آزمایش غیرتهاجمی تشخیص ناهنجاری های کروموزومی (cell free DNA)

zahra
آزمایشگاه میلاد:در سال 1997 دانشمندان به وجود DNA جنین در خون مــادر پی بردند. این کشف مهم، اساسی شد برای ظهور روش‌های غیر تهاجمی تشخیص سندرم داون. بالاخره موفقیت واقعی در سال 2008 حاصل شد زمانیکه محققین، قدرت تشخیص اختلالات کروموزمی جنین را با استفاده از روش تعیین توالی DNA جنین در خون مادر با درستی حدود 100 درصد به اثبات رساندند.

آزمایشگاه میلاد:

در طی دو دهه اخیر روش های مختلفی شامل اندازه گیری مارکرهای شیمیایی و پارامترهای سونوگرافی و همچنین ترکیب این دو با هم، برای غربالگری سندرم داون ابداع شده است، اما به علت اشکالات موجود در این روش ها، دانشمندان همیشه به دنبال یافتن روش هایی بهتر بودند. بزرگترین ایراد در روش های سنتی غربالگری، درصد بالای نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب و در موردآزمایش‌های تأئیدی، احتمال سقط جنین به علت تهاجمی بودن روش نمونه‌گیری است. نتیجه مثبت کاذب یعنی در عین حالیکه بیماری وجود ندارد جواب تست مثبت می‌شود. جواب منفی کاذب یعنی در حالیکه بیماری وجود دارد نتیجه تست منفی است.
در سال 1997 دانشمندان به وجود DNA جنین در خون مــادر پی بردند. این کشف مهم، اساسی شد برای ظهور روش‌های غیر تهاجمی تشخیص سندرم داون. بالاخره موفقیت واقعی در سال 2008 حاصل شد زمانیکه محققین، قدرت تشخیص اختلالات کروموزمی جنین را با استفاده از روش تعیین توالی DNA جنین در خون مادر با درستی حدود 100 درصد به اثبات رساندند.
اصول این روش بر پایه اندازه گیری DNA آزاد جنین در خون مادر است که از سلول های جفت آزاد می شوند. صاحب نظران، این کشف را یک انقلاب در روش‌های تشخیصی دوران بارداری می دانند و پیش بینی می کنند که در آینده نزدیک تست های مبتنی بر آن، به صورت کامل جایگزین روش های سنتی غربالگری گردد.
مطالعاتی که اخیراً گزارش شده است میزان تشخیص این روش را برای تریزومی 21 به میزان 99/9 درصد نشان می‌دهد. این بدین معناست که با این آزمایش می‌توان 99/9 درصد از موارد سندرم داون را تشخیص داد. یعنی میزان منفی کاذب آن کمتر از 0/1 درصد است.
عمر DNA جنین که در خون مادر وجود دارد بسیار کوتاه بوده و بلافاصله بعد از تولد از خون مادر محو می گردد بنابر این بارداری های قبلی اثری در نتیجه تست ندارد.
باید توجه داشت که انجام این تست، نیاز به آزمایش آلفا فتوپروتئین را برای بررسی اختلالات رشد لوله عصبی جنین در سه ماهه دوم از بین نبرده و خانم باردار باید حتما در هفته های 15 تا 20 بارداری مجدداً به آزمایشگاه مراجعه کند.
مزایای تست 
غیرتهاجمی بودن، برای انجام آزمایش فقط به چند سی سی از خون مادر احتیاج است.
حساسیت و صحت بالای تست، (بیشتر از 99/9 درصد)
تشخیص زودهنگام، آزمایش از هفته 10 بارداری قابل انجام بوده و این زمان به تصمیم گیری بهتر کمک می کند.
جوابدهی سریع، جواب آزمایش طی 10 روز آماده می شود.
شناسایی 3 سندرم دیگر نیز به توانمندی های این تست اضافه گردید :

Cri du Chat syndrome 
1p36 deletion syndrome
2q33.1 deletion syndrome

پیشنهادات
1- به کاربردن این تست در مورد بارداری های پر خطر مانند زنان باردار بالای 35 سال و کسانی که نتیجه پرخطر (مثبت) در روش‌های غربالگری رایج داشته‌اند.
2- کاربرد این تست برای کسانی که از نحوه نمونه گیری روش های تهاجمی وحشت دارند.
3- انجام تست برای زنانی که نمی توانند خطر سقط در روش های تهاجمی را بپذیرند.
4- انجام آمنیوسنتز در مورد کسانی که نتیجه مثبت در تست NIPT داشته‌اند.
5- انجام آزمایش آلفافتوپروتئین در سه ماهه دوم برای بررسی اختلالات رشد لوله عصبی جنین.

این تست در آزمایشگاه پاتوبیولوژی میلاد پذیرش می شود.

آزمایشگاه میلاد:  با فضایی حدود 400 متر مربع دارای بخش های: هماتولوژی و انعقاد، بیوشیمی خون و ادرار، سرولوژی، میکروبیولوژی، انگل و قارچ شناسی، ایمنولوژی، هورمون شناسی، الکتروفورز، سلولی و مولکولی PCR، پاتولوژی و غربالگری مادران باردار،R&D،مدیریت کیفی، سعی در ارتقاء سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و کسب رضایتمندی مراجعین با ارائه خدماتی مطلوب نظیر ارائه کلیه آزمایشات مورد نیاز بیماران با کیفیت مطلوب و راه اندازی تستهای تخصصی مورد نیاز پزشکان جهت ارتقاء تشخیص بالینی و نیز استفاده از جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات جهت بالا بردن کیفیت نتایج را دارد.

شماره های تماس: 

03132243043

03132222430

آدرس: اصفهان – خیابان آمادگاه – بن بست میلاد – ساختمان میلاد

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ