انواع روغن ها و خواص آنها را می شناسید؟

غزاله ذوالفقاری
امروزه با وجود این همه تنوع روغن دربازار برای انتخاب یک روغن مناسب باید معیارهای مهمی را درنظر داشته باشید. استفاده از روغن‌های جامد دربروز بسیاری از انواع بیماری‌ها نقش دارد به همین‌خاطر استفاده از روغن‌های مایع پیشنهاد می‌شود.

روغن کانولا

روغن کانولا دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین E است. این روغن بدون کلسترول بوده و اسیدهای چرب اشباع نشدنی دارد. به همین‌خاطر برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. از آنجایی‌که این روغن دربرابر حرارت بسیار مقاوم است شما می‌توانید برای سرخ‌کردن بسیاری از مواد غذایی از این روغن استفاده کنید.

روغن زیتون

جالب است بدانید این روغن علاوه برسرخ‌کردن می‌تواند درانواع سالاد به‌جای سس‌های مختلف استفاده شود. این روغن عملکرد محافظتی برای معده داشته و آن را از زخم و التهاب مصون نگه می‌دارد. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد روغن زیتون نوعی آنتی‌اکسیدان دارد که از گلبول‌های قرمزخون محافظت می‌کند.

روغن آفتابگردان

به یقین می‌توان گفت بهترین روغن برای سرخ‌کردن و پخت‌و‌پز موادغذایی روغن آفتابگردان است. این روغن به میزان بسیارزیادی ویتامین E دارد و از مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

روغن سویا

بهتر است روغن سویا را برای سرخ‌کردن مواد استفاده نکنید بلکه آن را دردرجه حرارت‌های کم‌ هنگام پخت‌و‌پز یا حتی تهیه سالاد به‌کار گیرید. بهترین کاربرد روغن سویا هنگام طبخ برنج است. این نوع روغن علاوه بر جلوگیری از بیماری‌های قلبی، رشد انواع سلول‌های سرطانی را نیز متوقف می‌کند.

روغن هسته انگور
روغن هسته انگور منبع خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع است و درنتیجه از ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشارخون جلوگیری می‌کند. این روغن سرشار از ویتامین E است و کلسترول ندارد. HDL را افزایش داده و LDL که کلسترول بد است را کاهش می‌دهد. از این نوع روغن می‌توانید درتهیه انواع سالاد و پختن موادغذایی استفاده کنید.

روغن ذرت
روغن ذرت تنها روغنی است که هر2 نوع خوب و بد کلسترول را کاهش می‌دهد که این درواقع برای افرادی‌که به‌طور معمول کلسترول بالایی دارند معجزه می‌کند. روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی نیز مفید است. از‌آنجایی که پایداری این روغن زیاد است برای انواع مصرف از جمله سرخ‌کردن‌‌های زیاد و طولانی‌مدت کاربرد دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ