بلیچینگ روشی برای زیبایی و سفید کردن دندان ها

دکتر ندا کبریایی، دندانپزشک زیبایی: در برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مصرف دخانیات چای و قهوه و افزایش سن و... ممکن است رنگ دندان‌ها تغییر کند. در این صورت افراد به فکر ترمیم یا سفیدکردن دندان‌های خود می‌افتند. بلیچینگ یا سفید کردن دندان یکی از روش‌های زیبایی دندان است که توسط دندانپزشکان برای افراد انجام می‌گیرد.

دکتر ندا کبریایی، دندانپزشک زیبایی:

در برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مصرف دخانیات چای و قهوه و افزایش سن و… ممکن است رنگ دندان‌ها تغییر کند. در این صورت افراد به فکر ترمیم یا سفیدکردن دندان‌های خود می‌افتند. بلیچینگ یا سفید کردن دندان یکی از روش‌های زیبایی دندان است که توسط دندانپزشکان برای افراد انجام می‌گیرد. فقط در این مورد باید هم بیمار هم دندانپزشک به یکسری موارد توجه خاص داشته باشند. در ادامه بیشتر به این روش زیبایی می‌پردازیم.

بلیچینگ از سرى درمان‌هاى محافظه‌کارانه زیبایی است که شامل دو روش آفیس (در مطب) و هوم (در منزل) است. بلیچینگ باعث روشن تر شدن رنگ دندان‌ها مى‌شود اما تغییرى در شکل و فرم دندان‌ها حاصل نخواهد شد، براى حصول نتیجه بهتر باید هر دو روش هوم و آفیس به‌صورت ترکیبى با هم انجام شود.

اغلب محصولات سفیدکننده‌ای که برای بلیچینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، محصولاتی بر پایه پراکسید هستند و قابلیت آن را دارند که رنگ خود دندان را تغییر دهند. با این حال، بلیچینگ دندان برای برطرف کردن همه انواع تغییر رنگ دندان کارایی ندارد. افرادی که قصد دارند نسبت به انجام بلیچینگ دندان اقدام کنند، باید ابتدا با یک دندانپزشک ماهر مشورت کنند تا مشخص شود که علت تغییر رنگ دندان آنها چیست و آیا بلیچینگ دندان، نتایج مطلوبی در مورد آنها خواهد داشت یا خیر. این مشاوره به‌خصوص برای آن افرادی مهم است که از قبل، دندان پر کرده دارند یا درمان ریشه یا تاج دندان انجام داده‌اند یا لکه‌های بسیار تیره روی دندان‌های پیشین آنها وجود دارد.

دندان‌هایی که رنگ آنها زرد، قهوه‌ای یا نارنجی شده، نسبت به بلیچینگ دندان بهتر پاسخ می‌دهند.

از طرف دیگر، اصطلاح سفید کردن برای توصیف فرایند بازیابی رنگ طبیعی دندان‌ها از طریق حذف لکه‌ها و جرم‌های موجود روی سطح دندان به کار می‌رود. در عمل، سفیدکننده‌ها شامل محصولات تمیزکننده‌ای از قبیل دهانشویه‌ها و خمیردندان‌ها است. اما از آنجا که به‌طور کلی اصطلاح «سفید کردن» نسبت به «بلیچینگ» کمی خوشایندتر و ملایم‌تر به نظر می‌رسد، بنابراین اغلب محصولات بلیچینگ که حاوی ترکیبات فعال قوی هستند نیز با همان عنوان سفید کننده شناخته می‌شوند.

سطح دندان‌های بعد از بلیچینگ یا سفید کردن، همچنان یک ساختار متخلخل و پُر از منافذ ریز دارد و مخصوصا بلافاصله بعد از سفید کردن می‌تواند حساسیت بیشتری نسبت به مواد رنگی و لکه‌زا پیدا کند. اما با رعایت آن طی 48 ساعت اول بعد از سفید کردن دندان‌ها می‌توان سفیدی و درخشندگی دندان‌ها را به مدت طولانی‌تری حفظ کرد. مایعاتی که روی دندان‌ها لکه ایجاد کند را باید با  نی نوشید تا رنگ سفید دندان‌ها بهتر حفظ شود. از خوردن برخی خوراکی‌ها مانند انگور، گوجه‌فرنگی، گیلاس، تمشک، توت سیاه، خردل، سس ماکارونی، سس سویا، آلبالو و… پرهیز شود.

از نوشیدن مایعات خیلی داغ یا سرد خودداری شود چون این کار باعث انبساط و انقباض سریع دندان‌ها می‌شود و در این صورت مواد رنگی، بهتر می‌تواند به سطح دندان نفوذ کند.

در پایان متذکر می‌شود افرادی که بیلیچینگ انجام می‌دهند باید به موارد توصیه شده توسط دندانپزشک توجه داشته باشند همچنین بهداشت دهانی و دندانی را به طور کامل رعایت کنند.

دکتر ندا کبریایی، جراح دندانپزشک:

سال 1383 از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شدند. 14 سال سابق کار دارند
دوره دندانپزشکی زیبایی را در دانشگاه علوم  پزشکی و همچنین دوره ایمپلنت های دندانی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذرانده اند.

شماره تماس:

02122135914
09120743365

آدرس: تهران- سعادت آباد-خ بخشایش- روبروی بیمارستان عرفان 

اینستاگرام

تلگرام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ