۱۱میلیون جوان در آستانه ناباروری

حمیدرضا محمدیان
خطر ناباروری دخترانی را که در سن بالا ازدواج می‌کنند تهدید می‌کند؛ این هشداری است که بارها و بارها متخصصان گوشزد کرده‌اند.

 دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که 11میلیون جوان ایرانی در آستانه سن ناباروری هستند آنها به‌دلیل بالا رفتن سن، زمان باروری‌شان را از دست می‌دهند. بنابراین، لازم است مشکل مسکن و شغل در کشور حل شود تا آنها بتوانند ازدواج کنند.

کارشناسان بهترین سن باروری برای زنان را بین 23 و 24 سال اعلام می‌کنند و معتقدند که از این سن به بعد میزان ناباروری کم و کمتر خواهد شد و درصورت باردارشدن، احتمال عوارض بارداری برای مادر و جنین بیشتر است.

دکتر انسیه شاهرخ تهرانی‌نژاد، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و عضو تیم تخصصی پژوهشگاه رویان به همشهری می‌گوید: بهترین سن باروری برای زنان بین 23 و 24 سال است که این میزان به‌تدریج کم و کمتر شده تا حدی که در سن 30سال کمتر می‌شود. قدرت باروری بعد از 35سالگی به‌دلیل کاهش تعداد تخمک‌ها و افت کیفیت آنها افت می‌کند. به همین دلیل شیوع ناباروری بعد از سن 35سالگی دیده می‌شود و از این سن متأسفانه، میزان موفقیت درمان‌های ناباروری هم کمتر خواهد شد. برای مردان هم قدرت باروری بعداز سن 40 سال کاهش می‌یابد.

به گفته پژوهشگر پژوهشگاه رویان، بارداری‌های بعد از سن 35سالگی عوارضی هم دارد. میزان شیوع سقط جنین بعد از 35سالگی بیشتر می‌شود چراکه تخمک‌ها کیفیت خود را کم‌کم از دست می‌دهند، احتمال سقط جنین هم افزایش می‌یابد.

در بارداری‌های بعد از 30سال، احتمال فشار خون در دوران بارداری زیاد‌تر و دیابت هم خطرساز می‌شود. همچنین احتمال ناهنجاری‌های جنینی افزایش می‌یابد. علاوه براین، احتمال اختلال رشد جنین هم وجود دارد و بیماری‌های دیگری هم مادر و جنین را در بارداری‌های بعد از 35سالگی تهدید می‌کند. این فوق تخصص نازایی پژوهشگاه رویان به دختران مجرد توصیه می‌کند که به‌دلیل اشتغال، ادامه تحصیل و بهانه‌های این‌چنینی فرصت باروری خود را از دست ندهند و ازدواج کنند.

تکرار یک هشدار

مشکل ناباروری یکی از مشکلاتی است که در تمام جوامع وجود دارد و هزینه‌های زیادی صرف آن می‌شود. گفته شده که 15درصد زوج‌ها در کل کشورهای دنیا نازا هستند. دکتراحمد وثوق، معاون خدمات تخصصی و درمانی پژوهشگاه رویان هم در این‌باره می‌گوید: «شیوع ناباروری در تمام جوامع اعم از پیشرفته، درحال پیشرفت و جوامع عقب‌مانده، در حد تقریبا مساوی است، ولی در ایران به دلایلی نظیر بالارفتن سن ازدواج، عدم‌تمایل زوجین به فرزندآوری در اوایل ازدواج و برخی شرایط فیزیکی و محیطی، شیوع ناباروری زیادشده است.»

گاه دختران جوان هیچ مشکلی از نظر فیزیولوژی و بارداری ندارند و فقط به‌دلیل ازدواج در سنین بالا خود را در معرض بارداری قرار می‌دهند. درست است که دستاوردهای پزشکی ایران در زمینه درمان ناباروری خیره‌کننده است اما پژوهشگران درمان ناباروری هم می‌گویند که موفقیت‌های درمان ناباروری در سنین بالا کمتر است. درمان‌های ناباروری هم به نظام سلامت و هم به افراد نابارور هرساله هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند؛ اینها می‌تواند هشداری باشد برای 11میلیون دختر و پسر مجردی که ممکن است شانس پدر و مادر شدن‌شان کم یا حتی صفر شود.

(همشهری)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ