محافظ‌های دندانی چه کارایی دارند؟!

mousavi
دکتر رامین شنواد، دندانپزشک: محافظ‌ دندانی یا مات‌گارد در واقع وسیله ای برای حفاظت از دندان‌ها و نسج نرم دهان است که از وارد شدن صدمه به دندان‌ها، فکین و نسج لثه‌ها جلوگیری می کند.

دکتر رامین شنواد، دندانپزشک:

محافظ‌ دندانی یا مات‌گارد در واقع وسیله ای برای حفاظت از دندان‌ها و نسج نرم دهان است که از وارد شدن صدمه به دندانها، فکین و نسج لثهها جلوگیری می کند.   

*این وسیله در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

  • در برخی ورزشها مانند بوکس، کاراته و …
  • در درمان دندانقروچه یا ساییدن دندانها بر روی هم
  • در درمان ناهنجاری‌های مفصل گیجگاهی-فکی
  • سایر درمانهای دندانپزشکی مثل تری‌های بلیچینگ، ریتینرهای ارتودنسی

*مات‌گارد در ورزش چه کارایی دارد؟

محافظ‌های دندانی یا ماتگاردها هم برای ورزشکاران مبتدی و هم حرفه‌ای قابل استفاده هستند. به‌طور کلی در ورزش‌هایی که احتمال ضربه خوردن به فک و صورت وجود دارد؛ مثل ورزش‌های رزمی، بوکس و بسکتبال بهتر است از این وسیله استفاده شود. برای همین اگر حین ورزش ضربهای به صورت وارد شود، این محافظ از شکستن دندانها، فک و صدمه دیدن لب و لثه جلوگیری خواهد کرد. این وسیله برای ورزشکاران تازه کار می تواند بسیار نقش موثری داشته باشد.

طریقه استفاده از مات گارد بسیار آسان است و به راحتی در دهان قرار می گیرد و در تنفس اختلالی ایجاد نمی‌کند. همچنین ضخامت و رنگ مات‌گاردها متفاوت است و برای هر فرد به طور جداگانه ساخته می‌شود.

تفاوت مات‌گارد با نایت‌گارد در چیست؟

یک محافظ دیگر به‌نام نایت‌گارد وجود دارد که دو نوع نرم و سخت دارد و مخصوص افرادی است که در شب دندان‌هایشان را روی هم می فشارند یا دچار ناراحتی‌های گیجگاهی _ فکی (یعنی زمانی که افراد فک خود را باز می‌کنند صدای خاصی می‏‌شنوند) هستند. نایت‌گارد اولین درمانی است که پزشک به بیمارانی که دچار سایش دندانی هستند، توصیه می‌کند.

نکته!

بچه‌هایی که در سنین 7 تا 14 سال هستند، بیشترین ریسک برای آسیب به دندان‌های‌شان وجود دارد برای همین استفاده از مات گارد در حین ورزش برایشان توصیه می شود. برای هر فرد بسته به نوع ورزشی که انجام می‌دهد مات‌گارد ساخته می‌شود و در صحبت و تنفس اختلالی ایجاد نمی‌کند. همچنین لازم به ذکر است ورزشکارانی که از مات‌گارد استفاده نمی‌کنند 60درصد بیشتر درمعرض صدمه قرار دارند.

دکتر رامین شنواد، دندانپزشک:

دارای بورد از آمریکا، درمان انواع فاصله های دندانی، نامرتبی و درهم ریختگی دندانها با پلاک های شفاف و متحرک ساخت آمریکا

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر رامین شنواد با شماره های ذیل تماصل حاصل نمائید:

تلفن: 02188045461  

موبایل: 09125866386

آدرس: شیخ بهایی شمالی ، برج صبا، طبقه 6، واحد 65، دندانپزشکی دکتر رامین شنواد 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ