انواع زگیل‌های پوست

هرنقطه‌ای که مرطوب باشد می‌تواند محیط مناسبی برای انتقال زگیل باشد. از جمله این نقاط می‌توان به حمام و استخر اشاره کرد. البته این انتقال باید در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق بیفتد

این ویروس به لحاظ بالینی اشکال متفاوتی دارد اما آنچه باید دراین مورد دانست این است که دوره نهفتگی این بیماری از 2 هفته تا 6 ماه در افراد متفاوت متغیر است. علائم این بیماری در این مدت خود را نشان میدهد. شیوع این بیماری در سنین پایینتر بیشتر است. دستهبندی این زگیلها به لحاظ ظاهری متفاوت است. نوع اول این زگیلها، زگیلهای شایع است که حالت گنبدی شکل دارد و روی پوست انسان دیده میشود و همانطور که گفته شد از انسان منتقل میشود و دوره نهفتگی این نوع بین یکی دو هفته تا 6 ماه متغیر است. نوع دیگر زگیل نخی شکل است که معمولا در جاهایی که صدمه وارد میشود خود را نشان میدهد. اغلب این زگیلها در سروصورت آقایان دیده میشود که معمولا با تیغ و ماشین ریشتراش، این مناطق دچار خراش شده و باعث ایجاد زگیل و پخش شدن آنها میشود. نوع دیگر زگیل، زگیل مسطح است که به صورت یک برجستگی صاف یا با سطحی زبر دیده میشود که معمولا نقاط شایع آن در نواحی سر و صورت است و در خانمها و آقایان میتواند ناشی از استفاده از اپیلیدی، ریشتراش یا بندانداختن باشد. زگیل شایع دیگر که امروزه به شدت دیده میشود زگیل نواحی کف پا و دست است. این نوع زگیل میتواند به اطراف ناخنها نیز سرایت کند. متاسفانه چون در این ناحیه، اپیدرم پوست حدود 5 تا 10 برابر ضخامت نواحی دیگر را دارد، زگیل دیگر، به صورت گنبدی شکل ظاهر نمیشود بلکه فرو میرود و در عمق پوست نفوذ میکند و خود را به شکل نقاط سیاهرنگی نشان میدهد. با فشار روی این مناطق فرد احساس درد میکند. این نوع زگیل بهخاطر اینکه در عمق پوست نفوذ کرده درمان را بسیار سختتر از سایر انواع آن میکند. مثلا زگیلهای دیگر با چند جلسه درمان میشود اما این نوع از زگیلها به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز دارد. امروز این نوع زگیل نسبت به سایر زگیلها رایجتر شده است.

هرنقطهای که مرطوب باشد میتواند محیط مناسبی برای انتقال زگیل باشد. از جمله این نقاط میتوان به حمام و استخر اشاره کرد. البته این انتقال باید در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق بیفتد.

زگیل نواحی کف پا، اغلب با میخچه اشتباه گرفته میشود و افراد معمولا درمانهایی را که برای میخچه به کار میبرند برای رفع زگیل استفاده میکنند. این داروها باعث میشود سطح پوست تراشیده شده و درنتیجه زخم شود، همین تراشیدن و زخم شدن باعث آزاد شدن ویروس و پخش آن در سایر نقاط بدن میشود. اگر این افراد از دمپاییهای مشترک با سایر اعضا خانواده استفاده کنند میتوانند این ویروس را منتقل کنند. شیوع این نوع زگیل بیشتر بهخاطر این است که افراد مبتلا در استخر نکات بهداشتی را رعایت نمیکنند و باعث انتقال بیماری خود میشوند.

هنگام ورود به استخر باید حتما از حوضچه کلر عبور کرده و وارد استخر شویم. این حوضچهها به ضدعفونی کردن هرچه بیشتر کمک میکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ