بهترین زمان انجام درمان دندانپزشکی در بارداری

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک: درمان های دندان پزشکی که حین بارداری انجام می شوند به دو دسته ی ساده و پیچیده از قبیل: جرم گیری و ترمیم پوسیدگی تقسیم می شوند. درمان های پیچیده معمولا به بعد از زایمان موکول می شوند، مگر آن که مادر به درد شدیدی مبتلا شده باشد.

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک:

درمان های دندان پزشکی که حین بارداری انجام می شوند به دو دسته ی ساده و پیچیده از قبیل: جرم گیری و ترمیم پوسیدگی تقسیم می شوند. درمان های پیچیده معمولا به بعد از زایمان موکول می شوند، مگر آن که مادر به درد شدیدی مبتلا شده باشد. گاهی جراحی های اجتناب ناپذیر قبل از زایمان انجام می شوند، مثلاً برداشتن افزایش حجم لثه دوران بارداری که لثه به سطح جونده دندان ها رسیده باشد و خانم باردار نتواند غذا بخورد. اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به جنین در هر مرحله از بارداری درمان های خاصی انجام می شود. در ادامه به این موارد اشاره شده است.

سه ماهه اول

بهتر است درمان های طولانی مدت دندان پزشکی در سه ماهه اول انجام نشود. در ویزیت های اولیه، دندان‌های معاینه و با رادیوگرافی که قبل از بارداری انجام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و دندان هایی که ممکن است پیش از زایمان برای مادر ایجاد مشکل کند مشخص می‌گردد و جهت ترمیم و درمان آن ها در سه ماهه دوم بارداری به بیمار نوبت داده می شود. همچنین چگونگی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به خانم باردار آموزش داده می شود.

سه ماهه دوم

سه ماهه دوم بهترین زمان جهت انجام امور دندان پزشکی می باشد. خانم باردار در این مرحله غالباً راحت تر می تواند بر روی صندلی دندان‌پزشکی و در یک وضعیت مناسب قرار بگیرد. تمام درمان‌های دندان‌پزشکی را می‌توان در این دوره انجام داد و حتی استفاده از بی حس کننده‌های موضعی مانعی ندارند. استفاده از آنتی‌بیوتیک و یا مسکن تجویز شده نیز بلامانع است. اما بهتر است درمان دندان هایی که قبل از زایمان ضروری نمی باشد به بعد از زایمان موکول گردند.

سه ماهه سوم

خانم حامله به دلیل افزایش وزن جنین قادر به خوابیدن بر روی صندلی دندان پزشکی در مدت زمان طولانی نمی باشد. بنابراین بهتر است فقط درمان های کوتاه مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود. 

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک:

شماره تماس:

02188698671

09031993335

آدرس: تهران- سعادت آباد- بین چهارراه مسجد و نیایش- خیابان ٣٨- بن بست یاس- پلاک٥- ساختمان پزشکان یاس- طبقه١- واحد١١ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ