلبی را موجب می‌شود.

  10- استرول : برخی از مغزها حاوی استرول‌های گیاهی هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. استرول معمولا به محصولاتی مانند مارگارین و آب پرتقال اضافه می‌شود اما این ماده به‌طور طبیعی در مغزها وجود دارد.

11- آرژنین : آجیل منبع آرژنین است. این ماده به بهبود سلامت دیواره شریان‌ها کمک می‌کند. این ماده موجب انعطاف‌پذیری بیشتر عروق شده و به این ترتیب مانع لخته شدن خون و در نتیجه مسدود شدن جریان خون می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ