7 دلیل افزایش کلسترول

سابقه پزشکی خانوادهتان میتواند در ابتلای شما به کلسترول بالا تعیین کننده باشد؛ بنابراین هیچ گاه «چک آپ» کلی بدن خود را بهصورت سالانه ترک نکنید و حتماً پرونده پزشکی خود را حفظ کنید. براین اساس ۷ عامل بالا رفتن کلسترول را بدانید.

سابقه پزشکی خانوادهتان میتواند در ابتلای شما به کلسترول بالا تعیین کننده باشد؛

بنابراین هیچ گاه «چک آپ» کلی بدن خود را بهصورت سالانه ترک نکنید و حتماً پرونده پزشکی خود را حفظ کنید. براین اساس ۷ عامل بالا رفتن کلسترول را بدانید.

1. رژیم غذایی نامناسب

خوردن چربی بیش از حد اشباع شده (مانند آنچه قبلاً در صبحانه میل میشد) باعث بالا رفتن کلسترول میشود. این نوع چربی بیشتر در غذاهای حیوانی یافت میشود که عبارتند از گوشت گاو و گوشت گوساله، شیر، تخم مرغ، کره ، پنیر و… مواد غذایی بستهبندی شده که حاوی روغن نارگیل و روغن خرما و یا کره کاکائو است دارای مقدار زیادی چربی اشباع شدهاند. این نوع چربی همچنین در تنقلات روزانه نظیر شیرینیجات، بیسکوییت و چیپس نیز یافت میشود.

2. وزن زیاد

وزن زیاد از طرفی باعث افزایش تری گلیسیرید (چربی مضر) و کاهش HDL (چربی سودمند) میشود که با کاهش وزن میتوانید از کلسترول و عوارض آن پیشگیری کنید.

3. فعالیت کم

فعالیت کم در طول زندگی میتواند باعث افزایش LDL‌(کلسترول مضر) و کاهش HDL (کلسترول مفید) شود.

4. سن و جنسیت

سن و جنسیت نیز از عوامل موثر در ابتلا به کلسترول بالا است. بعد از سن بیست سالگی سطح کلسترول خون به طور طبیعی افزایش پیدا میکند.

5. سلامت کلی بدن

هیچ گاه چک آپ کلی بدن و سلامتی خود را بهصورت سالانه ترک نکنید. پرونده پزشکی خود را حفظ کنید زیرا ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت و یا کم کاری تیروئید منجر به افزایش کلسترول میشود.

6. سابقه ابتلا اعضای خانواده

سابقه پزشکی خانوادهتان میتواند در ابتلای شما به کلسترول بالا تعیین کننده باشد بهطوریکه اگر اعضای خانواده کلسترول بالا داشته باشند شما هم ممکن است به آن مبتلا شوید.

7. سیگار کشیدن

حتماً خودتان به ضررهای سیگار واقف هستید و میدانید که استعمال سیگار باعث از بین رفتن چربی مفید بدن و مرگ فرد سیگاری میشود. .(تسنیم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ