علائم آکنه در نوجوانان چگونه است؟

در دوران نوجوانی به علت تغییرات ناگهانی که در سطح هورمو‌ن‌های جنسی رخ می‌دهد، غدد سباسه، تحریک می‌شوند و چربی بیش از حد تولید می‌کنند. این چربی زیادی مجاری انتقال چربی را مسدود می‌کند و به این ترتیب جوش‌های سرسیاه تولید می‌شوند.

آکنه اغلب به صورت نقاط سرسیاه، نقاط سرسفید و جوشهای چرکی بروز میکند. جوش صورت یا آکنه یکی از بزرگترین مشکلاتی است که نوجوانان را گرفتار میکند و متاسفانه درست زمانی به سراغ آنها میآید که بیش از هر وقت دیگر نگران زیبایی وضع ظاهر خود هستند. آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که اکثرا در دوران نوجوانی مزاحمت ایجاد میکند اما گاهی به طور متناوب در سراسر زندگی بارها و بارها فرد را گرفتار میکند. آکنه در دختران در سنین پایینتری نسبت به پسران بروز میکند ولی در پسران معمولا تظاهرات بسیار شدیدتری دارد. بهطور کلی علائم و نشانههای آکنه در افراد مختلف متفاوت است و میتواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد. اگر والدین یا اقوام نزدیک شما در دورهای از زندگی خود دچار نوع شدید آکنه شده باشند به شما توصیه میکنیم که بیشتر مراقب پوست خود باشید چون در آن صورت احتمال درگیری شدید پوستی در شما از بقیه بیشتر خواهد بود.

غدد چربی در تمام سطوح پوست شما به غیر از کفپا و دست وجود دارد. اما بیشترین تراکم آنها در صورت، سینه، پشت و شانهها است. کار این غدد،‌‌ترشح چربی است. چربی تولید شده توسط مجاری چربی به سطح پوست راه یافته و به طور طبیعی روی پوست را میپوشاند.

 در دوران نوجوانی به علت تغییرات ناگهانی که در سطح هورمونهای جنسی رخ میدهد، غدد سباسه، تحریک میشوند و چربی بیش از حد تولید میکنند. این چربی زیادی مجاری انتقال چربی را مسدود میکند و به این ترتیب جوشهای سرسیاه تولید میشوند.  وقتی که چربی باقیمانده و لایههای مرده پوست نتوانند به بیرون پوست راه یابند، توسط باکتریهایی که به طور طبیعی در غده وجود دارند، عفونی میشوند و جوشهای سرسفید را ایجاد میکنند. گاهی نیز چربی ترشح شده فضای اطراف فولیکول مو را اشغال میکند، در نتیجه مو نمیتواند از پوست خارج شود و باکتریهای موجود در پوست داخل منافذ مسدود شده و آنجا ایجاد عفونت و التهاب و جوشهای چرکی میکند. در آکنه شدید ممکن است کیست و آبسه هم دیده شود. کیست توری بزرگتر، سفتتر و عمیقتر از جوش معمولی است و در اغلب موارد خطرناک است.

بعضی از کیستها تا زیر سطح پوست انتشار مییابند و پاره میشوند و به این طریق عفونت را در زیر پوست منتشر میکنند. جای این جوشها معمولا روی پوست باقی میماند.آبسه یک ناحیه عفونی متورم و ملتهب وبسیار دردناک است که حاوی چرک فراوان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ