شش درصد کودکان جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند

amin
فشارخون بالای شریانی در کودکان یکی از عواملی است که در صورت عدم توجه کافی والدین به کنترل آن، در بزرگسالی منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

به گزارش ایرنا دکتر مسعود اسلامی در مراسم آغاز به کار شانزدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق با تاکید بر لزوم توجه به فشارخون کودکان به منظور پیشگیری از بروز بیماری های قلبی در بزرگسالی اظهار کرد: فشارخون بالای شریانی در کودکان یکی از عواملی است که در صورت عدم توجه کافی والدین به کنترل آن، در بزرگسالی منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود. 

وی افزود: چاقی کودکان نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری های قلبی است که باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد چراکه طبق نتایج مطالعات صورت گرفته حدود 30 درصد کودکان چاق مبتلا به فشارخون بالا هستند و در اثر همین مساله در بزرگسالی به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. 

اسلامی مصرف میوه های تازه در رژیم غذایی روزانه در پیشگیری از بیماری های قلبی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مصرف منظم میوه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 40 درصد کاهش می دهد. 

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی باید یک برنامه جامع ملی طراحی و پیشگیری از دوران کودکی آغاز شود، افزود: در این میان نقش خانواده ها، اولیای مدارس و مطبوعات و رسانه ها در آموزش و ترویج فرهنگ پیشگیری بسیار حائز اهمیت است. 

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و سکته های قلبی لازم است از بروز بیماری تصلب شرایین (آترواسکلروز) جلوگیری کرد و یا سرعت پیشرفت آن را کند کرد. 

وی توضیح داد: برخلاف تصور در مطالعات صورت گرفته بیماری آترواسکلروز در موجودات گوشت خوار دیده نشده بلکه در موجودات گیاهخوار دیده شده است؛ انسان از نظر ساختاری موجودی گیاهخوار بوده که به تدریج گوشتخوار شده است بنابراین بدن انسان نمی تواند اسیدهای چرب اشباع و کلسترول را به طور کامل متابولیزه کند درنتیجه دچار رسوب کلسترول در جدار شریان ها می شود. 

 در گذشته تصور بر این بود که بیماری آترواسکلروز زائیده شهرنشینی است درحالی که در مطالعه ای که در سال گذشته در نشریه علمی لنست منتشر شد، مشخص شده است که مومیایی های چهار هزار سال پیش نیز به این بیماری مبتلا بوده اند. 

در این مطالعه حدود 340 مومیایی را اسکن کردند و متوجه شدند که یک سوم آنها با متوسط سن 36 تا 40 سال به بیماری آترواسکلروز مبتلا بوده اند. 

اسلامی اظهار کرد: این مطالعه تاکید می کند که آترواسکلروز ناشی از شهرنشینی نیست بلکه انسان ها استعداد خاصی در ابتلا به این بیماری دارند بنابراین باید از بروز آن به عنوان پیش زمینه بروز بیماری های قلبی پیشگیری کرد. 

دبیر انجمن آترواسکلروز گفت: با توجه به شیب صعودی بیماری های قلبی در ایران و افزایش متوسط طول عمر، در آینده با میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به ویژه بیماری های پیشرفته قلبی زیادی مواجه خواهیم بود. 

وی کمبود بودجه سلامت کشور را یادآور شد و افزود: در بودجه سال 93 کشور سهم بهداشت و درمان افزایش یافته و بودجه سلامت 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. معادل همین رقم را نیز مردم از جیب خود برای سلامت هزینه می کنند با این حال این رقم بسیار محدود است. 

کل هزینه بهداشت و درمان در سال جاری 60 هزار میلیارد تومان معادل 20 میلیارد دلار است که با تقسیم این رقم بین 80 میلیون نفر جمعیت ایران، سرانه سلامت در سال جاری 250 دلار می شود. 

با توجه به اینکه سرانه سلامت در کشورهای اروپایی موفق حدود چهار هزار دلار و در آمریکا هشت هزار دلار است، سرانه سلامت در ایران یک پنجم کشورهای اروپایی و یک سی ام آمریکا است. 

درصورتی که حتی تمام بودجه کشور صرف درمان بیماری ها شود، نمی توان مشکلات درمان را به طور کامل برطرف کرد بنابراین برای حفظ سلامت جامعه راهی جز پیشگیری از بروز بیماری ها نداریم. 

دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن آترواسکلروز نیز در این کنگره نتایج مطالعات علمی در سال های 2008 تا 2010 میلادی را یادآور شد و گفت: طبق نتایج این مطالعه صورت گرفته در منطقه جغرافیایی که ایران نیز جزو آن است، از هر 100 هزار نفر مبتلایان به بیماری های قلبی دارای سن 35 سال به بالا، هر ساله 390 تا 450 نفر (حدود چهار نفر از هر هزار نفر) جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند.(ایرنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ