بد بوی پر خاصیت چیست؟

غزاله ذوالفقاری
با خواص سیر آشنایی دارید؟

سیر یکی از باارزشترین و لذیذترین مواد غذایی به شمار می آید. سیر به خانواده سبزیجاتی مانند پیاز، تره، موسیر و تره فرنگی تعلق دارد و امروزه سیر به عنوان غذایی محسوب می شود که در حفظ سلامت بدن و افزایش سیستم ایمنی نقش موثری دارد

حقایقی درباره سیر: سیر بیش از هرگونه میوه یا سبزی دیگری حاوی ژرمانیوم است که نوعی ماده ضدسرطان محسوب می‌شود. آزمایشات نشان داده که مصرف سیر رشد هرگونه سلول سرطانی و تومور را از بین می‌برد. از خواص دیگر سیر، تنظیم میزان فشار خون بدن است بنابراین مصرف سیر به همه افرادی که ناراحتی‌های فشار خون دارند، کمک بسیاری می‌کند.یکی دیگر از خواص سیر تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر هرگونه آلرژی و حساسیت است. سیر همچنین به تنظیم قندخون نیز کمک می‌کند و بهترین انتخاب برای از بین بردن انواع آلودگی‌ها و عفونت‌های درونی بدن است. در کنار تمام این خواص، سیر حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مانند پتاسیم، ویتامین A، B، B2، C، کلسیم و مس است.نکته جالب این است که نتایج یکی از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف سیر هنگام سرماخوردگی تا 50 درصد با بیماری مقابله می‌کند. مصرف سیر در رقیق‌کردن خون نیز نقش موثری دارد

. سیر و سلامتی قلب: نقش مثبت و تاثیرگذار سیر در سیستم گردش خون ثابت شده است. از دیگر خواص سیر در سلامتی قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش لخته خون- رقیق کردن خون
  • کاهش تری‌گلیسیرید و سطح کلسترول LDL خون
  • افزایش کلسترول خوب(HDL) خون
  • افزایش تولید اکسیدتیتریک در جداره رگ‌های خون
  • کاهش سکته‌های قلبی تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه دو تا سه حبه سیر خام خطر ابتلا به حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. یکی از علت‌های اصلی این امر خاصیت سیر در کاهش میزان رادیکال‌های آزاد خون است.

سیر و سرطان: تحقیقات اخیر نشان داده که بسیاری از مواد غذایی مانند سیر و پیاز که یک تغذیه سالم را تشکیل می‌دهد تاثیر بسزایی در مقابله با سرطان و از بین بردن سلول‌های سرطانی دارد. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی سیر به‌طبع بیشتر از خواص پیاز است. آزمایش اخیری که در یکی از مراکز تحقیقاتی در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که افرادی که سیر را به‌صورت خام یا پخته مصرف می‌کنند در مقایسه با سایر افرادی که اصلا سیر مصرف نمی‌کنند یا مصرف‌شان بسیار کم است در برابر ابتلا به سرطان معده مقاوم‌تر هستند. جالب است که بدانید، طبخ گوشت چه به‌صورت آب‌پز و چه به‌صورت کباب شده ماده‌ای به نام کارسیزژنیک تولید می‌کند که نوعی ماده سرطان‌زاست. اگر هنگام پختن گوشت از سیر استفاده کنید و کمی سیر یا پودر سیر به آن اضافه کنید، تاثیر این ماده سرطان‌زا را به حداقل می‌رسانید. سیر یکی از 10 ماده غذایی است که ضدسرطان است. این مواد عبارتند از: انواع توت‌ها، سبزیجاتی مانند انواع کلم‌ها، پیاز، چای سبز، اسیدهای چرب امگا3، روغن زیتون، گوجه‌فرنگی، محصولات سویا و شکلات تلخ.

سیر باعث تنظیم و کنترل وزن می‌شود: آلیسین موثرترین ماده موجود در سیر است که نه‌تنها باعث کاهش فشار خون، انسولین و تری‌گلیسیرید می‌شود بلکه در کاهش وزن و تنظیم وزن بدن نیز نقش موثری دارد. قابل توجه افرادی که رژیم‌های سخت و نگران‌کننده‌ای می‌گیرند! مصرف سیر تا حد چشمگیری شما را در کاهش وزن‌تان یاری می‌کند پس مصرف آن را امتحان کنید و به معجزه شگفت‌انگیز آن ایمان بیاورید. در مصرف سیر زیاده روی نکنید: شما می‌توانید روزانه دو تا چهار گرم سیر تازه خرد شده یا رنده شده مصرف کنید. البته اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید نه‌تنها بوی بد آن تا مدت‌ها با شماست بلکه باعث سوزش قلب، معده و ایجاد آلرژی‌های مختلفی می‌شود. از آنجایی که مصرف سیر باعث رقیق شدن خون می‌شود بنابراین افرادی که عمل جراحی دارند یا خانم‌هایی که باردار هستند باید در مصرف آن دقت کنند تا دچار کم‌خونی نشوند. عوارض جانبی مصرف مکمل‌های سیر شامل سر درد، خستگی مفرط، از دست دادن اشتها و دردهای ماهیچه‌ است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ