مرغوب‌ترین پروتئین کدام است؟

غزاله ذوالفقاری
پروتئین تخم‌مرغ به‌عنوان « پروتئین مرجع» نام‌گذاری شده است و کیفیت پروتئین‌های غذاهای دیگر با پروتئین تخم‌مرغ مقایسه می‌شود.

پروتئین تخم‌مرغ به‌عنوان « پروتئین مرجع» نام‌گذاری شده است و کیفیت پروتئین‌های غذاهای دیگر با پروتئین تخم‌مرغ مقایسه می‌شود. پروتئین تخم‌مرغ از لحاظ زیست، دسترسی و تامین آمینواسیدهای ضروری، مرغوب‌ترین نوع پروتئین خوراکی است، همچنین در بدن، هضم و جذب پروتئین‌های تخم‌مرغ به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. 
سفیده تخم‌مرغ، برای ورزشکاران و دیگر افرادی که می‌خواهند رژیم غذایی خود را از پروتئین غنی کنند، منبع بسیار خوبی است.
متخصصان تغذیه برای هرورزشکار با استفاده از  روش‌های علمی و با توجه به نوع و میزان فعالیت فیزیکی او، مقدار پروتئین مورد نیازش را محاسبه کرده و در رژیم غذایی‌اش قرار می‌دهند. درکل به ورزشکاران توصیه می‌شود به‌جای استفاده از پودرهای پروتئین مکمل، از سفیده تخم‌مرغ که پروتئین طبیعی و با کیفیتی دارد بهره ببرند. البته ناگفته نماند مصرف بی‌رویه و غیرطبیعی هر غذایی، عوارضی برای سلامت دارد. به عبارت دیگر، متابولیسم پروتئین‌ها در مقایسه با کربوهیدرات و چربی‌ها بسیار پیچیده‌تر است. مصرف بیش از اندازه پروتئین، عملکرد طبیعی کبد و کلیه را ارتقا می‌دهد و ممکن است در درازمدت، خطرهای جدی را برای این دو عضو ایجاد کند. این توصیه بیشتر به بدنسازان حرفه‌ای می‌شود و بهتر است آنها قبل از واردکردن مقادیر قابل توجه پروتئین، چه به‌طور سرخود و چه به گفته افراد ناآگاه، حتما رژیم غذایی خود را نزد یک متخصص تغذیه تنظیم کنند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ