بابونه به علاوه داروهای شیمیایی!

حمیدرضا محمدیان
مصرف برخی داروهای گیاهی مانند بابونه با داروهای شیمیایی تداخل دارد و باعث افزایش عوارض جانبی آنها می‌شود.

بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و فواید زیادی دارد. از مهمترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است. همچنین، برای رفع ورم روده، رفع کرم معده و روده مفید است.

بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می‌کند. بابونه مقوی مغز، ادرار آور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می‌کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می‌کند، چای بابونه برایش بسیار مفید است.

بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین‌دهنده دردهای عادت ماهیانه است. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می‌دهد. درمان کننده سردرد و میگرن است. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.

برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه‌ها، به آنها چای بابونه بدهید. جویدن بابونه برای التیام زخم‌های درمان مفید است. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل‌های دردناک بمالید درد را تخفیف می‌دهد.

برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است، 10 دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید. بابونه درمان کننده بی‌اشتهایی است. چای بابونه درمان‌کننده کم‌خونی است.

  روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید. با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشوئید آنها را روشن‌تر و شفاف تر می کند. چای بابونه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد. برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و نیز گرفتگی‌های قاعدگی در زنان مفید است.

چای بابونه درد شکم را تسکین می‌دهد و برای درمان کمردرد مفید است. به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند. برای درمان روماتیسم به کار می‌رود. چای بابونه مسکنى فوق العاده براى سردرد، میگرن، دندان درد و درد‌هاى عصبى است. اختلالات یائسگی را برطرف می‌کند.

با توجه به فوایدی که گفته شد ولی افراد در مصرف گیاهان دارویی نباید افراط کنند و باید بدانند که داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل دارد و باعث افزایش عوارض جانبی آنها می‌شود. به طور مثال یک خانم 70 ساله  داروی وارفارین را با چای بابونه خورده بود دچار مسمومیت دارویی شد و با خونریزی داخلی به بیمارستان مراجعه کرد.

داروهای مداخله کننده با چای بابونه:

آسپرین

مهار کننده‌های پلاکت از قبیل: Ticlid و Plavix این مهارکننده‌ها خطر حمله و سکته قلبی را کم می‌کنند و برای بیمارانی که استنت(stent) در رگ‌هایشان گذاشته‌اند، تجویز می‌شود.

بابونه شامل مواد ضدانعقادی به نام کومارین است و هنگامی‌که این داروها همراه با بابونه مصرف شوند، موجب افزایش خونریزی می‌شوند.

به نقل از سایت انجمن تحقیقات طب سنتی ایران داروهای ضدانعقاد از قبیل: وارفارین نیز با چای بابونه تداخل دارد. وارفارین مشابه کومارین است و اگر این دارو همراه با بابونه مصرف شود، می‌تواند باعث خونریزی داخلی شود.

داروهای ضدافسردگی 3 حلقه ای از قبیل: Amitriptyline، Clompiramine و   Imipramine

– Clozapine همانند داروهای ضدافسردگی 3 حلقه ای مصرف هم زمان آن با بابونه ریسک مسمومیت را افزایش می‌دهد.

– Propranolol برای درمان تپش قلب و فشار خون بالا استفاده می‌شود و همانند داروهای ضدافسردگی 3 حلقه ای مصرف هم زمان آن با بابونه ریسک مسمومیت را افزایش می‌دهد.

– Theophyline گشادکننده برونش ها است و برای بیمارانی که دارای مشکل تنفس می‌باشند، تجویز می‌شود و همانند داروهای ضدافسردگی 3 حلقه ای و Clozapine مصرف هم زمان آن با بابونه ریسک مسمومیت را افزایش می‌دهد.

– Tacrine برای بیماران مبتلا به آلزایمر و یا زوال عقل تجویز می‌شود همانند داروهای ضدافسردگی 3 حلقه ای و Clozapine مصرف هم زمان آن با بابونه ریسک مسمومیت را افزایش می‌دهد.(تسنیم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ