تفاوت مزوبوتاکس با بوتاکس چیست؟

دکتر فرشته اسلامی، پزشک پوست، مو و زیبایی: روشی به نام مزوبوتاکس ابداع شده است که بیشتر در افرادی کاربرد دارد که دوست ندارند بعداز تزریق بوتاکس چهره ی مصنوعی یا به بین دیگر ماسکه ای داشته باشند.

دکتر فرشته اسلامی، پزشک پوست، مو و زیبایی:

بوتاکس در واقع  سمی است که از یک میکروب به نام کلستریدیوم بوتولینوم تهیه شده است که در ایران به نام تجاری بوتاکس نامیده می شود. این سم می تواند روی اتصال عصب و عضله که باعث آزاد شدن ماده ای به نام استیل کولین است اثر بگذارد و آن ماده را غیر فعال کند که این روند باعث فلج موقت عضلات ارادی می شود. اکثر افراد فکر می کنند تزریق بوتاکس فقط برای رفع چین و چروک صورت به خصوص ناحیه  اخم، پیشانی و دور چشم مورد استفاده قرار می گیرد.  ولی مصرف بوتاکس خیلی بیشتر از این ها کاربرد دارد.

مزوبوتاکس چیست؟

روشی به نام مزوبوتاکس ابداع شده است که بیشتر در افرادی کاربرد دارد که دوست ندارند بعداز تزریق بوتاکس چهره ی مصنوعی یا به بین دیگر ماسکه ای داشته باشند. خیلی از بازیگران از این روش استفاده می کنند چرا چهره شان حالت طبیعی داشته باشد و در عین طبیعی بودن جوانی صورت خود را حفظ کرده باشند. این روش به این صورت است بوتاکس را به روش خاصی رقیق و به صورت واحد های خیلی کوچک و نزدیک به هم روی کل پوست صورت تزریق می کنند. با این روش چهره خیلی شاداب و بدون چین و چروک خواهد شد، بدون اینکه حرکات صورتشان ماسکر و فیک باشد.  

از دیگر فواید بوتاکس:

بوتاکس یک سری مصارف درمانی دیگر از جمله کاهش تعریق زیر بغل، کف دست و کف پا دارد و به علاوه برای درمان سردردهای میگرنی هم قابل استفاده است.  به غیر از موارد گفته شده برای لبخند های لثه ای هم تزریق بوتاکس می تواند نقش کاربردی داشته باشد. همین طور در علم نورولوژیک از بوتاکس برای یک سری درمان های خاص استفاده می کنند.

چرا باید تزریق بوتاکس توسط پزشک پوست و مو انجام شود؟

به طور کلی توصیه ما این است که افراد به پزشکان متبحر در این زمینه مراجعه کنند. همچنین حتما فرد مراجعه کنند باید لیبل ماده بوتاکس را ببیند تا مطمئن شود از بوتاکس مجاز استفاده شده است. متاسفانه یک سری بوتاکس های غیر استاندارد با قیمت های بسیار ارزان در حال وارد شدن است که بیشتر در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی توسط افراد غیر پزشک تزریق می شوند. روی این بوتاکس های غیرمجاز هیچ گونه تحقیق و آزمایشی روی انسان انجام نشده است و متاسفانه عوارض بسیار خطرناکی به خصوص اگر توسط افراد غیر حرفه ای و غیر پزشک تزریق شوند، برای فرد به همراه دارند.

کدام بوتاکس ها مورد تایید هستند؟

بوتاکس هایی که در حال حاضر مورد تایید هستند و مجوزهای لازم را دارند، بوتاکس دیسپورت انگلستان، بوتاکس نورونوکس کره، بوتاکس زئومین و بوتاکس مصپورت ساخت ایران که مجوزهای لازم را دارند.

عوارض بوتاکس های غیر مجاز:

بوتاکس هایی که مجوز لازم برای انجام این کار را نداشته باشند چون آزمایش ها و تحقیق های لازم روی انسان انجام نشده است، ممکن است حساسیت های بسیار خطرناکی را به خصوص در کسانی که اصرار به ترمیم بوتاکس دارند، به همراه داشته باشد مثل فلج عضلات، حساسیت های بسیار شدید روی صورت و تورم بسیار ناراحت کننده روی صورت. حتی ممکن است به فلج یک طرفه  عضلات صورت  منجر شود.

موارد منع بوتاکس

1)کسانی که از داروهای سیکلوسپورین استفاده می کنند و آنتی بیوتیک های آمینوکلایکوزیتک مثل جنتامایسین استرتومایسین و…

2)کسانی که بیماری میاستنی گراویس که یک ضعف عضلانی است دارند و خودشان کاملا آشنایی دارند.

3)کسانی که سابقه ی بیماری تنفسی دارند.

4)کسانی که سابقه ی اختلال در بلع دارند.

5)کسانی که حساسیت قبلی به بوتاکس دارند.

6)افراد باردار و شیرده نباید استفاده کنند و وقتی می خواهند بوتاکس تزریق کنند حتما باید پزشک خودشان را مطلع کنند.

مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس

اولا از داروهایی که استفاده می کنند و از بارداری و شیردهی پزشک خود را در جریان بگذارند و اینکه از سه روز قبل نباید داروهایی مثل آسپرین و مسکن هایی مثل ایبوپروفن، ایندومتاسین، نالیدیکسیک اسید استفاده کنند.

بعد از بوتاکس یک سری مراقبت هایی لازم می باشد که هر پزشکی به بیمار خود می گوید اینکه به مدت چهار ساعت سرشان را خم نکنند، نخوابند، از مالش و تحریک نواحی تزریق پرهیز کنند، دمر نخوابند، 24 ساعت از مواد شوینده بر روی پوستشان استفاده نکنند و 24 ساعت هم از هیچ نوع کرمی روی پوستشان استفاده نکنند.

اثر بوتاکس معمولا بعد از 48 تا 72 ساعت آغاز می شود خیلی از بیماران قبل از این حالت متعرض اند که چرا پوست ما تغییر نکرده است و ظرف 14 روز بوتاکس به پیک اثرش می رسد که اگر نیاز به ترمیم باشد باید بعد از 14 روز بابت ترمیم مراجعه کنند.  

دکتر فرشته اسلامی، پزشک پوست، مو و زیبایی:

دکتر فرشته اسلامی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران است که مدت 16 سال است در حوزه پوست و زیبایی فعالیت می کنند. 

خدماتی که در مطب پزشکی دکتر فرشته اسلامی ارائه می شوند:

تزریق بوتاکس، تزریق ژل، میکرونیدلینگ، مزونیدلینگ، هایفوتراپی، آرفرکشنال، میکرودرم ابریژن، خال برداری، کاشت و جوانسازی با نخ و …

آدرس و شماره تماس مطب دکتر فرشته اسلامی:

تهران، تهرانپارس، خ فرجام شرقی، نرسیده به فلکه دوم، جنب بانک ایران زمین، پ٣١، واحد ١٣

02177719224

09373995017

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ