رابطه ی سن پدر بر سلامت کودک چیست؟

پانته آ توتونپیان
مردانی که سن بالایی دارند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا بتوانند همسرشان را بارور کنند.

مردانی که سن بالایی دارند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا بتوانند همسرشان را بارور کنند. شانس باردارشدن زنانی که همسرشان 5سال یا بیشتر از آنها بزرگ‌تر است، کمتر از زنانی است که همسرشان هم‌سن یا اندکی بزرگ‌تر از آنهاست

این واقعیت قابل انکار نیست که تغییرات همه‌جانبه زندگی امروزی، سن ازدواج و زمان باروری را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. بسیاری از ما تصور می‌کنیم فقط زنان با دیر ازدواج کردن و به تبع آن، دیر اقدام کردن برای بچه‌دار شدن، دچار مشکل می‌شوند و سن مردان کمتر به بچه‌دار شدن آنها ربط دارد در صورتی که این‌طور نیست. بچه‌دارشدن در جامعه امروزی با همه مشکلات آن، از اولویت‌های آخر زوج‌ها شده است. اگر سال‌های طلایی باروری برای زنان با رسیدن سن یائسگی پایان می‌یابد اما مردان تا پایان عمر می‌توانند بچه‌دار شوند. با این حال نباید از آثار منفی افزایش سن پدران بر سلامت کودک غافل شد.

سن زنان در باروری بسیار مهم است اما نتایج مطالعه‌ها نشان می‌دهد که سن پدر مهم‌تر است زیرا میزان باروری مردان پس از 40 سالگی‌ کاهش می‌یابد. سالیان طولانی است که تصور می‌شود باروری مردان همچنان از زمان بلوغ تا مرگ ادامه دارد اما باید توجه داشت که همانند زنان، بدن مردان هم ساعت بیولوژیک دارد. اگر چه مردان در سنین 70 یا حتی 80 سالگی هم می‌توانند بچه‌دار شوند اما این مساله چندان هم بی‌خطر و بی‌ضرر نخواهد بود.

سن پدر علیه سلامت کودک

آثار سن روی اسپرم تنها در حجم و شکل آنها نیست. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد فرزندان پدران مسن بیشتر در معرض خطر ناهنجاری‌های ژنتیکی قرار دارند. در سنین بالاتر، احتمال ایجاد موتاسیون در DNA اسپرم بیشتر است. البته اسپرم‌ها هم در مردان جوان و هم در مردان سالمند دچار آسیب می‌شوند اما فرآیندی به نام «آپوپتوزیس» اسپرم‌های ناقص را حذف و از بین می‌برد اما این فرآیند با افزایش سن دچار خلل می‌شود.

سن پدر و نشانگان داون

تحقیقات نشان می‌دهد افزایش سن مادران احتمال تولد نوزاد مبتلا به نشانگان داون را تا 50 درصد افزایش می‌‌دهد. طبق نتایج این مطالعات، ناهنجاری‌های مادرزادی مانند سندرم داون و لوسمی یا همان سرطان خون دوران کودکی هم،‌ با سن پدر، ارتباط دارد.

کاهش کیفیت اسپرم‌ها

مطالعات محققان نشان می‌دهد با افزایش سن، DNA دچار تغییر و شانس باروری در مردان کمتر می‌شود. حتی هرگونه تغییر در DNA و مواد ژنتیکی اسپرم می‌تواند به کودک منتقل شود. ناهنجاری‌ها در تخمک زنان به‌راحتی قابل تشخیص است اما گاهی تشخیص چنین تغییراتی در مردان سخت‌تر خواهد بود.

احتمال سقط بیشتر

زنانی که از مردان سالمند باردار می‌شوند، بیشتر در معرض خطر سقط هستند و خطر سقط با افزایش سن پدر بیشتر می‌شود. به گفته محققان خطر از دست دادن نوزاد پدران 40 ساله، 60درصد بیشتر است. این خطر همچنین وقتی، یک مرد بین 35 تا 39 سال سن دارد، نسبت به زمانی که 25 ساله است، 3 بار بیشتر می‌شود.

زمانی طولانی برای بارور شدن

مردانی که سن بالایی دارند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا بتوانند همسرشان را بارور کنند. شانس باردارشدن زنانی که همسرشان 5سال یا بیشتر از آنها بزرگ‌تر است، کمتر از زنانی است که همسرشان هم‌سن یا اندکی بزرگ‌تر از آنهاست. احتمال باردارشدن در مدت 6 ماه تلاش برای بارداری به ازای هر سال که سن یک مرد از 24 سال بیشتر می‌شود، تا 2 درصد کاهش می‌یابد.(سلامت ایران)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ