تخم بلدرچین چه خواصی دارد؟

mousavi
تخم بلدرچین، خواص چند برابری

جثه بلدرچین را که دیده‌اید. تخم آن هم به همان نسبت فسقلی است. اندازه تخم‌ها کوچک و هر پنج عدد آن معادل یک تخم مرغ است. پوسته آن خالدار بوده و رنگ آن از قهوه ای تیره تا آبی، سبز و سفید متغیر است و وقتی پوسته آن را می‌شکنی دیواره آهکی داخل آن سبز مغز پسته ای به نظر می‌رسد. میزان کلسترول زرده تخم بلدرچین از تخم مرغ معمولی کمتر است و ترکیبات مغذی آن می‌تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین ناشی از آلودگی هوا همچون سرب، جیوه و مواد زائد بدن شود.

ویتامین‌های گروه B موجود در آن باعث تنظیم سیستم عصبی و افزایش شادابی و طراوت شده و منیزیم آن سیکل خواب شبانه را منظم می‌کند و روی و فسفر آن باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می‌شود. این ماده غذایی به دلیل دارا بودن ماده شبه کورتون و ضدالتهابی به درمان آسم و بیماری‌هایی همچون آرتریت روماتوئید کمک می‌کند و مواد مغذی آن در درمان کم خونی، کاهش استرس و به خصوص ناتوانی جسمی و جنسی موثر است و مصرف آن بعد از اعمال جراحی به خصوص پس از زایمان بسیار مفید است و موجب بازیابی انرژی از دست رفته دوران نقاهت بیماری می‌شود. منابع مطالعه شده نشان می‌دهد تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ شش برابر ویتامین A، هفت برابر آهن و پنج برابر فسفر دارد و غنی از کلسیم است و به همین علت بمب ویتامین نام گرفته است. برخی تحقیقات این ماده غذایی را عاملی برای افزایش شیر مادر عنوان کرده‌اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
صادقی

صادقی

1395-02-13 - 17:27 پاسخ

سلام مطلب جالبی بود ، فقط ایکاش میگفتید که چند تا تخم بلدرچین در روز باید استفاده کرد و اینکه روش مصرف ، آب پز یا سرخ کرده یا خام ؟ آیا خواص و موادی را که گفتید در یک تخم بلدرچین است ؟ یه 5 تا ؟ متشکرم