انواع سمعک و کارایی آنها

سمعک وسیله ای پزشکی و الکترونیکی است که که برای افراد کم شنوا و ناشنوا مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کوچک در گوش قرار گرفته و اصوات را دریافت کرده و آن را پردازش و در صورت نیاز آن تقویت کرده و صوت تقویت شده را به گوش فرد می رساند.

چگونگی کارایی سمعک گوش

سمعک وسیله ای پزشکی و الکترونیکی است که که برای افراد کم شنوا و ناشنوا مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کوچک در گوش قرار گرفته و اصوات را دریافت کرده و آن را پردازش و در صورت نیاز آن تقویت کرده و صوت تقویت شده را به گوش فرد می رساند. این وسیله کوچک ولی بسیار کارآمد باعث افزایش اعتماد به نفس و همچنین بهبود روابط اجتماعی در فرد کم شنوا یا ناشنوا میشود. سمعک ها براساس شکل ظاهری و تکنولوژی دارای انواع مختلفی هستند که هر شخص زیر نظر پزشک خود و درصد شنوایی باید سمعک مناسب خود را پیدا کرده و از آن استفاده کند.

 انواع سمعک از نظر مدار پردازشی

سمعک از اجزای مختلفی مانند تقویت کننده، میکروفون، بلندگو و باتری تشکیل شده. سمعک صدا را از طریق میکروفون دریافت می کند که امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و آنها را به تقویت کننده می فرستند . تقویت کننده قدرت سیگنال ها را افزایش می دهد و سپس آنها را به سمت گوش می فرستد ، جایی که بلندگوها قرار گرفته اند .در بازار امروز،سمعک از نظر نوع مدار پردازشی درانواع مختلفی است.از انواع سمعک می توان: آنالوگ، دیجیتال، هوشمند و فوق هوشمند را نام برد،که سمعک دیجیتالی بیشتراز آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد زیرا سمعک دیجیتالی صداهای اطراف را دریافت کرده و صداهای مورد نیاز را تقویت کرده و صداهای مزاحم مانند نویزها و آلودگی های صوتی را به صورت خودکار پردازش کرده و کاهش می دهد.

انواع سمعک از نظر شکل ظاهری و محل قرارگیری آن بر روی گوش

سمعک براساس شکل ظاهری و محل قرارگیری بر روی گوش دارای انواع مختلفی است،که نمونه هایی از آن را می توان نام برد: سمعک نامرئی، سمعک داخل گوشی، سمعک رسیور داخل کانال، سمعک داخل کانال گوش، سمعک پشت گوشی برای اطلاعات بیشتر در مورد این سمعک ها به وبسایت سمعک شنوایی قلهک مراجعه کنید. این نوع از سمعک ها براساس سایز گوش فرد کم شنوا یا ناشنوا ساخته می شود.همانگونه که در قبل گفته شد سمعک دارای انواع مختلفی است که فرد کم شنوا و ناشنوا باید با مراجعه به پزشک خود و مشاوره با مناسب ترین سمعک را برای خود امتحان کند.

انواع برندهای موجود در بازار سمعک

در حال حاضر و در بازار، برندهای مختلفی از سمعک در حال رقابت با یکدیگر هستند که هرکدام از آنها در زمینه کاری خود دارای مزایا و ویژگی های متفاوت و درعین حال منحصر به فرد هستند. از نمونه برندهای سمعک می توان به سمعک ویدکس، سمعک زیمنس، سمعک فوناک، سمعک برنافون و … اشاره کرد. فرد کم شنوا و ناشنوا بر اساس نیاز خود و همچنین ویژگی های مختلف سمعک و مراجعه حتمی به پزشک می تواند مناسب ترین سمعک را برای خود تهیه کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ