اشعه مایکروفر چقدر مضر است؟

سالهاست که متخصصان و کاربران دستگاه مایکروفر در رابطه با خطرزا یا بیخطر بودن اشعههای ساطع شده از این وسیله اختلافنظرهایی دارند.

سالهاست که متخصصان و کاربران دستگاه مایکروفر در رابطه با خطرزا یا بیخطر بودن اشعههای ساطع شده از این وسیله اختلافنظرهایی دارند. در واقع بدون انجام مطالعه روی نمونههای انسانی هیچکس نمیتواند در مورد خطرزا یا بیخطر بودن اشعههای این وسیله برای کودکان، مردان یا زنان باردار اظهارنظری داشته باشد.

بنابراین هنوز این پرسش مطرح است که آیا هنگام آماده شدن غذا در داخل مایکروفر میتوان مقابل آن ایستاد یا باید چند سانتیمتر دورتر از دستگاه منتظر ماند؟

اشعه مایکروفر میتواند به همان شیوهای که مواد خوراکی را گرم میکند به بافت بدن هم حرارت برساند. این اشعه موجب میشود مولکولهای آب موجود در ماده غذایی به لرزش درآیند و در نتیجه حرارت ایجاد شده و غذا سریعتر طبخ میشود. بدن انسان نیز از 60 درصد آب تشکیل شده و این فرض را مطرح میسازد که ایستادن در نزدیکی دستگاه مایکروفر همین فرآیند را روی بدن انسان ایجاد میکند. قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از اشعه میتواند موجب سوختگیهای دردآور شود اما عدسی چشم و اندامهای تولیدمثلی مردانه بیشتر در برابر آن آسیبپذیر هستند. طبق بررسیهای سازمان غذا و داروی آمریکا سوختگی، آب مروارید و نازایی موقت از عوارض جانبی بالقوه قرار گرفتن در معرض این اشعه است. اما البته نوع اشعه مایکروفر به تلفن همراه شباهت دارد زیرا شکل غیر یونیزه شده اشعه است و در نهایت به این مفهوم است که نمیتواند ساختار مولکولی را تغییر دهد.

به گزارش مدیکال دیلی، شرکتهای تولید کننده دستگاه مایکروفر باید مطمئن شوند که جداره در دستگاه از خارج شدن اشعه جلوگیری کند. هرچند هنوز هیچ دلیل پزشکی قطعی برای اثبات خطرناک بودن این دستگاه وجود ندارد اما دستگاههای کهنهتر و نامرغوب میتوانند خطرزا باشند و امکان خارج شدن اشعه از داخل آنها وجود دارد.( ایسنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ