عمل جراحی بینی استخوانی و گوشتی با طراحی سه بُعدی

عمل جراحی بینی یک نوع جراحی پلاستیک است که هم توسط متخصص گوش و حلق و بینی و هم توسط متخصص زیبایی قابل انجام است. این جراحی پلاستیک می‌تواند صرفا برای زیبایی بینی انجام شود و یا در کنار آن مشکلات تنفسی نظیر انحراف بینی، پولیپ بینی و سینوزیت نیز برطرف شود. در صورتی که نیاز است همراه با زیبایی، مشکلات تنفسی نیز برطرف گردد، بهتر است که عمل بینی توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود.

عمل جراحی بینی یک نوع جراحی پلاستیک است که هم توسط متخصص گوش و حلق و بینی و هم توسط متخصص زیبایی قابل انجام است. این جراحی پلاستیک می‌تواند صرفا برای زیبایی بینی انجام شود و یا در کنار آن مشکلات تنفسی نظیر انحراف بینی، پولیپ بینی و سینوزیت نیز برطرف شود. در صورتی که نیاز است همراه با زیبایی، مشکلات تنفسی نیز برطرف گردد، بهتر است که عمل بینی توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود.
نوع بینی افراد بر اساس ژنتیک آن‌ها از یکدیگر متفاوت است. بعضی افراد بینی گوشتی و بعضی دیگر بینی استخوانی دارند. عمل جراحی بینی برای این دو نوع بینی اندکی متفاوت می‌باشد که در این مقاله به بررسی عمل جراحی بینی استخوانی پرداخته شده است.

بینی استخوانی به چه بینی گفته می‌شود؟
خیلی از کسانی که می‌خواهند عمل بینی انجام دهند دقیقا نمی‌دانند که بینی آن‌ها از نوع گوشتی است یا استخوانی. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که غالبا عمل بینی برای کسانی که بینی استخوانی دارند، با درصد موفقیت بیشتری قابل انجام است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که بینی استخوانی چه ویزگی‌هایی دارد که راحت‌تر می‌توان تغییرات مورد نظر را بر آن اعمال کرد؟ 
در پاسخ به این سوال باید گفت که بینی استخوانی به بینی گفته می‌شود که بافت غضروف قوی دارد که معمولا به علت زیاد بودن این بافت، بینی قوزدار می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که بعد از جراحی و اعمال تغییرات بافت غضروفی توانایی نگهداری بینی جدید را داشته باشد. علاوه بر آن پوست بینی در بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی نازک‌تر است و دست جراح برای شکل‌دهی پوست بر بینی جدید بازتر است. 
موارد ذکر شده سبب می‌شود که بینی استخوانی برای عمل بینی گزینه مناسب‌تری باشد. این موضوع به این معنی نیست که افراد دارای بینی گوشتی نمی‌توانند عمل بینی انجام دهند بلکه باید گفت که تغییرات کمتری برای بینی گوشتی قابل انجام است. لازم به ذکر است که پوست خیلی نازک نیز برای جراحی بینی مناسب نیست زیرا زخم پذیر تر است و باید با ظرافت بیشتری در حین عمل با آن برخورد کرد.
گاهی اوقات ممکن است فردی دارای بینی با ساختار غضروفی قوی و در عین حال پوست ضخیم باشد که در این حالت نوع بینی او نیمه گوشتی نامیده می‌شود.

عمل جراحی بینی استخوانی
به منظور انجام عمل جراحی بینی استخوانی بهتر است که از روش باز استفاده ‌شود. در عمل بینی به روش باز، برش کوچکی بر پوست در ناحیه کلوملا ایجاد شده و پوست بینی از آن‌ ناحیه بلند می‌شود تا همه ساختارهای زیر آن قابل مشاهده باشد. با توجه به این که در روش باز جراح تغییرات بیشتری بر بینی می‌تواند اعمال کند، این روش برای بینی‌های استخوانی که تغییرات بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، مناسب‌تر است.
از طرف دیگر در جراحی بینی به روش بسته، هیچ برشی بر پوست بینی متقاضی ایجاد نمی‌شود و جراحی از طریق سوراخ‌های بینی صورت می‌پذیرد. این روش برای بینی‌های گوشتی که تغییرات کمتری برای آن‌ها در نظر گرفته شده، مناسب‌تر است.
برای عمل جراحی بینی استخوانی در ابتدا پزشک در صورت وجود قوز و برآمدگی بر بینی آن را برطرف می‌کند. در مرحله بعد شاید لازم باشد که نوک بینی اندکی بالا برده شود. لازم به ذکر است که مدل بینی فانتزی نیز برای بینی استخوانی قابل اجرا است. 
بینی فانتزی به بینی گفته می‌شود که به میزان بیشتری نسبت به بینی طبیعی کوچک شود و زاویه میان نوک بینی و ابتدای لب بالاتر از 100 درجه باشد. همچنین در بینی فانتزی گاها به پل بینی، قوس بیشتری داده می‌شود. با توجه به ضخامت بالای پوست در بینی گوشتی، مدل بینی فانتزی برای این نوع بینی قابل پیاده سازی نیست.
در آخر بعد از اعمال تغییرات مورد نظر، اسپیلنت و یا گچ بر بینی قرار داده شده تا استخوان بینی به مدت 7 الی 10 روز ثابت باقی بماند و در محل تعیین شده جوش بخورد.

طراحی سه بعدی بینی و قالب کنترلی
با پیشرفت علم در زمینه‌های مختلف، جراحی پلاستیک نیز تغییر و تحول بسیاری داشته است. یکی از پیشرفت‌هایی که در زمینه جراحی پلاستیک به کمک علم مهندسی ایجاد شده، استفاده از اسکنر سه بعدی و قالب کنترلی است. 
به این منظور قبل از جلسه مشاوره با جراح، از چهره متقاضی عکس‌برداری سه بعدی انجام می‌شود و بعد از آن در نرم افزار مربوطه مدل سه بعدی چهره و بینی فرد ایجاد می‌شود. در جلسه مشاوره با توجه به امکاناتی که نرم افزار ایجاد می‌کند، با نظر پزشک و سلیقه متقاضی، مدل سه بعدی تغییر داده می‌شود. در نهایت متقاضی می‌تواند بینی و چهره بعد از عمل خود را به صورت سه بعدی و نزدیک به واقعیت مشاهده کند و با آگاهی از میزان تغییرات بعد از عمل، برای جراحی بینی اقدام نماید.
حال سوالی که پیش می‌آید این است که چطور طراحی انجام شده را می‌توان در حین عمل پیاده سازی کرد؟ جواب این است که بر اساس طراحی و آنالیز انجام شده، توسط نرم افزار خروجی‌هایی به دست می‌آید که بر اساس آن قالب‌های کنترلی بینی ساخته می‌شود. این قالب‌ها در چهار نوع متفاوت هستند و هر کدام از آن‌ها برای بررسی تغییرات ناحیه خاصی از بینی در حین جراحی استفاده می‌شود. به این ترتیب جراح در هر مرحله می‌تواند مطمئن شود که تغییراتی که اعمال می‌کند مطابق با طراحی انجام شده باشد. عمل جراحی بینی با این روش تنها زمانی تمام می‌شود که بینی متقاضی با قالب‌های مورد نظر به طور کامل تطبیق پیدا کند.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی
بعد از انجام عمل جراحی بینی استخوانی به دلیل نازک بودن پوست در این نوع بینی، تورم کمتری ایجاد می‌شود و در نتیجه مدت زمان کمتری نیاز است که از چسب بینی استفاده شود.
بعد از عمل بهتر است که غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارند، مصرف کنید. همچنین به منظور کاهش ورم و کبودی از آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌هایی نظیر آناناس و پاپایا استفاده کنید.
داروهای خود را با دقت و طبق دستورالعمل پزشکتان مصرف کنید.
بعد از عمل جراحی بینی استخوانی، سعی کنید که فعالیت‌های سنگین خود را برای دو ماه محدود کنید. انجام پیاده روی در روزهای اول بعد از جراحی بینی توصیه می‌شود زیرا این کار سبب افزایش گردش خون و تسریع روند بهبودی می‌شود.
در زمانی که اسپیلنت بر بینی شما قرار دارد از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
هنگام خواب سر خود را اندکی بالاتر از بدنتان قرار دهید تا گردش خون مناسب ایجاد شود و تورم و کبودی شما بیشتر نشود.
از غذاهای شور پرهیز کنید چرا که باعث جذب آب و افزایش ورم بینی شما می‌شود.
از مصرف مشروبات الکلی و سیگار کشیدن تا چند هفته بعد از عمل اجتناب کنید.
تا دو ماه بعد از عمل از عینک طبی و یا آفتابی استفاده نکنید.
ماساژ بینی بعد از عمل در کاهش ورم بینی می‌تواند موثر باشد اما سعی کنید که این کار را با مشورت پزشک و مطابق دستورالعمل او انجام دهید.
در چند روز اول بعد از عمل جراحی بینی استخوانی می‌توانید به منظور کاهش ورم از کمپرس یخ و یا نخود فرنگی یخ زده در اطراف بینی خود استفاده کنید. کمپرس یخ را بر بینی خود به صورت مستقیم قرار ندهید چرا که ممکن است اسپیلنت بینی شما جابه‌جا شود.
تا دو ماه بعد از عمل جراحی بینی استخوانی مواظب باشید که ضربه‌ای به بینی شما وارد نشود.

   

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ