ارتودنسی چیست و چگونه انجام می شود؟

دکتر میترا حلمی، جراح دندانپزشک و دندانساز: ارتودنسی دندان از جمله تخصص های دندانپزشکی است که به منظور مرتب شدن و ردیف شدن دندان ها و تنظیم شدن فک ها استفاده می شود به گفته ای دیگر ارتودنسی یعنی منظم شدن چیدمان دندان ها !

دکتر میترا حلمی، جراح دندانپزشک و دندانساز:


ارتودنسی دندان  از جمله تخصص های دندانپزشکی است که به منظور مرتب شدن و ردیف شدن دندان ها و تنظیم شدن فک ها استفاده می شود به گفته ای دیگر ارتودنسی یعنی منظم شدن چیدمان دندان ها !

یکی از خصوصیات ارتودنسی، بررسی، مقابله و درمان انواع ناهنجاری های دندانی فکی می باشد. درمان ارتودنسی برعکس انواع درمان های دندان پزشکی، غالبا زمان بیشتری می برد و در مدت زمان حدود دو تا سه سال زمان می برد.

با پیشرفت تکنولوژی  علوم پزشکی و دندانپزشکی علی الخصوص در زمینه ارتودنسی، دگرگونی عظیم از لحاظ مواد و محصولات ایجاد شده است. براساس طولانی شدن زمان درمانهای ارتودنسی از جمله نکاتی که غالبا بیماران در نظر دارند، بکاربردن روش هایی است که مشاهده نشود اکثر افراد بزرگسال و شاغلین با رده اجتماعی مهم که دچار دندانهایی ناموزون دارند  نیاز به  ارتودنسی پیدا می کنند و علاقه مند به بکاربردن ارتودنسی نامرئی هستند که در زمینه شغلی و اجتماعی با مشکلی مواجه نشوند و دستگاه ارتودنسی در دهانشان مشاهده شود. تکنیک های جدیدی ایجاد شده است که دستگاه ارتودنسی در دهان قابل مشاهده نیست.

انواع دستگاه های ارتودنسی
بخاطر این  که درخواست درمانهای ارتودنسی نامرئی برخلاف گذشته افزایش یافته است و با توجه به این که این روزها این قبیل درمانها در هر رده سنی احتمال دارد انجام شود, درخواست متقاضیان در زمینه درمانهای نامرئی رشد جالبی داشته است.اکثر افراد از انواع ناهنجاریهای دندانی مطلع هستند و علاقه زیادی جهت درمان ارتودنسی از خود نشان میدهند اما از شکل  وسایل و دستگاههای ارتودنسی رضایتمند نیستند و تمایلی برای مشاهده شدن دستگاههای ارتودنسی در دهان خود  ندارند. ترفند های زیادی برای کمتر مشاهده شدن دستگاههای ارتودنسی ایجاد  شده است که بهترین آنها درمان با استفاده از براکت از جنس سرامیک یا شیشه یا کامپوزیتی که شبیه به رنگ دندان هستند و یا ارتودنسی با پلاک های بسیار نازک که  به آن اینویزالاین یا ارتودنسی و پلاک های نامرئی گفته می شود و یا بکاربردن براکت های لینگوال (از ناحیه درون دندانها) می باشند.

اینویزالاین (Invisalign) یا ارتودنسی نامرئی یا پلاک های شفاف یا Crystal clear نوعی درمان ارتودنسی می باشد که به روش مفیدی می تواند اکثر مشکلات و ناهنجاریهای دندانی فکی را برطرف نماید. این وسایل شبیه طلق های شفافی می باشند که دندانها را شامل می شوند در درمان با روش ارتودنسی نامرئی ،قالب های پلاستیکی شفاف نامرئی بکار برده می شود. این پلاک های شفاف هر 2 هفته یک مرتبه جدا می شود. درمان با این پلاک ها مثل پلاک های متحرک است که قابلیت گذاشتن و برداشتن آنها به وسیله بیمار وجود دارد.

تکنینک ارتودنسی نامرئی
تکنیک اینویزالاین (Invisalign technique) یا ارتودنسی نامرئی یا پلاک های شفاف در 24 ساعت فقط در زمان هنگام مسواک زدن Brushing باید بکار برده شود. در زمانی که پلاک ها پوشیده و جابجا می شوند، دندان ها به مرور حرکت داده می شوند تا وقتی که فرم مورد نظر را بگیرند. اکثر بیماران در رده سنی بالا که احتیاج به ارتودنسی دارند از انجام ارتودنسی تنها به این دلیل که علاقه مند نیستند محل کارشان براکت ها و سیم هایشان مشاهده شوند,پرهیز می کنند. اینویزیلاین یا پلاک های نامرئی قادر است این مشکل را برطرف کند. بکار بردن این سیستم برای بیمار آسان است به گونه ای که اکثر افراد به سرعت فراموش می کنند که از آن استفاده کرده اند.در این تکنیک دستگاه ارتودنسی از پلاستیک فاقد رنگ ساخته شده که همه سطح دندانها را پوشش می دهد و به وسیله  متقاضی گذاشته و برداشته می شود.

ارتودنسی

فواید استفاده از ارتودنسی نامرئی:
اکثر مشکلات ارتودنسی مانند دندانهای شلوغ، فاصله بین دندان ها، کراس بایت، اور بایت و اپن بایت را می توان بااین تکنیک برطرف کرد.

نامرئی بودن مهمترین ویژگی اینویزیلاین می باشد.
سهولت در استفاده راحت و تاثیر کمتر آن بر فعالیت های روزانه.
آسیب کمتر به دندان، لثه, نواحی مختلف دهان و گونه.
دندان ها را به سهولت می توانید مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید اما در روشهایی که براکت فلزی هست مسواک زدن سخت تر است.

ساخت پلاک های اینویزالاین یا ارتودنسی نامرئی یا پلاک های شفاف به چه صورت است ؟

پس از تعیین روش درمان یک قالب از فک فوقانی وتحتانی بیمار ایجاد می شود بعد با یک برنامه ی درمانی ویژه  با کمک یک نرم افزار سه بعدی پلاک های شفاف ارائه می شود و با اسکنر سه بعدی این پلاک ها تولید می شود.این نرم افزار نتیجه مطلوب را به متخصص ارتودنسی ارائه می دهد.

دکتر میترا حلمی، جراح دندانپزشک و دندانساز:

خدمات شامل: ترمیمی و زیبایی، درمان لثه، درمان ریشه، پروتز ثابت و متحرک، دندانپزشکی اطفال، ارتودنسی، ایمپلنت

شماره تماس: 02122379237

آدرس: سعادت آباد، یادگار امام شمال، ایثارگران شمال، ساختمان سیمرغ، پلاک 16، واحد 4 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ