جراحی بینی: درمان آلرژی یا تشدید آلرژی

zahra
دکتر بهزاد عابدین، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی: شاید برای خیلی از افرادی که آلرژیک هستند سوال باشد که آیا می‌توانند عمل زیبای بینی انجام دهند یا نه و اینکه با انجام عمل زیبایی آیا ممکن است آلرژی‌شان عود کند یا درمان شود. در این مطلب به‌طور مختصر اطلاعاتی در این زمینه دراختیارتان قرار می‌دهیم.

دکتر بهزاد عابدین، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی:

شاید برای خیلی از افرادی که آلرژیک هستند سوال باشد که آیا می‌توانند عمل زیبای بینی انجام دهند یا نه و اینکه با انجام عمل زیبایی آیا ممکن است آلرژی‌شان عود کند یا درمان شود. در این مطلب به‌طور مختصر اطلاعاتی در این زمینه دراختیارتان قرار می‌دهیم.

ابتدا باید بگوییم که آلرژی به دو صورت بروز می‌کند: آلرژی فصلی که معمولا در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز رخ می‌دهد و آلرژی همیشگی که این علائم در تمام طول سال گریبانگیر افراد است.

آلرژی در واقع ناشی از پاسخ ایمنی نامناسب بدن است. سیستم بدن به جای نادیده گرفتن برخی ذرات بی‌ضرر، با آنتی‌بادی‌هایی به آنها حمله می‌کند که منجر به تحریک، ایجاد مخاط، پاره شدن و غیره می‌شود. درنتیجه بعد از چند ماه ممکن است بازگشت علائم، احتمالا در فرم خفیف‌تر تجربه شود.

به‌طور کل می‌توان گفت که آلرژی‌ها تاثیر خاصی روی عمل‌های بینی اعم از رینوپلاستی یا سپتوپلاستی ندارند، اما بهتر است آلرژی بینی درمان شود چون ممکن است کیفیت و میزان بهبود عملکرد تنفسی را باوجود یک عمل موفق رینوپلاستی تحت‌تاثیر قرار دهد.

افرادی که مبتلا به آلرژی بینی هستند معمولا برای‌شان سوال است که رینوپلاستی  آلرژی آنها را بهبود می‌دهد یا بدتر می‌کند که در جواب این افراد باید گفت که اگرچه رینوپلاستی به خودی خود یک گزینه جراحی برای درمان آلرژی بینی نیست، اما در صورتی که توسط جراح پلاستیک دارای بورد تخصصی انجام شود، ممکن است با تغییرات عملکردی بینی باعث بهبود تنفس شود.

اگر افراد علت حساسیت خود را ندانند، ابتدا باید به متخصص آلرژی مراجعه کنند و پس از تشخیص و کنترل آلرژی، نزد جراح مربوطه بروند. جراح بعد از تعیین ویژگی‌ها و عدم تقارن بینی، بهترین روش جراحی را برای یک نتیجه مطلوب پیشنهاد می‌کند.

در افرادی که دارای انحراف بینی هستند یا مشکلی در ساختار داخلی بینی دارند جراحی زیبایی بینی می‌تواند از شدت علائم آنها بکاهد ولی به‌طور کل رابطه‌ای بین جراحی بینی و آلرژی و حساسیت وجود ندارد.

در کل افرادی که حساسیت دارند می‌توانند جراحی زیبایی بینی انجام دهند اما بهتر است بعد از عمل بینی بیشتر با جراح بینی خود در ارتباط باشند و مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را رعایت کنند چون بینی این افراد تحریک‌پذیر است و می‌تواند باعث کندی روند بهبود شود.

مناسب‌ترین زمان برای عمل بینی بستگی به نوع آلرژی دارد. اگر آلرژی  فردی گاه به گاه بروز می‌کند، باید جراحی را برای زمانی که آلرژی ندارد برنامه‌ریزی کند. اگر در تمام طول سال درگیر  آلرژی است، زمان مناسبی وجود ندارد و تنها راه ممکن این است که از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که موجب علائم می‌شود دوری کند.

در هر صورت باید گفت افرادی که آلرژی دارند باید باتوجه به شناختی که از خود و حساسیت‌های‌شان دارند تصمیم به جراحی بگیرند اما ابتدا باید برای درمان یا کنترل آلرژی خود اقدام کنند سپس نزد یک متخصص متبحر و حاذق بروند تا مشکلی برای‌شان چه از نظر زیبایی و چه جسمی پیش نیاید. 

دکتر بهزاد عابدین، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی:

دانش آموخته دوره پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ١٣٨٧ با رتبه برتر

– دانش آموخته دوره تخصصی گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ١٣٩١

– دارای درجه دانشنامه (بورد تخصصی)، عضو انجمن گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن ایران، عضو انجمن راینولوژی ایران

شما می توانید جهت ارتباط با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

02126601967

آدرس: شریعتی-بالاتر از پل صدر- روبروی سفارت واتیکان – ساختمان رسا – شماره 1730 – طبقه اول – واحد 2

وب سایت

اینستاگرام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ