تفاوت بین لامینیت با کامپوزیت برای طرح لبخند چیست؟

mousavi
دکتر رامین شنواد، دندانپزشک: همه لبخندها زیبا هستند اما گاهی اوقات به‌دلیل برهم ریختگی دندان ها ممکن است تا حدودی ازجذابیت لبخند افراد کاسته شود. در گذشته برای رفع این مشکل راه‌حل آسان و سریعی وجود نداشت و افراد ممکن بود مدت ها تحت درمان قرار می گرفتند تا این مشکل را اصلاح کنند اما امروزه با پیشرفت علم و روش‌های نوین، می‌توان لبخندی زیبا آفرید.

دکتر رامین شنواد، دندانپزشک:

همه لبخندها زیبا هستند اما گاهی اوقات به‌دلیل برهم ریختگی دندان ها ممکن است تا حدودی ازجذابیت لبخند افراد کاسته شود. در گذشته برای رفع این مشکل راهحل آسان و سریعی وجود نداشت و افراد ممکن بود مدت ها تحت درمان قرار بگیرند تا این مشکل را اصلاح کنند اما امروزه با پیشرفت علم و روش‌های نوین، می‌توان لبخندی زیبا آفرید. این کار با کمک روش لامینیت یا همان ونیر امکانپذیر است. لامینیت ها یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شوند. ونیر‌ها یا از جنس کامپوزیت هستند و بهطور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شوند (که به آنها ونیر کامپوزتی می‌گویند) یا از جنس سرامیک هستند که در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آنها ونیر سرامیکی گفته می‌شود). به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوقالعاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند.

کامپوزیتها به دو صورت کاربرد دارند:

یکی به‌صورت دایرکت که داخل مطب دندانپزشکی توسط دندانپزشک انجام و شکل داده می‌شود و دیگری بهصورت این‌دایرکت که توسط تکنیسین دندانپزشکی و در لابراتوار ساخته و بعد از آن به سطح دندان باند می‌شود و از سیمان‌های رزینی برای این کار استفاده می‌شود.

برای انجام لامینیت چه مراحلی لازم است؟

افرادی که برای لامینیت انتخاب می‌شوند با افرادی که برای کامپوزیت انتخاب می‌شوند، متفاوت هستند. معمولا اولین کاری که انجام می‌شود یک معاینه کلی است تا وضعیت دندان‌ها و جفت‌شدنشان توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد. بعد از بررسی‌های لازم، خواسته بیمار هم مدنظر قرار گرفته می‌شود که آیا کامپوزیت برایش قابل اجراست یا لامینیت‌ها.

چه افرادی کاندیدای کامپوزیت هستند؟

اگر دندان‌های فرد بیمار، مشکلات خاصی ازجمله پوسیدگی یا شکستگی و تغییر رنگ نداشته باشد، ترجیحا کامپوزیت یک پروسه کم‌هزینهتر نسبت به لامینیت است و معمولا بیمار از نتیجه کار راضی‌تر خواهد بود. در بعضی مواقع به‌خاطر پوسیدگی یا شکستگی یا تغییر رنگ‌های زیاد یا خواست بیمار از نظر زیبایی نیاز به استفاده از پرسلین‌های لامینیتی می‌شود که پروسه درمانی این دو روش با یکدیگر متفاوت است. 

چرا لامینیتها امروزه حرف اول را می‌زنند؟

لامینیتها و کامپوزیتها به مرتب شدن دندانها کمک می‌کنند. در گذشته ناهنجاری‌های دندانی که در قسمت جلوی دندان‌ها وجود داشتند به‌وسیله ارتودنسی یا روکش تصحیح می‌شدند، ولی لامینیت‌ها  امروزه به نوعی در زمان کمتر قادر هستند این مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی را درمان کنند.   

کامپوزیت یا لامینیت، مسئله این است؟

کامپوزیت‌ها کم‌تهاجمی‌تر نسبت به لامینیت‌ها هستند و به‌علاوه تقریبا روشی قابل برگشت هستند و زمانی که بیمار کامپوزیت انجام می‌دهد چیزی را از دست نمی‌دهد؛ ولی لامینیت‌ها غیرقابل برگشت هستند یعنی در روش پرسلین، دندان تراش می‌خورد. من شخصا در خیلی از موارد به بیماران کامپوزیت را پیشنهاد می‌دهم چراکه اگر شخص از کامپوزیتها رضایت نداشته باشد قابلیت برگشت به لامینیت را خواهیم داشت و فرد چیزی را از دست نمی‌دهد.

از نظر زیبایی کدام روش بهتر است؟

از نظر زیبایی لامینیت زیباتر است چراکه پالیش در لابراتوار انجام می‌شود؛ برای همین لامینیتها از نظر زیبایی از کامپوزیت و ونیر بهتر هستند.

برای نگهداری آنها چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

به ‌طور کلی برای نگهداری همه روکش‌ها و پرکردگی‌ها باید از یک قانون کلی تبعیت کرد.

افراد باید از جویدن و گاز زدن خوراکی‌های سفت و سخت پرهیز کنند.

اگر با مشکل سایش دندان و دندان‌قروچه مواجه هستند باید از مات‌گارد استفاده کنند.

هر 6 ماه یکبار باید این افراد توسط دندانپزشک مربوطه چکاپ شوند.

به‌طور کلی باید بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنند.

دکتر رامین شنواد، دندانپزشک:

دارای بورد از آمریکا، درمان انواع فاصله های دندانی، نامرتبی و درهم ریختگی دندانها با پلاک های شفاف و متحرک ساخت آمریکا

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر رامین شنواد با شماره های ذیل تماصل حاصل نمائید:

تلفن: 02188045461  

موبایل: 09125866386

آدرس: شیخ بهایی شمالی ، برج صبا، طبقه 6، واحد 65، دندانپزشکی دکتر رامین شنواد 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ