گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات گردن علت و درمان آن با طب فیزیکی

دکتر جعفر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی: اسپاسم‌های عضلانی، انقباض‌های غیرارادی عضلات هستند. گرفتگی یک جزء معمول عضلات گردن هستند که ممکن است سفت، سخت و دردناک شوند و می‌توانند در نتیجه‌ی شرایط مختلف بسیاری هم چون آسیب‌دیدگی، استفاده بیش‌ازحد از یک عضله، قرار گرفتن در یک وضعیت بدنی نامناسب، یا استرس ایجاد شوند.

دکتر جعفر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

اسپاسم‌های عضلانی، انقباض‌های غیرارادی عضلات هستند. گرفتگی یک جزء معمول عضلات گردن هستند که ممکن است سفت، سخت و دردناک شوند و می‌توانند در نتیجه‌ی شرایط مختلف بسیاری هم چون آسیب‌دیدگی، استفاده بیش‌ازحد از یک عضله، قرار گرفتن در یک وضعیت بدنی نامناسب، یا استرس ایجاد شوند. در بیشتر موارد، گرفتگی عضلات گردن ناراحتی‌های جزئی هستند که زود به‌صورت خودبه‌خود یا با درمان‌های محافظتی خوب می‌شوند. گاهی گرفتگی عضلات گردن نشان از یک مسئله‌ی جدی‌تر و پیش‌رونده است. اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات اغلب با استفاده از کیسه‌ی یخ یا کیسه‌ی گرم‌کننده، کشیدن آرام عضله، فیزیوتراپی و ورزش دادن عضله‌ی دارای درد درمان می‌شود.

بهترین راه پایان دادن به گرفتگی‌های عضلانی گردن، از طریق ترکیبی از کشش دادن به عضله، ماساژ، دارو، درمان با یخ و گرم کردن است. متخصصین ما در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی دکتر پورقاسمیان،  درد مزمن گردن را درمان می‌کنند و می‌توانند به شما در پایان بخشیدن به گرفتگی‌های طولانی‌مدت کمک کنند. متخصصین ما می‌توانند وضعیت بدنی مناسب را به شما آموزش دهند و از آنجایی‌که گرم کردن برای گرفتگی گردن معمولاً مفیدتر از کیسه‌ی یخ است، متخصصین ما از اولتراسوند (گرمادهی عمقی به عضلات بدن با استفاده از امواج صوتی)، لیزر درمانی و درمان‌های دستی و ماساژ درمانی استفاده می‌کنند.

آرتروز گردن

آرتروز به معنای التهاب مفصل می‌باشد. آرتروز نوعی بیماری است که با ساییدگی مفاصل و غضروف ایجاد می‌شود. آرتروز گردن در ناحیه‌ی گردن ایجاد می‌شود و می‌تواند به بافت‌های نرم اطراف خود که شامل اعصاب و ماهیچه‌ها می‌شود آسیب برساند. این اتفاق منجر به مسئله‌ی شایع اسپاسم‌های عضلانی در بسیاری از ماهیچه‌های مختلف اطراف ستون فقرات گردنی می‌شود.

دیسک گردن

فتق گردنی برای جذب ضربه می‌باشد، اما در طول زمان یا از طریق آسیب ممکن است متورم یا دچار فتق درون کانال نخاعی شود. فتق دیسک گردنی که روی یک عصب فشار وارد می‌کند، درد موضعی و انتشاری ایجاد می‌کند که این درد می‌تواند به شانه، به سمت دست‌ها و به نوک انگشتان سرایت کند. این مسئله هم‌چنین می‌تواند باعث بی‌حسی و گزگز سوزش، ضعف عضلانی و گرفتگی‌های عضلانی در گردن شود.

کشیدگی عضلات گردن

کشیدگی عضلات گردن موقعی اتفاق می‌افتد که یک عضله به صورت ناگهانی شدیداً کشیده شود. این مسئله منجر به پارگی فیبرهای عضله می‌شود و می‌تواند از پارگی خفیف باشد تا پارگی کامل عضله. هنگامی‌که عضلات کشیده می‌شوند، محل آسیب ملتهب می‌شود و این التهاب می‌تواند منجر به گرفتگی‌های عضلانی، درد موضعی و کبودی شود.

وضعیت بدنی نامناسب

وضعیت بدنی نامناسب طولانی‌مدت می‌تواند باعث درد گردن همراه با گرفتگی‌های عضلانی شود. این مسئله نتیجه‌ی یک آسیب اساسی در اثر استفاده‌ی بیش ‌از حد از یک عضله می‌باشد که در آن عضلات گردن با قرار گرفتن در یک وضعیت بدنی نامناسب طی یک زمان طولانی کشیده می‌شوند.

علائم گرفتگی گردن

علائم بسیاری برای گرفتگی رگ و عضلات گردن وجود دارد. برای بیشتر افراد تشخیص اینکه شما دچار اسپاسم عضلانی شده‌اید سخت نیست. شایع‌ترین نشانه‌ی آن برای اینکه شما متوجه شوید که دچار گرفتگی عضلات گردن شده‌اید این است که حرکت دادن گردن سخت و بسیار دردناک باشد. بسیاری از افرادی که از گرفتگی گردن رنج می‌برند قادر به عملکرد طبیعی نیستند. در مورد گرفتگی‌های عضلانی گردن اگر عضلاتی که از شانه تا سر کشیده شده‌اند عضلاتی باشند که دچار گرفتگی شده‌اند این امکان نیز وجود دارد که باعث سردرد شوند. در مورد اسپاسم گردن این امکان نیز وجود دارد که در قسمت‌های دیگر بدن نیز باعث ایجاد درد شوند.

راه‌های درمان گرفتگی عضلات گردن

درمان با یخ

یخ را در یک کیسه‌ی یخ یا درون یک حوله بگذارید و آن را به گردن خود ببندید تا یخ مستقیماً در مقابل گرفتگی عضلانی شما کمپرس شود. کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی محل نگهدارید. این کار را در صورت لزوم هر 3 الی 4 ساعت یکبار تکرار کنید. بعد از 48 ساعت، از یک پد گرمایی چندین بار در روز استفاده کنید.

استفاده از گرما

برای اسپاسم‌ها معمولاً گرم کردن مفیدتر از درمان با یخ است. در واقع لازم است شما همیشه عضلاتی که درد می‌کند را گرم نگهدارید خصوصاً آن‌هایی که در گردن یا شانه‌هایتان قرار دارند چرا که سرما نیز باعث اسپاسم‌های عضلانی می‌شود. شما می‌توانید در خانه با رفتن به حمام آب گرم یا دوش آب گرم گرفتن و استفاده از پد گرمایی عضلات گردنتان را گرم‌کنید.

گردنبند طبی

مهم‌ترین دلیل بستن گردنبند طبی کاهش گردن درد است. از آنجایی‌که گردن بند طبی کمک بیشتری به وزن سر می‌کند (اینکه سر بتواند فقط حرکت‌های محدودی داشته باشد) به درمان سریع‌تر این بیماری کمک می‌کند. لازم به ذکر است که دو نوع گردن بند طبی وجود دارد که عبارت‌اند از: گردنبند طبی سفت و گردن بند طبی نرم. گردن بند طبی سفت اغلب هنگامی استفاده می‌شود که کمک فوری برای بی‌حرکت نگه‌داشتن بخش آسیب‌دیده نیاز است. درحالی‌که گردن بندهای طبی نرم برای شرایطی مثل گردن درد، رگ به رگ شدن و غیره استفاده می‌شود.

وسایل طبی کمکی

وسایل طبی کمکی برای متعادل نگه‌داشتن بدنتان هنگام ایستادن و راه رفتن می‌باشند. استفاده از یک بالش گردنی پرشده از فیبر هنگام خوابیدن بر روی کمر از حالت مناسب قرارگیری بدن شما اطمینان می‌دهد و گرفتگی‌های روز و شب کمر و گردن را از بین می‌برد.

داروها

اگر همه‌ موارد را امتحان کرده‌اید اما تا کنون هیچ‌یک به شما کمکی نکرده‌اند، شانستان را با استفاده از داروهایی که بدون نسخه پزشک قابل خریدن هستند امتحان کنید. داروهایی وجود دارند که می‌توانند هم درد را تسکین دهند و هم بعضی از التهاب‌هایی که هنگام به وجود آمدن گرفتگی گردن ایجاد شده‌اند. با داشتن نسخه پزشک، داروهای ضدالتهاب و مسکن‌ها به‌مراتب بهتر و قوی‌تر از آن دسته از داروهایی عمل می‌کنند که در قفسه‌های داروخانه‌ها یافت می‌شوند و تهیه آن‌ها برای شما بدون نسخه هم مقدور است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از گزینه‌هایی است که پزشک برای درمان گرفتگی عضلانی ارائه می‌دهد. انجام فیزیوتراپی به کسانی اختصاص داده می‌شود که گرفتگی شدید عضله گردن دارند، این روش برای اکثر افراد خیلی مفید است.

ورزش گردن

درمان‌های دستی

ماساژ درمانی

کشش

تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست

اولتراسوند تراپی

لیزر درمانی

مگنت تراپی

تکنیک‌های قرار گرفتن مناسب حالت بدن

اولتراسوند درمانی

اولتراسوند درمانی معمولاً برای درمان و کنترل گرفتگی گردن انجام می‌شود. در طول اولتراسوند تراپی با استفاده از انرژی صوتی با فرکانس بالا اثرات گرمایی و غیر گرمایی در بافت گردن ایجاد می‌شود. در طول جذب امواج فراصوتی در بافت‌ها و انعکاس آن‌ها در میان سطوح، انرژی گرمایی تولید می‌شود و گرمای عمقی ایجاد می‌کند.

لیزر درمانی سرد

لیزر درمانی سرد از نور یا انرژی فوتون در طیف مادون‌قرمز برای کاهش گردن درد، التهاب و اسپاسم استفاده می‌کند. این کار لیزر درمانی “بافت عمقی” نام دارد زیرا قابلیت استفاده از غلطک‌های شیشه‌ای را دارد که به ما اجازه می‌دهند که ماساژ عمقی در ترکیب با لیزر ایجاد کنیم و بنابراین باعث نفوذ عمقی انرژی فوتون می‌شود. انرژی فوتون به روند درمان سرعت می‌بخشد، سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و چرخش را در محل گرفتگی عضله گردن بهبود می‌بخشد.

دکتر جعفر پورقاسمیان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

در کنکور سال ۱۳۷۳در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم. پس از فارغ التحصیلی دوران طرح پزشکی عمومی را در استان چهار محال وبختیاری سپری کردم ومدتی بعد از اتمام دوران طرح، درچند روستای محروم آن استان به عنوان پزشک خانواده توفیق خدمت به هموطنان عزیزم را داشتم. همزمان با ارائه خدمات پزشک خانواده در مناطق محروم استان چهارمحال وبختیاری جهت قبولی درآزمون دستیاری تلاش نمودم و در سال ١٣٨٩در آن آزمون موفق به قبولی در رشته مورد علاقه ام(طب فیزیکی وتوانبخشی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گردیدم. پس از طی دوران رزیدنتی واخذ درجه دکترای تخصصی طب فیزیکی وتوانبخشی ، به مدت ٢سال طرح تخصص را در شهر زادگاهم، نجف آباد، سپری کردم.

آدرس: اصفهان، شمس آبادی، چارراه قصر، رو به روی بانک ملت، کوی 126 (دهش) 

تلفن:

03132372301

09134248200

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
درمان شو

درمان شو

1397-02-08 - 08:26 پاسخ

نوجوانان، افراد با با سن بالاتر از 65 سال، افراد بیمار، چاق، کسانی که فعالیت بدنی شدیدی داشته اند و ورزش های استقامتی مثل دو ماراتن انجام می دهند و کسانی که از بعضی داروهای خاص استفاده میکنند بیشتر در معرض گرفتگی عضله هستند.گرفتگی ممکن است چند ثانیه، یا چندین دقیقه و ساعت طول بکشد.در این میان سرما و گرماهای موضعی برای رفع درد و گرفتگی به شدت کمک کننده هستند.