به طراحی‌های قبل از جراحی بینی اعتماد کنیم یا نه؟!

دکتر شاهین شمس، متخصص جراحی فک و صورت: رینوپلاستی همان جراحی زیبایی بینی است که امروزه جزء اعمال زیبایی بسیار شایع بین زنان و مردان ایرانی است. با اینکه جراحی شایعی است اما بازهم سوالاتی ممکن است ذهن افراد مخاطب را به خود درگیر کرده باشد.

دکتر شاهین شمس، متخصص جراحی فک و صورت:

رینوپلاستی همان جراحی زیبایی بینی است که امروزه جزء اعمال زیبایی بسیار شایع بین زنان و مردان ایرانی است. با اینکه جراحی شایعی است اما بازهم سوالاتی ممکن است ذهن افراد مخاطب را به خود درگیر کرده باشد.

طراحی‌های قبل از جراحی بینی تا چه اندازه درست و واقعی هستند؟

یکی از  سوالاتی که ذهن افراد کاندیدای جراحی بینی را به خود مشغول کرده است طراحی‌های قبل از جراحی بینی یا همان قالب‌های سه‌بعدی است که آیا می‌توان به این طراحی‌ها اعتماد کرد؟! حقیقت امر در این است که چنین چیزی  وجود ندارد، در اصل طراحی قبل از عمل جراحی بینی با برنامه فتوشاپی انجام می‌شود. برنامه فتوشاپ فقط قادر است تغییرات را در پوست ایجاد کند، یعنی تنها قسمتی که ما در عمل جراحی بینی کاری به آن نداریم. در عمل بینی جایی که روی پوست جراحی و تغییر داده می‌شود پره‌های بینی است و جای دیگری از پوست تغییری ایجاد نمی‌‌شود. برای همین شکل پیش‌بینی شده، نمی‌تواند درست باشد.

نکته!

یکسری جراحی‌های پیشرفته‌تری وجود دارند که تغییرات را روی پوست بیماران انجام می‌دهند مثل افراد تصادفی یا بیماران مسنی که دچار مشکل شده‌اند. اما به‌صورت روتین 99.99درصد جراحی‌های بینی، تغییراتی روی پوست بیمار انجام نمی‌شود چراکه تغییرات روی غضروف و استخوان بینی است. اما پوست بیمار روی نتیجه نهایی کار تاثیرگذار خواهد بود چراکه اگر پوست بینی بیمار نازک‌تر باشد تغییراتی که جراح ایجاد کرده است، مشهودتر خواهد بود. با این حال نمی‌توان به این طراحی‌های قبل از جراحی اعتماد کرد. برای همین این طراحی‌ها تنها برای بیمار توقع ایجاد می‌کنند که ممکن است در برخی مواقع بعد از جراحی باعث دلخوری بیمار شود.

قالب‌های سه‌بعدی چطور؟!

درمورد قالب‌های سه‌بعدی هم باید بگویم به هیچ عنوان نمی‌توان به نتیجه آنها اعتماد کرد. شاید قبل از عمل بتوان براساس تجربه، اهدافی به بیمار گفته شود اما قضاوت اصلی سر عمل جراحی است، چراکه باتوجه به پوست و غضروف بیمار می‌توان نتیجه نهایی را اعلام کرد.

آیا در جراحی بینی، برای فرد کاندیدا غضروف گذاشته می‌شود؟

یکی از سوالاتی که خیلی از بیماران در جلسه‌های مشاوره  می‌پرسند، این است که آیا در جراحی زیبایی بینی، برای فرد غضروف یا پلاتین گذاشته می‌شود؟ آیا برای بینی‌های گوشتی هم نیاز به استفاده از غضروف است؟! در پاسخ به سوال این دسته از مراجعان باید بگویم که در ابتدا غضروفی که گذاشته می‌شود از غضروف‌های خود بیمار است که البته حین عمل آنها را جابه‌جا می‌کنیم یعنی از مکانی برداشته و در قسمت دیگری از بینی قرار می‌دهیم. در جراحی بینی، برای بینی‌های گوشتی هم این کار زیاد انجام می‌شود. اما ممکن است در عمل‌های مجدد غضروف کافی در ساختمان بینی وجود نداشته باشد که در این صورت باز هم غضروف از خود بیمار گرفته می‌شود اما از قسمت دیگری از بدن مثل گوش، دنده و… این کار به‌خصوص در بیماران تصادفی زیاد اتفاق می‌افتد.

دکتر شاهین شمس، متخصص جراحی فک و صورت:

دکتر شاهین شمس متولد تهران، دوران دبیرستان را در مدرسه کوثر به پایان رسانیدند و پس از قبولی در کنکور دوران عمومی خود را سپری کردند و با رتبه 64 امتحان رزیدنتی به صورت مستقیم و بدون وقفه مشغول تحصیل در رشته جراحی فک و صورت در دانشگاه شهید بهشتی شدند. 
پس از دوره 11 ساله (عمومی و تخصص) در امتحان بورد تخصصی شرکت کردند و به صورت مستقیم و با کسب یکی از رتبه های برتر دارای بورد تخصصی و استادیار دانشگاه شدند. 
هم اکنون ایشان متخصص جراح فک و صورت و استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم هستند. 

 آدرس: تهران، همت غرب، بعد ستاری ،خروجی کبیری طامه ،خ بهار، بیمارستان عرفان نیایش 

شماره تماس: 09123398359

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ