درباره گوشت اردک و غاز چه می دانید؟

غزاله ذوالفقاری
گوشت اردک و غاز

گوشت اردک:

اگر در شمال کشور مهمان یک خانواده سنتی باشید، حتما یک وعده اردک شما را مهمان می‌کنند. اردک پرنده‌ای است کمی بزرگتر از مرغ، با گوشت کمی سفت‌تر. هر اردک، اندازه یک خروس محلی است. یعنی حدود 3-2 کیلو. استخوان آن هم بیشتر از مرغ است. پاک کردن اردک کار خیلی سختی است. چون پرهای ضخیمی دارد که در گوشت گیر می‌کنند. اردک پرنده‌ای پرچربی است. باید گوشت آن را بگذارید در حرارت ملایم بپزد، تا چربی آن کم‌کم بیرون بزند. به جایش گوشت آن حسابی لطیف و خوشمزه است. رنگ آن هم صورتی است و کمی از گوشت مرغ دیرتر می‌پزد. زمان پخت آن، اندازه مرغ مادر یا خروس محلی است و 2ساعت زمان می‌برد. بعضی‌ها با آن خوراک درست می‌کنند؛ اما معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذایی که با اردک درست می‌کنند، فسنجان است. شمالی‌ها خودشان اردک را پرورش می‌دهند؛ اما در تهران و شهرهای بزرگ ‌گوشت این پرنده به راحتی گیر نمی‌آید.

گوشت غاز:

غاز پرنده‌ای است خیلی شبیه ‌اردک؛ اما کمی بزرگتر. غاز نر خیلی از غاز ماده بزرگتر است. یکی از ویژگی‌های غاز چربی خیلی زیادی است که در بدن آن وجود دارد. باید موقع پاک‌کردن، چربی آن را که بیشتر به دیواره درونی بدنش چسبیده‌ جدا کنید وگرنه غذایتان زیادی چرب می‌شود. در قدیم، از چربی غاز روغن می‌گرفتند. این روغن، روغن حیوانی خیلی مرغوبی است. معروف‌ترین قسمت غاز جگر آن است. 
مخصوصا در اروپا غاز را به خاطر جگرش پرورش می‌دهند و غذاهای زیادی از آن درست می‌کنند. مثلا پاته جگر غاز، از معروف‌ترین غذاهای اروپایی است. در ایران معروف‌ترین روش پخت غاز، بریان کردن آن است. شکم آن را قبل از پخت، پر از مواد مختلف مثل آلو، برنج، گردو یا چیزهای دیگر می‌کنند، آن را در فویل می‌پیچند و درون فر می‌گذارند‌. غاز باید چند ساعت در فر بماند تا خوب بپزد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ