ضرورت چسب زدن بینی بعد از رینوپلاستی

zahra
دکتر بهزاد عابدین، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی: بعد از جراحی بینی شاید یکی از مهم‌ترین نکات و سوالی که برای بیشتر افراد پیش بیاید راجع به چسب روی بینی باشد که در این زمینه نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که در این مطلب درباره اینکه چسب زدن به بینی اصلا نیازی هست یا خیر و چه ضرورتی دارد، می‌پردازیم.

دکتر بهزاد عابدین، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی:

بعد از جراحی بینی شاید یکی از مهم‌ترین نکات و سوالی که برای بیشتر افراد پیش بیاید راجع به چسب روی بینی باشد که در این زمینه نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که در این مطلب درباره اینکه چسب زدن به بینی اصلا نیازی هست یا خیر و چه ضرورتی دارد، می‌پردازیم.

برخی افراد تصور می‌کنند چسب زدن به بینی پس از جراحی در شکل‌ بینی و نتیجه نهایی عمل مهم است ولی درواقع چسب بینی در نتیجه درازمدت عمل تاثیر چندانی ندارد. اما باتوجه به اینکه صورت و بینی هنگام خوابیدن به‌خصوص در شب متورم می‌شوند، زدن یک لایه چسب سبک در شب پس از گذشت زمان کافی از جراحی و برداشتن چسب طی روز مفید است. لازم به ذکر است که اولین نوبت چسب زدن بلافاصله پس از برداشتن اسپلینت توسط پزشک انجام می‌شود و به‌طور معمول باتوجه به صلاحدید پزشک و شرایط بینی لازم است هفته‌ای دو تا سه نوبت انجام شود. طول مدت زدن چسب هم باتوجه به شرایط بینی هر فردی متفاوت است. چسب زدن به صورت درست و اصولی می‌تواند در روند بهبود و کاهش تورم تاثیر مهمی داشته باشد که در این زمینه افراد حتما باید نحوه صحیح چسب زدن را از جراح آموزش ببینند. قبل از چسب زدن لازم است که پوست بینی با صابون‌های قلیایی ملایم یا ژل‌های شست‌وشو یا الکل سفید طبی تمیز شود. برای چسب زدن به بینی بعد از جراحی نخست یک چسب به شکل U از پایین بینی به سمت بالا زده می‌شود که این چسب نباید فشار زیادی داشته باشد که باعث آزردگی پوست شود.

برخی افراد ممکن است به چسب حساسیت نشان دهند و با زدن چسب احتمال قرمز شدن شدید پوست یا تاول‌های پوستی دارند که بهتر است این افراد به هیچ عنوان از چسب استفاده نکنند.

اگر فردی پوست چرب دارد باید روزانه چسب را عوض کند در بقیه افراد یک روز در میان کفایت می‌کند. برای برداشتن و تعویض چسب افراد باید دقت کنند یکباره و ناگهانی این کار را انجام ندهند. بهترین کار این است که پس از دوش گرفتن وقتی که چسب‌ها شل شدند به آرامی چسب‌ها را بردارند.

در حال حاضر چسب Micropore 3M چسب مناسبی است، چون به‌دلیل منافظ ریزی که برای تهویه پوست دارد بهتر روی پوست قرار می‌گیرد. همچنین  چسب ضدحساسیت مارک KBM برای افرادی که به چسب Micropore 3M حساسیت دارند، توصیه می‌شود.

چسباندن چسب بعد از رینوپلاستی نمی‌تواند در فرم و زیبایی بینی تاثیر آنچنانی داشته باشد ولی بهتر است بعد از عمل انجام شود تا از ورم و کبودی و موارد دیگری که ممکن است باعث مشکلاتی برای افراد شود بکاهد.

دکتر بهزاد عابدین، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی:

دانش آموخته دوره پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ١٣٨٧ با رتبه برتر

– دانش آموخته دوره تخصصی گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ١٣٩١

– دارای درجه دانشنامه (بورد تخصصی)، عضو انجمن گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن ایران، عضو انجمن راینولوژی ایران

شما می توانید جهت ارتباط با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

02126601967

آدرس: شریعتی-بالاتر از پل صدر- روبروی سفارت واتیکان – ساختمان رسا – شماره 1730 – طبقه اول – واحد 2

وب سایت

اینستاگرام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ