بیماریهای مدرسه را بشناسیم

یک متخصص بیماریهای عفونی آنژین گلو را مهمترین بیماری شایع در مدارس همزمان با آغاز فصل پاییز دانست

یک متخصص بیماریهای عفونی آنژین گلو را مهمترین بیماری شایع در مدارس همزمان با آغاز فصل پاییز دانست

دکتر بابک صیاد اظهار کرد: در فصل بازگشایی مدارس و با آغاز فصل سرما از آنجاکه تعداد زیادی دانشآموز با هم یک جا جمع میشوند، امکان شیوع بیماریهای ویروسی و باکتریال بیشتر میشود.

وی انواع گلودرد و آنژین گلو را مهمترین بیماری شایع در مدرسه خواند و ادامه داد: آنژینهای گلو به دو نوع اصلی ویروسی و باکتریال تقسیم میشوند که نوع باکتریایی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این پزشک متخصص افزود: آنژین گلوی باکتریایی که عمدتا با آنژین چرکی شناخته میشود، با گلودرد شدید یا تب همراه است و در صورتی که درمان آنتی بیوتیکی مناسبی برای آن نباشد، میتواند منجر به تب روماتیسمی (روماتسیم قلبی) شود و در آینده مشکلات دریچه قلب را ایجاد کند. این بیماری در سن 5 تا 15 سال شیوع بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه آنژین چرکی نیز مانند سایر بیماریهای تنفسی از طریق ذرات تنفسی سرفه و عطسه به دیگران منتقل میشود، تصریح کرد: از آنجا که در محیط مدرسه تعداد زیادی دانشآموز با هم یک جا تجمع دارند، این بیماری به راحتی میتواند بین دانش آموزان حساس منتقل شود.

صیاد گلودردهای ویروسی و انواع سرماخوردگیها را از دیگر بیماریهای فصل بازگشایی مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: بعد از مهر ماه نیز شاهد شیوع آنفلونزاهای فصلی در مدارس هستیم که اولین نشانه اپیدمی آن غیبت تعداد زیادی از دانش آموزان است.

این متخصص بیماریهای عفونی در خصوص چگونگی پیشگیری از بیماریها در مدارس، رعایت بهداشت فردی و شستوشوی مکرر دستها را مهمترین راهکار برشمرد و از خانوادهها خواست فرزند بیمار خود را برای درمان مناسب نزد پزشک برند تا در صورت نیاز برای استراحت در خانه بماند و دیگران را نیز مبتلا نکند. لازم است در مدارس تهویه مناسب وجود داشته باشد.

صیاد به انواع مسمویتهای غذایی شایع در مدارس هم اشاره کرد و گفت: در برخی موارد دانش آموزان از بوفه مدارس خوراکی یا غذای آماده تهیه میکنند که به دلیل ماندن زیاد میتواند منجر به مسمومیت شود.

وی گفت: توصیه میشود دانش آموزان تا حد امکان از خانه خوراکی و لقمه همراه داشته باشند. (ایسنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ