خواص خارق العاده معروفترین جوشانده های گیاهی….

mousavi
جوشانده‌های گیاهی از دیرباز برای حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها کاربرد طبی داشته‌اند. آشنایی با این گیاهان شمارا از شر شنیده‌ها و شایعات خلاص می‌کند...

سالیان سال است که مردمان چین از طرفداران جوشاندههای گیاهی هستند؛ چراکه دریافتهاند انواع جوشاندههای گیاهی بسیاری از دردها را درمان میکنند. از پاکسازی و زدودن آلودگی داخلی بدن گرفته تا رفع استرس و اضطراب، جوشاندههای گیاهی در خدمتاند. درضمن مصرف جوشاندههای گیاهان دارویی بهطبع کارسازتر از مصرف مکملهای آنهاست.

برای مصرف این جوشاندهها باید با خواص گیاهان دارویی آشنایی کاملی داشته باشیم. اینجا به برخی از معروفترین جوشاندهها و خواص آنها اشاره میکنیم…

گیاه اراقیطون ‌(Burdock)

  • تصفیه خون
  • فعال ساختن عملکرد کبد
  • تنظیم قند خون

ریشه گیاه اراقیطون در خاک اروپا و آسیا رشد می‌کند و منبع بسیاری از خواص دارویی است. ریشه این گیاه شیرین است و بافتی چسب‌ناک دارد. از این گیاه برای درمان تب و سرماخوردگی نیز استفاده می‌شود. اگرچه تحقیق قطعی در این زمینه وجود ندارد اما شواهد نشان داده که بسیاری از بیماری‌های رماتیسمی نیز با مصرف این جوشانده درمان می‌شوند. جوشانده این گیاه در تصفیه خون و زدودن آلودگی موجود در بدن نیز نقش موثری دارد. انواع حساسیت‌ها و اگزماها نیز با مصرف این گیاه رفع می‌شوند. چینی‌ها ریشه این گیاه را با برخی دیگر از گیاهان دارویی مخلوط می‌کردند و از جوشانده آن در رفع گلودرد استفاده می‌کردند. مصرف ریشه این گیاه در انواع سوپ‌ها نیز میان چینی‌ها مرسوم است. این گیاه حاوی کلسیم، اسیدهای کلروژنیک، روغن‌های مفید، آهن، پتاسیم و لاکتون ایندلین است. دانه این گیاه نیز حاوی انواع اسیدهای آمینه است. روغن دانه اراقیطون به‌عنوان یکی از بهترین دفع‌کننده‌های آلودگی به‌شمار می‌آید. این گیاه حاوی Poly acetylenes است که خواص آنتی‌باکتریال و ضدعفونی کنندگی دارد.

میزان مصرف

پزشکان اغلب مصرف ریشه این گیاه را روزانه بین 2 تا 4 میلی‌گرم پیشنهاد می‌کنند. اگر به‌صورت کپسول در دسترس باشد، می‌توانید روزانه بین 1 تا 2 گرم از آن‌را مصرف کنید.

گیاه بابونه(chamomile)

  • تسکین درد معده
  • آرامش و تمدد اعصاب
  • تسکین علائم سرماخوردگی

بابونه گیاهی است که حدود 2 فوت قد می‌کشد و برگ‌های مثل پر و گل‌سفید رنگ و زیبایی دارد. رشد این گیاه خیلی سریع صورت می‌گیرد. در آمریکا از این گیاه برای آرامش و تمدد‌اعصاب استفاده می‌کنند و اغلب چای آن در برنامه عصرانه جای دارد. خواص تسکین‌دهنده آن، این گیاه را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی مطرح کرده است. چای بابونه در رفع اگزما و تسکین ورم لثه مفید است. این گیاه برای رفع حالت تهوع، گرفتگی و ترش کردن معده نیز موثر است.

میزان مصرف

به‌عنوان چای، 4 قاشق چای‌خوری از گل خشک شده آن‌را در 6 اونس (هر اونس برابر 35/28 گرم است) آب جوش به‌مدت 10 دقیقه بجوشانید. چای را از صافی رد کرده تا گل‌ها جدا شوند. روزانه 1 تا 4 فنجان از آن‌را بنوشید.

عصاره این گیاه را 1 تا 4 میلی‌گرم و سه‌بار در روز مصرف کنید.

 محصولات آرایشی و بهداشتی آن مانند انواع صابون، شامپو و کرم‌های حاوی عصاره بابونه نیز در دسترس است.

گیاه زنجبیل (Ginger)

  • ارتقای عملکرد سیستم گردش‌خون
  • تسکین علائم سرماخوردگی
  • رفع حالت تهوع

همان‌طور که می‌دانید سالیان بسیاری است که از گیاه زنجبیل در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. گیاه زنجبیل در هضم غذا و رفع ناراحتی‌های معده و روده موثر است. از آن‌جایی‌که این گیاه نقش به‌سزایی در رفع ناراحتی‌های معده دارد، امروزه شاهد عرضه محصولات متنوعی مانند انواع بیسکویت‌ها و نان‌ها با ترکیبات زنجبیل هستیم. مصرف زنجبیل در رشد باکتری‌های مفید بدن نیز موثر است. از آن‌جایی‌که زنجبیل دارای خواص آنتی‌باکتریال است، مصرف آن در کاهش ایجاد زخم موثر است.

 امروزه انواع مکمل  زنجبیل در بازار موجود است که مصرف آن‌ها برای رفع پوکی استخوان و دردهای مفاصل توصیه می‌شود.

گیاه رزماری (Rosemary)

  • تسریع سیستم گردش خون
  • ارتقای عملکرد کبد
  • تسکین درد مفاصل و سردرد

این گیاه همیشه سبز است و در نواحی مدیترانه، مراکش، اسپانیا و فرانسه به‌وفور دیده می‌شود. برگ‌های این گیاه سوزنی و تیره رنگ است، گل‌های آن آبی تیره است و حاوی روغنی است که خاصیت دارویی بسیاری دارد. گیاه رزماری برای رفع ناراحتی‌های گوارشی، دردهای ناشی از مفاصل و تسکین درد زخم و رفع اگزما موثر است. جوشانده این گیاه برای تقویت حافظه بسیار کارساز است. ترکیب این گیاه همراه گیاه جینکو در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی مانند انواع شامپوها و صابون‌ها استفاده می‌شود.

مالیدن عصاره رزماری روی ابرو باعث تسریع رشد مو و پرشدن ابرو می‌شود. به خانم‌هایی که می‌خواهند از ریزش موهای‌شان جلوگیری کنند، پیشنهاد می‌کنیم از تونیک‌های حاوی گیاه رزماری برای تقویت موهای‌شان استفاده کنند.

میزان مصرف

در مورد مصرف این گیاه چه به صورت جوشانده یا غیرخوراکی بهتر است طبق دستورالعمل روی جعبه یا تحت‌نظر پزشک عمل کنید.

گیاه رازیانه(Fennel)

  • افزایش اشتها
  • تسکین درد معده
  • تسکین دردهای ناشی از عادت ماهانه
  • رفع گلو درد

امروزه این گیاه در همه‌جا عمل می‌آید. دانه رازیانه در انواع داروها همراه با ترکیبات دیگری مانند گیاه بابونه و پودر لیمو استفاده می‌شود. این گیاه در رفع برونشیت موثر است. ترکیب شیمیایی اصلی موجود در این گیاه به‌نظر می‌رسد در رفع اسپاسم‌های معده نیز معجزه می‌کند. درضمن مصرف جوشانده این گیاه همراه جوشانده نعنا در تسکین دردهای ناشی از عادت ماهانه موثر است.

میزان مصرف

روغن یا عصاره رازیانه: حدود 2 تا 12 قطره در روز

دانه رازیانه به‌صورت مکمل: 5 تا 7 گرم

مصرف این گیاه برای کودکان توصیه نمی‌شود؛ هم‌چنین خانم‌های باردار نیز بهتر است از این گیاه استفاده نکنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ارش

ارش

1394-06-14 - 10:26 پاسخ

سلام.برای زود انزالی جوشانده مفید هست.چه جوشانده ای مفید میباشد .مرسی.