درعطردرمانی و ماساژ چه روغن‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرند؟

این روغن‌ها تاثیر قابل‌توجهی در حفظ سلامت بدن به‌خصوص پوست دارند. هر یک از این روغن‌ها خواص منحصربه‌فردی داشته و انتخاب آن‌ها به نوع درمان و ماساژ بستگی دارد.

امروزه از انواع روغن‌ها در ماساژ و عطردرمانی استفاده می‌کنند. این روغن‌ها تاثیر قابل‌توجهی در حفظ سلامت بدن به‌خصوص پوست دارند. هر یک از این روغن‌ها خواص منحصربه‌فردی داشته و انتخاب آن‌ها به نوع درمان و ماساژ بستگی دارد. بسیاری از روغن‌های عطر‌درمانی و ماساژ همان روغن‌های طبیعی‌اند که مصارف خوراکی نیز دارند. اغلب روغن‌های ماساژ و عطردرمانی نیز عصاره روغن‌های انواع سبزیجات هستند. این روغن‌ها در مقایسه با روغن‌های فرار و اصلی، در عطر‌درمانی خاصیت کمتری دارند. اغلب روغن‌هایی که در بازار موجود اند روغن‌هایی هستند که از عصاره دانه میوه‌ها و گیاهان به‌دست می‌آیند. این‌جا به برخی از این روغن‌ها که در ماساژ و عطردرمانی استفاده می‌شوند، اشاره می‌کنیم و نگاهی گذرا به خواص آن‌ها می‌اندازیم

روغن بادام

روغن‌بادام شیرین یکی از معروف‌ترین روغن‌های گیاهی و طبیعی است که به‌عنوان یکی از پرکاربردترین روغن‌ها در ماساژ و عطردرمانی استفاده می‌شود.

رایحه روغن بادام: شیرین و عجیب

ویژگی: بی‌رنگ، بی‌بو و چرب

خواص: ضد خارش و التهاب، تسکین‌دهنده درد مفاصل

روغن‌بادام یکی از رایج‌ترین روغن‌هایی است که در ماساژ و عطردرمانی استفاده می‌شود. به لحاظ گیاه‌شناسی نام این گیاه در ابتدا Prunus بوده. بادام شیرین  عطری شیرین، سبک و کمی عجیب دارد. روغن آن کاملا شفاف و بی‌بو است. روغن بادام مصارف بهداشتی و آرایشی بسیاری نیز دارد. در ماساژ و عطردرمانی، این روغن به وفور استفاده می‌شود چرا که راحت جذب پوست می‌شود و تسکین دهنده و آرامش‌بخش ایده‌آلی است. استفاده از این روغن رطوبت موجود در بدن را تنظیم می‌کند و در‌صورتی‌که بدن رطوبت کمی داشته باشد، باعث حفظ و ذخیره کردن رطوبت می‌شود. از آن‌جایی که مصرف این روغن باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود از التهاب و خارش و ایجاد حساسیت نیز جلوگیری می‌کند. از این روغن می‌توانید به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی برای انواع پوست‌ها استفاده کنید. خواص ایده‌آل این روغن باعث شده که در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مانند انواع صابون‌ها، کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها استفاده شود. درضمن اسیدهای چرب موجود در آن مانند اولئیک و لینولئیک باعث تسکین درد مفاصل می‌شود.

روغن آلوورا

استفاده از روغن آلوورا از قدیم‌الایام مرسوم بوده و روغنی جدیدی نیست. خواص بی‌شمار این گیاه باعث شده عصاره آن در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شود.

خواص: ضدالتهاب و ترمیم‌کننده زخم

موارد استفاده: عطر‌درمانی، استفاده دارویی

نام آلو از کلمه عربی alloeh به معنای تلخ گرفته شده است. انتخاب آن به‌‌این دلیل است که مایع لزج موجود در برگ این گیاه تلخ است. این گیاه در نواحی جنوب‌ و شرق آفریقا به‌وفور دیده می‌شود. مصری‌ها از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند انواع عفونت‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌کردند. کلئوپاترا از ژل این گیاه برای تقویت موی‌سر و لطافت و جوانی پوست استفاده می‌کرد. از روغن و عصاره این گیاه در ماساژ و عطردرمانی هم استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد روغن این گیاه باعث جوان شدن پوست، تسریع گردش‌خون در زیرپوست و رفع چین‌وچروک می‌شود. جذب عصاره این گیاه خیلی سریع انجام می‌شود. این گیاه به‌خاطر داشتن خواص ضدالتهاب در رفع حساسیت‌های پوستی نیز موثر است.

روغن آووکادو

روغن آووکادو معمولا جزو روغن‌های کاملا گیاهی است و علی‌رغم این‌که میوه است، روغن آن هم به‌عنوان نوعی روغن سبزیجات استفاده می‌شود. از روغن آووکادو در عطردرمانی به‌خاطر خاصیت تسکین‌دهندگی و آرامش‌بخش بودن آن استفاده می‌شود.

ویژگی: بافت سنگین روغن، کاملا چرب و سنگین

رایحه: شیرین و عجیب

خواص: رفع اگزما، سوریازیس و سوختگی

این روغن کمی سنگین است و جزو روغن‌های سبک محسوب نمی‌شود. روغن آووکادو سرشار از ویتامین A و D است. هم‌چنین سرشار از لیستین و پتاسیم است. محل اصلی رویش درخت آووکادو نواحی آمریکای مرکزی است. عصاره آووکادو حاوی ویتامین A , B1 , B2 , D , E است که در ساخت سلول‌های تازه موثر است. هم‌چنین در عصاره آن اسید‌های آمینه وجود دارد. معمولا از این روغن در ماساژ و عطردرمانی به‌عنوان روغن پایه استفاده می‌شود و سایر روغن‌ها مانند روغن‌بادام و هسته‌انگور در ترکیب با این روغن خاصیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. این روغن در درمان بسیاری از ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما و سوریازیس نیز موثر است.

روغن کنجد

روغن کنجد یکی از بی‌نظیرترین روغن‌های مورد‌استفاده در ماساژ و عطردرمانی است. این روغن رایحه متفاوتی دارد و کاملا منحصر‌به‌فرد است.

رایحه: شیرین

ویژگی: سبک، بی‌رنگ

خواص: رفع اگزما، سوریازیس، لک‌های پوستی و تنظیم فشار‌خون

روغن کنجد باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود. برخی از افراد بر این باورند که روغن کنجد رایحه عجیبی دارد؛ به‌همین‌خاطر این روغن را با برخی روغن‌های دیگر مانند روغن‌بادام ترکیب می‌کنند تا رایحه مطبوعی پیدا کند. روغن کنجد قدرت درمانی بالایی هم دارد. این روغن حاوی ویتامین E و سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که باعث کاهش کلسترول مضر می‌شود. استفاده از روغن‌کنجد در ایجاد آرامش نیز نقش به‌سزایی دارد و سیستم عصبی بدن را تنظیم می‌کند. بنابراین استفاده از این روغن در ماساژهای تمدد اعصاب به‌وفور استفاده می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون پرمصرف‌ترین روغن ماساژ محسوب می‌شود. در بسیاری از مواقع نیز عصاره این روغن را در عطردرمانی به‌کار می‌برند.

رایحه: قوی

خواص: رفع بیماری‌های قلبی و آرتروز، برطرف کردن التهاب و تورم

روغن‌زیتون شاه روغن‌های ماساژ است. نکته جالب در مورد روغن‌زیتون این است که طول عمر آن بسیار بالاست. روغن‌زیتون به‌خاطر داشتن خواص ایده‌آل، شفابخش است. این روغن کمی سبز‌رنگ ولی در عین حال شفاف است. بافت این روغن سنگین است و به‌همین‌خاطر در ترکیب با سایر روغن‌ها استفاده می‌شود. روغن‌های دیگری مانند روغن هسته‌انگور، روغن فندق، روغن جوجوبا و روغن بادام زمینی نیز در عطر درمانی و ماساژ استفاده می‌شوند که هر یک خواص مخصوص خود را دارند.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ