نقش کلاژن برای پوست

اهمیت فوق العاده کلاژن مربوط به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است که آن را جوان، لطیف و نرم می کند.به همین دلیل در صنایع لوازم آرایش یا برخی از لوازم جراحی ازآن استفاده می شود.اما آیا می دانستید که این پروتئین نقش عمده ای در ترمیم شکستگی استخوان، پارگی تاندون، آسیب دیدگی رباط و پارگی رگ ها ایفا می کند؟

اهمیت فوق العاده کلاژن مربوط به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است که آن را جوان،لطیف و نرم می کند

وقتی حرف از کلاژن به میان می آید، اکثر افراد به یاد هنرپیشه ها یا خواننده هایی می افتند که گونه و لبهای برجسته ای دارند.اما اینجا منظور از کلاژن پروتئین طبیعی است که در بدن تولید می شود و برای سلامتی، شادابی و استقامت بدن بسیار مفید است.

رسانه هایی  که راجع به گونه های برجسته صحبت می کنند باعث ایجاد واکنش منفی نسبت به کلمه کلاژن شده اند و اغلب یاد آور گونه یا لبهای نا متناسب هستند. اما در واقع پروتئین است که با تشکیل شبکه مولکولی باعث ایجاد، حفظ و ترمیم سلول های جدید در بدن می شود.کلاژن قطعا باعث به هم پیوستگی سلولهای بدن می شود و ریشه این لغت از زبان یونانی گرفته شده است که به معنای چسب است. مقدار معین و ثابتی از کلاژن باید در بدن وجود داشته باشد تا ظاهر و عملکرد آن هر دو سالم باشند. بدون این پروتئین، بدن شما فعالیتهای درونی روزانه اش نظیر زخم و اشک را نمیتواند ترمیم و جایگزاری کند.

اما اهمیت فوق العاده کلاژن مربوط به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است که آن را جوان، لطیف و نرم می کند.به همین دلیل در صنایع لوازم آرایش یا برخی از لوازم جراحی ازآن استفاده می شود. اما آیا می دانستید که این پروتئین نقش عمده ای در ترمیم شکستگی استخوان، پارگی تاندون، آسیب دیدگی رباط و پارگی رگ ها  ایفا می کند؟

وقتی پا به سن می گذارید، بدن دیگر توانایی دوران جوانی را در جذب و استفاده از پروتئین غذاها ندارد و این امر روی  تولید کلاژن در بدن تاثیر می گذارد. میزان کلاژن از سن 25 تا 35 سالگی 5/1 درصد در بدن کم می شود اما در سن 45 سالگی ناگهان تا 35 درصد در بدن افت می کند.کمبود کلاژن   روی حفظ و ترمیم بافت ها، شرایط پوست، ناخن ها و حتی بیماری های قلبی و دردهای دیگر تاثیر می گذارد که همه موارد فوق بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می شوند. به همین خاطر، به ذخیره سازی کلاژن توجه خاصی شده است.

مطالعات از دهه 70 در این  زمینه آغاز شده و نشان داده که کمبود کلاژن از طریق خوردن آن باعث تحریک تولید کلاژن جدید در بدن می شود. تحقیقاتی در آلمان نشان داده است که کمبوکلاژن در بدن در   طولانی مدت باعث ضخامت و سفتی ناخن ها می شود و همزمان تحقیقاتی در ایتالیا هم ثابت کرده که کلاژن کافی در بدن 45 درصد باعث ضخامت تارهای مو می شود.

کلاژن از پروتئین روزانه که دریافت می کنید به دست می آید. پس مطمئن شوید بدنتان میزان لازم را دریافت می کند. ویتامین C هم وقتی با یکی از سه نوع آمینو اسید اصلی بدن ترکیب می شود،کلاژن تولید می کند.اگر بدنتان قادر به ذخیره سازی ویتامین C نیست، حتما باید مقدار کافی از آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید و گرنه میزان کلاژن بدنتان کم می شود و پوستتان چین و چروک پیدا می کند.

کلاژن بدنتان را به طور طبیعی افزایش دهید

 کلاژن کافی به میزان پروتئین دریافتی بدن تان بستگی دارد، پس مطمئن شوید که هر روز مواد غذایی زیر را مصرف می کنید: گوشت بدون چربی،ماهی، لبنیات، محصولات سویا و سبزیجات.سپس میزان تولید کلاژن را در بدن با خوردن غذاهای حاوی ویتامین C افزایش دهید. خوراکی هایی مانند: کیوی،مرکبات به خصوص پرتقال، سبزیجات با برگ های سبز و قرمز.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ