فیزیوتراپی بعد از سکته

برخی افراد به دلایل مختلف ممکن است دچار سکته مغزی شوند که در این صورت ناحیه‌ای از مغز که حرکات بدن را تحت کنترل دارد دچار فلج یا ضعف می‌شود و فرد از انجام کارها و فعالیت‌های خود ناتوان خواهد شد.

برخی افراد به دلایل مختلف ممکن است دچار سکته مغزی شوند که در این صورت ناحیه‌ای از مغز که حرکات بدن را تحت کنترل دارد دچار فلج یا ضعف می‌شود و فرد از انجام کارها و فعالیت‌های خود ناتوان خواهد شد. در این مواقع متخصصان برای درمان و بهبود بیمارانی که بر اثر سکته دچار فلج یا ناتوانی حرکتی می‌شوند، فیزیوتراپی را موثرترین و تنها راه بهبود معرفی می‌کنند.

آیا فیزیوتراپی پس از سکته مغزی مفید است؟

با انجام به‌موقع فیزیوتراپی توسط فیزیوتراپیست امکان ساماندهی سلول‌های مغزی وجود دارد. سلول‌های عصبی توانایی این را دارند که پس از آسیب دوباره خود را ساماندهی کنند. مراقبت مناسب در روزهای اولیه در پیشگیری از خشک‌‌شدگی مفاصل یا سفت شدن عضلات نقش مهمی دارد. یکی از مشکلات اصلی پس از سکته مغزی، ضعف دست‌ها و پاهاست که ممکن است با انجام تمرینات تقویتی برطرف شود. تمرینات کششی و استقامتی برای پیشگیری از خشک شدن عضلات و مفاصل هم مفید خواهد بود. در فیزیوتراپی به فرد آموزش داده می‌شود تا با برخی حرکات و روش‌های خاص درمانی کنترل از دست ‌رفته‌اش تا حد ممکن بازگردد و چگونه از قسمت‌های سالم و باقی‌مانده اعصاب و عضلات برای جایگزینی  و فعالیت استفاده کند.

کاهش ریسک سکته دوم با فیزیوتراپی

معمولا بیشتر افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، احتمال سکته دوم هم در آنها وجود دارد. از این سو طبق گفته متخصصان اگر این افراد درمان با فیزیوتراپی را به‌موقع شروع کنند، توانبخشی خوبی بگیرند و سبک زندگی خود را اصلاح کنند، ریسک سکته دوم در آنها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

فیزیوتراپی چه تاثیری در ساماندهی دوباره مغز دارد؟

متخصصان توصیه می‌کنند اگر به‌دلیل سکته مغزی مشکلاتی برای افراد رخ دهد، فیزیوتراپی و توانبخشی را برای مدتی طولانی‌ ادامه دهند. معمولا انجام فیزیوتراپی بین دو تا 6 ماه بهترین حالت برای بازتوانی بیماران مبتلا به سکته مغزی محسوب می‌شود. همچنین عواملی بر میزان کیفیت درمان و بهبود بیماران سکته مغزی به وسیله  فیزیوتراپی موثر هستند که به آنها کمک می‌کنند تا با انگیزه بیشتر به درمان خود بپردازند و مشکلات خود را بهبود یا حداقل کمتر کنند. از جمله این عوامل می‌توان به آموزش درست تمرینات به بیمار و همراهان او تحت‌نظر فیزیوتراپیست، استفاده درست از داروهای تجویز شده طبق نظر متخصص، تکرار تمرینات در منزل، تاکید و استمرار بر انجام تمرینات و… اشاره کرد.

متخصصان بر این باورند افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند بلافاصله درمان خود را تحت‌نظر متخصص مربوطه و همچنین فیزیوتراپیست مطمئن انجام دهند چون زمان رسیدگی و انجام تمرینات برای درمان و بهبود فلج و ضعف عضلانی در انجام فعالیت‌ها در این بیماران بسیار مهم است.

آدرس فیزیوتراپی ضحی:

تهران- خ درختی- خ حافظی- ساختمان مروا- طبقه٣

شماره های تماس فیزیوتراپی ضحی: 

02188071189

09129428014

09379879219

وب سایت

تلگرام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ