برای ورزش و خواب دوران بارداری چه برنامه ایی دارید ؟

تنظیم بارداری با ساعت بدن

بدن ما دارای هزاران ساعت داخلی است که در ارگان‌های گوناگون مانند رگ‌ها، کبد، پانکراس و مغز پنهان شده‌اند و با هم در ارتباط‌اند. چرخه خواب و بیداری، دمای بدن، فعالیت‌های هورمونی و… هر روز تکرار می‌شوند و به آنها ریتم بیولوژیک می‌گویند. آزمایش این موضوع کار سختی نیست.کافی است دمای بدنتان را اندازه بگیرید. دمای بدن شما در ساعت 2 نیمه شب به پایین‌ترین حد خود و در بعد از ظهر به بالاترین حد می‌رسد. همچنین فعالیت‌های مغزی شما چرخشی 90 دقیقه‌ای دارند. به همین دلیل وقتی شما ساعت‌ها پشت‌سر هم درس بخوانید، بعد از مدتی دیگر چیزی درذهن‌تان نخواهد ماند. مقدار گلبول‌های قرمزی که اکسیژن به ارگان‌ها می‌رسانند و میزان کلسیمی که در خون موجود است نیز از همین چرخه زیستی تبعیت می‌کنند. هیپوتالاموس و هیپوفیز دو غده در مغز هستند که این چرخه را رهبری می‌کنند. تفاوت کاری آنها در این است که هیپوتالاموس نسبت به نشانه‌های خارجی حساس است و نوع فرمان آن به نحوه زندگی شما بستگی دارد، به طور مثال وقتی یک زن باردار احساس می‌کند، نیاز شدیدی به خوابیدن در ظهر به ویژه در سه ماهه اول بارداری دارد، به این دلیل است که طبق چرخه زیستی دوران بارداری دمای بدنش در این ساعات بسیار کم می‌شود اما به هر حال در بسیاری شرایط او به دلیل وظایف حرفه‌ای و اجتماعی یا حتی نور شدید، سر و صدا و… نمی‌تواند بخوابد. در نتیجه هیپوتالاموس فرمان قطع شدن ترشح هورمون مربوطه را صادر می‌کند.

ساعت‌ها را بشناسید! زمانی که شما باردارید مساله مهم شناختن ریتم طبیعی بدن و مسایل وابسته به نوع زندگی شما است. گاهی این ریتم و مسایل در تقابل با هم قرار می‌گیرند و سبب می‌شوند زندگی به کامتان تلخ شود. بد نیست به این توصیه‌ها عمل کنید:

1) برای آنکه صبح‌ها سرحال باشید باید کاری کنید که قند خونتان پایین نیاید. کاهش قندخون در صبح سبب خسته شدن شما در طول روز می‌شود. بهترین راه حل، خوردن یک صبحانه کامل شامل نان، لبنیات و میوه است. بهترین زمان برای خوردن صبحانه هم طبق چرخه زیستی بدن بین ساعت 6 تا 7 صبح است.

2) بهترین زمان برای ورزش کردن زمانی است که دمای بدن و قندخون بالا است. صبح‌ها بین ساعت 10 تا 11 و عصر بین ساعت 15 تا 30/16 ایده‌آل‌ترین زمان برای ورزش‌های یک زن باردار است. کارهای دیگر مانند آشپزی و پیاده‌روی و گردش را به سر شب منتقل کنید.

3) بر اساس توصیه کارشناسان، بهترین زمان برای خواب زنان باردار ساعت 20 تا 30/20 است.

منبع:سلامت

منبع:راسخون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ