لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)

zahra
آزمایشگاه میلاد: یک اختلال خودایمن و التهابی مزمن است که طیفی از عوامل همچون ژنتیک، اپی ژنتیک، تغییرات هورمونی، عوامل محیطی و فاکتورهای ایمنولوژیک، در اتیولوژی آن نقش دارند.

آزمایشگاه میلاد:

یک اختلال خودایمن و التهابی مزمن است که طیفی از عوامل همچون ژنتیک، اپی ژنتیک، تغییرات هورمونی، عوامل محیطی و فاکتورهای ایمنولوژیک، در اتیولوژی آن نقش دارند. این بیماری معمولاً زنان را در سنین باروری مبتلا می کند و عوارض بالینی آن غیرقابل پیش بینی، همراه با دوره های بهبود و عود می باشد. در طی دوره بیماری، بسیاری از اندام ها ممکن است درگیر شوند (مانند پوست، مفاصل، سیستم عصبی، عروق و کلیه ها) که می تواند منجر به نشانه های بالینی مختلف و معمولاً حادی گردد.

اتوآنتی بادی ها و اهمیت بالینی آنها

حضور اتوآنتی بادی های اختصاصی در بیماری SLE یک شاخص اصلی از بیماری می باشد. از این بین، آنتی بادی های ضد محتویات سلولی (ANAs) به عنوان مارکرهای اصلی تشخیص و پیش آگهی بیماری به شمار می آیند، هر چند آنتی بادی های دیگری نیز ممکن است در گردش خون مبتلایان یافت شود (جدول 1). ارتباط معناداری بین حضور برخی آنتی بادی ها و عوارض بالینی وجود دارد. به عنوان مثال، حضور anti-dsDNA در گردش خون بیمار، با درگیری گلومرولی و خطر آسیب کلیوی همراه است، در حالی که حضور anti-Sm/RNP با درگیری عروق و افزایش فشار خون ریوی (Raynaud’s phenomenon) مرتبط است. آنتی بادی های ضد فسفولیپید (لوپوس آنتی کواگولان ها) به خصوص anti-cardioloipin، با درگیری سیستم عصبی، سندروم آنتی فسفولیپید و آنمی همولایتیک همراه است و آنتی بادی های ضد Ro/La anti-SS/A و anti-SS/B معمولاً در موارد بدون علامت لوپوس یافت می شوند.

اتوآنتی بادی ها و ارزش تشخیص آنها

ANAs به عنوان اصلی ترین مارکر تشخیص آزمایشگاهی SLE شناخته می شوند. برای بیش از 60 سال، ردیابی این آنتی بادی ها با استفاده از تکنیک ایمونوفلورسنس غیرمستقیم (IIF)، ابزاری ارزشمند در تشخیص بیماری های خودایمن بوده است. نخستین بار Coons و Kaplan با استفاده از رده سلول های HEp-2، تحول شگرفی در تشخیص ایمونولوژیک اختلال های روماتوئید ایجاد نمودند. در حال حاضر تکنیک HEp-2 IIF به عنوان گلداستاندارد تشخیص و مونیتورینگ ANAs به شمار می آید.

باید توجه داشت که واژه ANAs (به معنای اتوآنتی بادی های ضد هسته)، واژه صحیحی نیست، زیرا در حال حاضر علاوه بر آنتی بادی های هسته، سایر اتوآنتی بادی های اختصاصی علیه دیگر اجزا سلولی شامل آنتی بادی ها ی ضد ترکیبات غشا هسته، سایتوزول، اندامک های سیتوپلاسمی و غشا سیتوپلاسمی نیز با استفاده از تکنیک HEp-2 IIF قابل ردیابی هستند، به طوری که حضور یک یا چند اتوآنتی بادی اختصاصی، الگوی فلورسنس منحصر به خود را دارد (تصویر1). این الگوها که تحت عنوان ANA patterns  شناخته می شوند، انعکاسی از انتشار توپوگرافی اتوآنتی بادی هاست و آنالیز صحیح این الگوها توسط تکنسین آزمایشگاه، می تواند اطلاعات ارزشمندی را در ارتباط با نوع اتوآنتی بادی و در نتیجه بیماری مرتبط با آن، در اختیار قرار دهد.

آزمایشگاه میلاد:  با فضایی حدود 400 متر مربع دارای بخش های: هماتولوژی و انعقاد، بیوشیمی خون و ادرار، سرولوژی، میکروبیولوژی، انگل و قارچ شناسی، ایمنولوژی، هورمون شناسی، الکتروفورز، سلولی و مولکولی PCR، پاتولوژی و غربالگری مادران باردار،R&D،مدیریت کیفی، سعی در ارتقاء سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و کسب رضایتمندی مراجعین با ارائه خدماتی مطلوب نظیر ارائه کلیه آزمایشات مورد نیاز بیماران با کیفیت مطلوب و راه اندازی تستهای تخصصی مورد نیاز پزشکان جهت ارتقاء تشخیص بالینی و نیز استفاده از جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات جهت بالا بردن کیفیت نتایج را دارد.

شماره های تماس: 

03132243043

03132222430

آدرس: اصفهان – خیابان آمادگاه – بن بست میلاد – ساختمان میلاد

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ