مدفوع زرد رنگ نشانه چیست؟

mousavi
همه ما می دانیم که معمولا و در حالت طبیعی مدفوع، قهوه ای رنگ است، اما در بعضی مواقع و به دلایل خاصی این رنگ تغییر می کند و به رنگ زرد خود را نشان می دهد، که این نشان از یک مشکل درونی است که باید به این مسئله مهم توجه کرد

همه ما می دانیم که معمولا و در حالت طبیعی مدفوع، قهوه ای رنگ است، اما در بعضی مواقع و به دلایل خاصی این رنگ تغییر می کند و به رنگ زرد خود را نشان می دهد، که این نشان از یک مشکل درونی است که باید به این مسئله مهم توجه کرد. پس با ما همراه باشید تا شما را با نشانه های مدفوع زرد رنگ آشنا کنیم

مدفوع زرد رنگ نشانه چیست؟

دیدن مدفوع زرد رنگ برای بیشتر افراد نگران کننده است. چون مدفوع به طور طبیعی وقتی که بدن بیمار نیست به رنگ قهوه ای است. مدفوع در واقع پس مانده غذاهایی است که خورده ایم و بدن نیازی به آن‌ها ندارد. تفاله‌هایی که سلول های قرمز خون بعد از گرفتن مواد غذایی از خود به بیرون هدایت می‌کنند. مدفوع زرد رنگ غیرطبیعی است و نشانه یک مشکل درونی است که نباید نسبت به آن بی توجه بود. علت ها، نشانه ها و روش های درمانی مدفوع زرد رنگ را که مربوط به مشکلات دستگاه گوارش است هر کسی باید بداند.

چرا مدفوع زرد رنگ؟

با توجه به نوع ماده غذایی که فرد مصرف می‌کند رنگ مدفوع هم می‌تواند سبز، قرمز یا قهوه ای تیره شود. ولی وقتی مدفوع بی رنگ یا زرد رنگ می‌شود نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارشی است. بعضی وقت ها این مشکلات نیازمند مداخله پزشک و درمان های تخصصی است و گاهی با روش های ساده خانگی به راحتی می‌توان آن را درمان کرد و در صورت ادامه به پزشک مراجعه نمود.

علت رنگ زرد مدفوع

بیماری هایی متفاوتی مثل سلیاک، استرس، مشکلات کبدی و دستگاه مجاری ادرار باعث زرد شدن رنگ مدفوع می‌شود.

سلیاک

این بیماری که در نتیجه حساسیت به پروتئین گندم در بعضی از افراد وجود دارد، باعث مشکلات متعدد در دستگاه گوارش مثل اسهال، درد در شکم و از جمله رنگ زرد مدفوع می‌شود. در صورتی که فرد به این بیماری مبتلا باشد باید از هر گونه فرآورده گندم دوری و آن را از برنامه غذایی خود حذف کند.

رفلاکس

با صدمه دیدن دریچه بین مری و معده، غذایی که شخص می‌خورد یا نوشیدنی که می‌آشامد از معده وارد مری می‌شود که رفلاکس نامیده می‌شود. رفلاکس یکی از مشکلات رایج دستگاه گوارشی است که باعث حرکت سریع غذا در دستگاه گوارش و در نتیجه مدفوع زردرنگ می‌شود. با کشت مدفوع به راحتی می توان به میزان باکتری های موجود  در دستگاه گوارش پی برد. گاهی با درمان دارویی و سپس با رعایت رژیم غذایی به راحتی می‌توان رفلاکس را درمان و تحت کنترل درآورد.

بیماری های کبدی و مجاری ادرار

کبد و مجاری ادرار از جمله دو عضوی هستند که کارکرد آن ها ارتباط تنگاتنگی با یک دیگر دارد. هر گونه بیماری التهابی، مزمن، و دوره ای باعث زرد شدن مدفوع زرد رنگ می‌شود.

حتما باید آزمایش لازم داده شود تا از سلامت این دو ارگان مطمئن شد.

سندروم ژیلبرت

بیماری سندروم ژیلبرت بیماری خطرناکی نیست، ولی به دلیل عدم توانایی کبد در هضم بیلیروبین Bilirubin مدفوع زرد رنگ می‌شود.

استرس

بیشتر کسانی که استرس دارند متوجه شده اند که با هر بار حمله دچار اسهال و مدفوع زرد رنگ می‌شوند. تنها چاره کنترل و مدیریت استرس است.

نشانه های مدفوع زرد رنگ

به جز رنگ مدفوع که نشانه متداول بروز مشکل است و به راحتی دیده می‌شود علائم دیگری مثل اسهال، خستگی، درد معده، استفراغ، تهوع، درد شکم در فرد دیده می‌شود که در این صورت باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

درمان مدفوع زرد رنگ

در صورتی که مشکل جدی و ناچار به مراجعه به پزشک باشد، با دارو این مشکل به سرعت برطرف می‌شود. در مورد استرس در صورتی که فرد نتواند آن را مدیریت و کنترل کند تحت نظر پزشک باید مدتی دارو مصرف شود تا بدن به حالت طبیعی برگردد.

در صورتی که مشکوک به بیماری ها کبدی یا بیماری های مجاری ادرار هستید باید آزمایش های لازم را تحت نظر پزشک متخصص بدهید تا منشا بیماری از بین برود.

درمان های خانگی

در صورت وجود مدفوع زرد رنگ چند روش درمانی خانگی وجود دارد که بین ۳ تا ۴ روز می‌توانید آن را اجرا کنید و در صورتی که مشکل برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.

رژیم غذایی

غذاهای ادویه دار، شور، ترش و اسیدی را از برنامه غذایی حذف و به جای آن از انواع لوبیا، میوه و سبزیجات، جو و نان جو استفاده کنید.

درمان گیاهی

استفاده از زنجبیل، زردچوبه، خار مریم، نعنا فلفلی از جمله ادویه های مفید برای دستگاه گوارش است که به صورت دم کرده یا همراه با غذا می‌توانید استفاده کنید. معمولا بعد از چند روز استفاده از این گیاهان دستگاه گوارش، کبد و مجاری ادرار به سلامت طبیعی خود برمی‌گردد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

با دیدن رنگ زرد مدفوع فوری نگران نشوید. ممکن است رژیم غذایی شما مثل استفاده از میوه ها و سبزیجات زرد رنگ باعث بوجود آمدن این رنگ مدفوع شود. با رعایت کردن ۱  تا ۲ تغییر در رژیم غذایی و درمان های گیاهی که در مقاله ذکر شد مشکل برطرف می‌شود.

اگر بعد از درمان های خانگی بیشتر از ۲ روز مشکل برطرف نشد و همچنان مدفوع زرد رنگ بود باید به پزشک مراجعه کرد تا آزمایشات لازم صورت گیرد و علت بیماری پیدا و درمان شود.

نت نوشت

تغییر رنگ مدفوع نشان از چه بیماری است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مجید عزنی

مجید عزنی

1400-02-26 - 01:41 پاسخ

من کمر درد دارم