خطرات کله پاچه چیست؟

غزاله ذوالفقاری
کله پاچه از نظر تامین انرژی، ریز مغذی‌ها و تنوع گروه‌های غذایی،غذای ارزشمندی محسوب نمی‌شود و نباید آن را به طور روزمره استفاده کرد. علاوه بر روغن فراوان اگر مسائل بهداشتی در طباخی رعایت نشود، این غذا می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های گوارشی هم باشد. پس به عزیزان توصیه می شود این غذا را به طور تفننی، سالی یا ماهی یک‌بار مصرف کنند نه هر روز.

تنها چیزی که برای کله‌پاچه خورها مهم نیست نظر دکترهای تغذیه است. کیست که نداند کله پاچه بانک کلسترول است و خوردن آن ضرر دارد. اما لذتی که در کله‌پاچه خوردن هست در هیچ‌ صبحانه دیگری نیست. تصور کنید، صبح جمعه از خواب بیدار شده‌اید، رفته‌اید کوه و حسابی یخ کرده‌اید. در بازگشت می‌روید یک طباخی، یک کاسه آب مغز، دوتا چشم، یک زبان و بناگوش سفارش می‌دهید. بخاری که از کله‌پاچه بلند می‌شود گرم‌تان می‌کند و بوی دارچین می‌زند توی دماغ‌تان. نان سنگک را در آب‌مغز ترید می‌کنید، لیموترش می‌چکانید و همه چیزی که جلوتان گذاشته‌اند را با ترشی لیته نوش جان می‌کنید. بعدش هم یک لیوان چایی شیرین می‌نوشید و می‌روید خانه تا ظهر می‌خوابید. این تصویر شیرین را هیچ غذایی مثل کله پاچه به آدم نمی‌دهد. اما هرکه خربزه می‌خورد پای لرزش هم می نشیند. کله پاچه مخصوصا برای افراد مسن یک سم است. اگر جوان و کاملا سالم هستید هم نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید. دکتر مظهری می‌گوید: «کله پاچه از نظر تامین انرژی، ریز مغذی‌ها و تنوع گروه‌های غذایی،غذای ارزشمندی محسوب نمی‌شود و نباید آن را به طور روزمره استفاده کرد. علاوه بر روغن فراوان اگر مسائل بهداشتی در طباخی رعایت نشود، این غذا می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های گوارشی هم باشد. پس به عزیزان توصیه می شود این غذا را به طور تفننی، سالی یا ماهی یک‌بار مصرف کنند نه هر روز.»

پاچه
این بخش هم چرب است هم مزه خاصی دارد. مزه آن با همه بخش‌های کله پاچه فرق دارند. اگر چربی دوست دارید شاید از آن خوشتان بیاید. از قدیم می‌گفتند پاچه برای استخوان خوب است. انگار پر بیراه هم نمی‌گفتند. تنها جایی از کله پاچه است که خوردن آن توجیه دارد. وقتی پاچه می‌خورید مواظب استخوان‌های کوچکی که در آن هست باشید. 
نظر دکتر: می‌توان گفت قسمت پاچه به تنهایی برای کسانی که دردهای مفصلی دارد خوب است. اگر چه خوردن کله پاچه بیش از  ماهی یک بار ، به هر حال ضرر زیادی دارد.

بناگوش

این بخش از کله‌پاچه تکه‌ای گوشت قرمز است که چربی زیادی دارد. خیلی‌ها به همراه زبان آن را نوش‌جان می‌کنند. چربی آن زیاد نیست اما گوشت قرمز سالمی هم به حساب نمی‌آید. اگر گوشت دوست دارید این قسمت را سفارش دهید. اما فقط گوشت‌های بناگوش را نخورید. قسمت پوست مانند آن چرب‌تر است اما مزه بهتری دارد. یک بار خواسته‌اید کله‌پاچه بخورید دیگر.
نظر دکتر: قسمت‌های پر گوشت کله پاچه مثل بناگوش و زبان مانند گوشت قرمز عوارض زیادی دارند و به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کولین، برای بیماران مبتلا به نقرس نوعی عامل خطراند و باعث حمله دردهای نقرسی خواهند شد.

زبان

پر طرفدارترین بخش کله پاچه. از بقیه قسمت‌های آن بیشتر گوشت دارد و معمولا گران‌تر است و زودتر از بقیه قسمت‌ها تمام می‌شود به خاطر همین خیلی از طباخی‌ها مغز را بدون گوشت نمی‌دهند. 
نظر دکتر: زبان هم چرب و کلسترول‌اش بالاست. درمجموع خوردن کله پاچه می‌تواند به بیماری‌های گوارشی منجر شود.

چشم

چشم از بخش‌هایی است که فقط بعضی از کله‌پاچه خورها به آن علاقه دارند. اما کسانی که آن را دوست دارند مزه آن را با مزه هیچ بخش دیگری عوض نمی‌کنند. معلوم نیست چرا کله‌پزها این‌قدر روی این بخش کله پاچه حساس هستند. اگر بیشتر از تعداد چشم بخواهید برایتان نمی‌آورند و با اخم می‌گویند تمام شده. 
نظر دکتر: شایعه در مورد خواص چشم‌بسیار است، اما همگی شایعه است.

مغز

چربی مغز خیلی بالا است. اما انصافا بخش لذیذی از کله‌پاچه به حساب می‌آید. می‌توانید آن را به تنهایی لای نان بگذارید و بخورید اما مرسوم است کله‌پزها آن را در آب گوشت له می‌کنند و روی میزتان می‌آورند. تریدی که در آب‌مغز درست شده اصلا قابل مقایسه با ترید آب گوشت تنها نیست؛ چرب‌تر است و در نتیجه لذیذتر. 
نظر دکتر: قسمت‌های مختلف کله‌پاچه به‌خصوص مغز چربی و کلسترول بسیار زیادی دارند و در نتیجه خوردن آنها به افرادی که چربی خون بالا دارند ‌یا چاق هستند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ