چطور از شر جوش ها خلاص شویم؟

از ورزش و پیاده‌روی غفلت نکنید. اگر هر روز صبح 3 کیلومتر پیاده‌روی کنید و بعد از آن دوش بگیرید متوجه می‌شوید که پس از مدت کوتاهی بسیاری از جوش‌ها برطرف شده و پوستتان بسیار شاداب‌تر می‌شود.

‌‌ اگر پوستتان چرب است روزی یک بار به آرامی پوست خود را با صابون غیرمعطر(ترجیحا صابونهای آنتی باکتریال) بشوئید . به این ترتیب که صورت خود را از کف بپوشانید و ماساژ دهید تا صابون در منافذ پوست نفوذ کند و چربیهای تجمع یافته و آلودگیها را از بین ببرد. پوست خود را ماساژ دهید. ماساژ باعث تخلیه چربی پوست میشود و از تجمع آن جلوگیری میکند. علاوه بر این ماساژ جریان خون پوست را بهبود میبخشد. بعد از ماساژ صورت خود را با آب گرم بشویید تا چربی آن گرفته شود و بعد بلافاصله مقداری آب سرد به پوست خود بپاشید تا منافذ آن بسته شود. پس از این کار پنبهای را به گلاب یا آبلیمو آغشته کنید و سطح پوستتان را با آن پاک کنید. گلاب و آبلیمو باعث افزایش گردش خون میشوند. اگر پوستتان خیلی چرب است هفتهای یک بار از ماساژ با سرکه سیب استفاده کنید تا چربی پوست کاهش یابد. برای این کار سرکه سیب را با همان مقدار آب مخلوط کنید و روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه پوستتان را بشوئید.

بهداشت،‌ ورزش و آسودگی روانی

خواب خوب و مرتب داشته باشید. به میزان لازم استراحت کنید و از عصبانیت بپرهیزید. از مالیدن یا ترکاندن جوشها و آکنهها خودداری کنید. جوشهای چرکی را نباید با فشار خالی کرد. برای خالی کردن آنها دستگاههای مکندهای وجود دارد که جوشها را در شرایط کاملاً استریل تخلیه میکند. موهایتان را حداقل 2 بار در هفته با شامپو بشوئید. اجازه ندهید که موهایتان روی صورت بیاید. حتی در شب و به هنگام خواب موی کثیف و چرب باعث پخش چربی و باکتریها میشود. تعریق در 15درصد افراد باعث تشدید آکنه میشود. پس از کار کردن در هوای گرم و مرطوب و پختن غذا و ورزش، عرقتان را بشوئید و در اسرع وقت چربی را از بدن و صورتتان پاک کنید.

 برای آرایش کردن از مواد آرایشی روغنی و چرب استفاده نکنید. زیرا این مواد میتوانند فولیکولهای مو را مسدود کنند و باعث ایجاد یا تشدید آکنه شوند. خصوصاً افرادی که پوست چربی دارند باید از کرمهای مرطوب کننده و حتی ضدآفتابی استفاده کنند که فاقدچربی باشد. آرایش را روزی 2 بار از صورت خود با آب و شیرپاککنهای فاقد چربی و سازگار با پوست پاک کنید. قبل از استفاده از مارک جدید لوازم حتما آن را روی بازوی خود تست کنید تا مطمئن شوید که پوستتان به آن حساسیت ندارد. اشعه ماوراء بنفش خورشید، باعث بهبود ضایعات میشود اما در 10 درصد افراد باعث تشدید علائم میشود. در زمان قاعدگی حساسیت غدد چربی دختران نسبت به هورمونهای جنسی مردانه افزایش مییابد و این باعث افزایش چربی پوست در آنها میشود. برای جلوگیری از بروز یا تشدید آکنه در این زمان باید پوست خود را با صابون بشوئید و پس از شستشو پوستتان را با پنبه آغشته به محلولهای الکلی موجود در بازار که حاوی آنتیبیوتیک هستند پاک کنید. حوله صورتتان را هر روز عوض کنید و همیشه از حوله تمیز و خشک استفاده کنید زیرا باکتریها این توانائی را دارند که به سرعت در حولههای مرطوب رشد کنید. از ورزش و پیادهروی غفلت نکنید. اگر هر روز صبح 3 کیلومتر پیادهروی کنید و بعد از آن دوش بگیرید متوجه میشوید که پس از مدت کوتاهی بسیاری از جوشها برطرف شده و پوستتان بسیار شادابتر میشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ