ارتباط بین نوع تغذیه با پوسیدگی دندان

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک: غذا ها را می توان به سه دسته پوسیدگی زا، غذاهایی که ارتباطی با پوسیدگی ندارند و مواد مقابله کننده با پوسیدگی تقسیم کرد.

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک:

غذا ها را می توان به سه دسته پوسیدگی زا، غذاهایی که ارتباطی با پوسیدگی ندارند و مواد مقابله کننده با پوسیدگی تقسیم کرد.

         غذاهای پوسیدگی زا آنهایی هستند که سرشار از کربوهیدرات های تخمیر پذیر بوده و هنگامی که در تماس با میکروب های دهان قرار می گیرند، قابلیت کاهش pH بزاق را دارند و باعث ایجاد فرایند پوسیدگی دندان می گردند.

         غذاهایی که در پوسیدگی نقشی ندارند، توسط باکتریهای دهانی تخمیر نمی شوند و pH بزاق را کاهش نمی دهند. غذاهای از این دست عبارتند از: تخم مرغ، گوشت، ماهی و سبزیجات

         غذاهای ضد پوسیدگی غذاهایی هستند که اگر آن ها را قبل از غذاهای اسیدی مصرف کنیم از پلاک هایی که توسط غذاهای اسیدی تولید می شوند جلوگیری می کنند. پنیر به دلیل دارا بودن کازئین، کلسیم و فسفات دارای این خاصیت می باشد.

نکات قابل توجه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

  • بین غذاهای روزانه، بهتر است بجای شیرینی از میوه های تازه و سبزیجات استفاده کنید.
  • مصرف مواد قندی را محدود به وعده های اصلی غذایی (صبحانه، نهار و شام) کنید که پس از آن شستشوی دهان انجام می‌گیرد. در فاصله بین دو وعده غذایی اصلی، تا آنجا که ممکن است، از خوردن مواد قندی پرهیز نمایید. زیرا همانطور که بیان شد، هر قدر دفعات خوردن مواد قندی بیشتر باشد، خطر پوسیدگی دندانها هم بیشتر می‌شود.
  • میوه ها و سبزیجات تازه، از جمله مواد غذایی مجاز هستند که خوردن آنها در بین وعده های غذایی اصلی توصیه می‌شود.
  • مصرف نوشابه حتی بدون قند یا هر نوشیدنی حاوی شکر مانند قهوه یا چای شیرین و لیموناد را کاهش دهید. آب میوه‏ها حاوی قند طبیعی هستند و می‌‏توانند موجب پوسیدگی شوند. اگر چنین نوشابه ‏هایی مصرف می‌‏کنید، آن ها را جرعه‏ جرعه به مدت طولانی استفاده نکنید. اگر یک بطری نوشابه را همراه غذا بنوشید و تمام کنید بهتر از این است که تا دو ساعت آن را جرعه ‏جرعه مصرف کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که آب موجب شسته شدن بقایای غذا و رقیق شدن اسید دهان می‌‏گردد.
  • از مکیدن آب ‏نبات‏های سخت، حتی اگر بسیار کوچک باشند، اجتناب نمایید. زیرا آب نبات‏ها قند زیادی برای افزایش اسید تولید شده توسط باکتری‏ ها دارند. توجه داشته باشید که خوراکی‏ های ترش و اسیدی به تحلیل مواد معدنی مینای دندان کمک می‌‏کنند.
  • پس از مصرف هر نوع ماده قندی، لازم است بلافاصله دندانها را مسواک کنید. در صورت عدم دسترسی، حتماً چند مرتبه دهان و دندان را با آب شستشو دهید.

ده غذایی فوق العاده برای سلامت دندان ها

چای سبز، شیر و ماست، پنیر، میوه جات، سبزی جات، پیاز، آب، کرفس، دانه کنجد و گوشت های حیوانی

دکتر مهرنوش تیموری، دندانپزشک:

شماره تماس:

02188698671

09031993335

آدرس: تهران- سعادت آباد- بین چهارراه مسجد و نیایش- خیابان ٣٨- بن بست یاس- پلاک٥- ساختمان پزشکان یاس- طبقه١- واحد١١ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ