دلایل بدرنگی دندان نوزادان چیست؟

بدرنگ شدن دندان نوزاد

گاهی دندان های مروارید گون نوزاد به علل مختلف تغییر رنگ داده و تیره می شوند؛ دندانهای شیری که دندانهای اولیه نیز نامیده میشوند، بیشتر سفید یا عاجی رنگ هستند. دندانهای شیری میتوانند به علل مختلفی بدرنگ شوند؛ این دلایل شامل موارد زیر هستند :

1- مسواک نزدن به میزان کافی : اگر دندانهای شیری به طور مناسب مسواک نشوند، باکتریها (پلاک) ممکن است روی دندانها شکل بگیرند که در نهایت میتوانند به بدرنگی دندانها منجر شوند.

 2- استفاده از داروها : داروهای نوزادان که حاوی آهن هستند، مانند مکملهای ویتامین، ممکن است رسوبات بدرنگ و تیرهای را روی دندانهای شیری ایجاد کنند. همه چیز را در خصوص مولتی ویتامین دادن به کودک اینجا بخوانید. مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری نیز میتواند موجب بدرنگی دندانهای شیری نوزاد شود.

3- آسیب رسیدن به دندان یا لثه : ضربه خوردن به دندانها یا لثهها نیز میتواند به بدرنگی دندانها منجر شود و به آنها هالهای از رنگ صورتی و خاکستری بدهد.

 4- مینای ضعیف : مشکلات ژنتیکی در رابطه با شکل‌گیری مینای دندان ممکن است به بدرنگ شدن دندانهای شیری نوزاد منجر شود. مطلب عوامل آسیب زننده به مینای دندان را مشاهده کنید.

 5- فلوراید بیش از اندازه : فلوراید بیش از اندازه میتواند نقاط یا خطوط درخشان سفیدرنگی را روی دندانها ایجاد کند.

6- زردی نوزاد تازه متولد شده : نوزادی که پس از تولد زردی داشته است، شاید دندانهایی با ته مایه سبز رنگ داشته باشد. از زردی در نوزادان بیشتر بدانید.

7- بیماری جدی : احتمال دارد یک عفونت گسترده در دوران نوزادی به بد رنگی دندانهای شیری منجر شود.مشکلاتی مانند هپاتیت نوزاد تازه متولد شده و برخی از بیماریهای قلبی نیز ممکن است همین مشکل را ایجاد کنند. اگر بدرنگی به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد شده باشد، مسواک زدن بیشتر به شیوه صحیح (با استفاده از آب و یک عدد مسواک نرم یا مسواکهای انگشتی که برای نوزادان طراحی شدهاند) میتواند کمک کننده باشد. تا زمانی که فرزندتان یاد نگرفته است آب دهانش را بیرون بریزد (یعنی تا حدود 2 یا 3 سالگی) نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست. به یاد داشته باشید که نوشیدن شیر یا آبمیوه در طول روز یا به خواب رفتن با شیشه حاوی شیر یا آبمیوه خطر پوسیدگی دندان را افزایش میدهد. مطلب آبمیوه دادن به نوزاد را بخوانید. اجازه ندهید نوزادتان لیوان مخصوص حاوی شیر یا آبمیوهاش را در طول روز حمل کند و او را با شیشه شیرش داخل تخت نگذارید، مگر اینکه شیشه حاوی میزان کمی آب ساده باشد. همچنین به طور مشترک با نوزاد از ظروف غذاخوری استفاده نکنید،این کار میتواند موجب پخش شدن باکتریهای ایجاد کننده پوسیدگی شود. اگر فرزندتان از پستانک استفاده میکند،آن را داخل دهان خود تمیز نکنید و هیچ گاه پستانک را داخل عسل یا مواد شکری یا قندی نزنید. نکات مهمی را درباره پستانک دادن به نوزاد اینجا بخوانید.اگر در مورد دندانهای نوزادتان نگرانی دارید، با پزشک او نیز مشورت کنید. او ممکن است در صورت نیاز شما را به یک دندانپزشک کودکان ارجاع دهد. پس از مشخص کردن مشکلات ریشهای که موجب بدرنگی دندانها شدهاند،دندانپزشک ممکن است بلیچینگ (سفید کردن) دندانهای بدرنگ را سفارش کند یا تنها از شما بخواهد مراقب نشانههای دیگر مشکلات دندانی باشید.

 منبع:پارسه گرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ