کدام خواب‌ها شما را دچار ترس و هراس می‌کند؟

zahra
برخی عناصر و نشانه‌ها هستند که به‌قول روانشناسان دیدن آنها درخواب و کابوس درسرتاسر جهان، معانی تقریبا یکسان دارند. موارد زیر برخی نشانه‌های شایع است که بسیاری از انسان‌ها آنها را در خواب می‌بینند

«فرانسیس کریک»، یکی از کاشفان DNA، براین باور است که خوابدیدن، راهی برای جداسازی و دورریختن اطلاعات حسی است که در طول روز دریافت شدهاند. هنگامیکه چنین اتفاقی میافتد، سیستم عصبی فعال شده و نهایتا منتهی به رویا میشود. «رابین رویستون»، روانپزشک، بیشاز 200 شرح رویا و خواب جمعآوری کرده است که ظاهرا مشکلات مربوط به سلامت را بازگو میکنند. برای مثال، مردی خواب دیده بود 2 پلنگ سیاه او را تعقیب میکنند و یکی از آنها پنجهاش را در پشت او فرو میکند. ماهها بعد، این مرد مبتلا به بیماری خطرناکی شد که ویژگی آن، وجود خال سیاهی در همان نقطه پشت است!بهنظر میرسد رویاها، گاهی الهامی برای حل خلاقانه مسائل هستند. مثلا «ککوله»، کاشف بنزن، بعد از این که خواب دید دایرهای از مارها هرکدام دم مار بعدی را در دهان دارد، موفق به کشف ساختمان شیمیایی بنزن شد که حلقوی است، نه خطی! روانشناسان میگویند هر خوابی که میبینید، معنی پنهانی دارد. در اینجا چند تعبیر خواب از دیدگاه روانشناسی میآید که البته فقط نوعی برداشت از خواب است و نمیتواند حکمی کلی و قطعی داشته باشد و بیشتر به ارتباط بین اعمال و ذهن انسان برمیگردد.

برخی عناصر و نشانهها هستند که بهقول روانشناسان دیدن آنها درخواب و کابوس درسرتاسر جهان، معانی تقریبا یکسان دارند. موارد زیر برخی نشانههای شایع است که بسیاری از انسانها آنها را در خواب میبینند و برخی معانی و تعابیری که برای دیدن آنها درخواب پیشنهاد شده، هستند.

1-تعقیب یا مورد حمله قرارگرفتن:

دیدن چنین خوابی عموما به این تعبیر میشود که ناخودآگاه فرد او را در خطر میداند. برخی روانشناسان معتقدند چنین خوابی بهمعنای مسئلهای است که فرد آگاهانه سعی میکند آن را کوچک و بیاهمیت جلوه دهد؛ اما درواقعیت از رودررویی با آن میترسد. روانشناسان معتقدند تلاش برای تجزیه و تحلیل این نوع از خوابها و بهیادآوری کامل آنها، میتواند به فرد کمک کند. برخی کارشناسان معتقدند کسانی که این خواب را بهصورت تکراری میبینند، بهتر است قبل از خواب به خود تلقین کنند اینبار اگر چنین خوابی دیدند، خود را دروضعیت ثبات و مثلا درحال دیالوگ با فرد تعقیبکننده میبینند.

2- خواب سقوط دیدن

دیدن این خواب به معنای هراس فرد از یک اتفاق یا چالش پیشرو یا موقعیتی است که درپیش دارد.

3- اتومبیلی که خارج از کنترل است

برخی روانشناسان میگویند دیدن این خواب بهمعنای لزوم ماجراجویی فرد است. درواقع آنها معتقدند فردی که این خواب را میبیند، از زندگی ساکن یا تکراری و کلیشهای خود خسته شده و احتیاج به هیجان دارد.

4- گیرافتادن درمکانی و عدم توانایی درحرکت کردن یا حرفزدن (فلج شدن)

این حالت را به این تعبیر کردهاند که فرد دچار خستگی روحی و آشفتگی و اضطراب است؛ ولی این حالت را بهصورت ناخودآگاه نمیپذیرد؛ ولی ناخودآگاه او، لزوم این استراحت و نیاز به ریلکسشدن را اینگونه نشان میدهد.

5- آسیبدیدن و مجروح شدن

روانشناسان فعال درحیطه خواب میگویند شایعترین تعبیر چنین خوابی این است که بخشی از وجود شخص (بهخصوص روح و روان او) توسط او نادیده گرفته شده و نیازها، احساسات یا عواطف او دراین بخش به خودآگاه او راه نمییابند.

6- سیل یا غرق شدن

این خواب بهمعنای هشداری از سوی ناخودآگاه برای درگیرشدن دریک مسئله کاری یا عاطفی درآینده نزدیک است، درواقع این هشداری است از ناخودآگاه برای اتفاقی که پیشروی فرد است.

7- بچه گریان

بهنظر میرسد چنین خوابی، میتواند دلالت برنادیدهگرفتن «کودک درون» فرد از سوی او داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ