گریز از سمعک!؟ هوشمندانه بشنو…!!!

کلینیک تخصصی شنوایی آوای شریعتی، به عنوان مرکزی مجرب و با استفاده از کادری متخصص در زمینه فعالیت های بالینی شنوایی، تجویز و تنظیم سمعک و نیز انجام غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد، طبق استانداردهای بین المللی در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

کلینیک تخصصی شنوایی آوای شریعتی، به عنوان مرکزی مجرب و با استفاده از کادری متخصص در زمینه فعالیت های بالینی شنوایی، تجویز و تنظیم سمعک و نیز انجام غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد، طبق استانداردهای بین المللی در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

طبق تحقیقات علمی صورت گرفته توسط محققان تمام کسانی که از مشکل کم شنوایی رنج می برند و ازسمعکبه دلایل مختلفی استفاده نمی کنند، علاوه بر اختلال در فرایند شنوایی، ابتلا به بیماری هایی چون افسردگی، گوشه گیری و انزوا را نیز می توان اشاره کرد. از این روی پزشکان متخصص به این گروه از افراد جامعه توصیه وافر و شایانی در استفاده از سمعک برای جبران کم شنوایی دارند.

در ضمن بیشتر افرادی که سمعک را بنا به تجویز پزشک به عنوان ابزاری مفید و کارامند برای درمان مشکلات کم شنوایی خود استفاده می کردند، از نمایش و در معرض دید بودن سمعکها ناراضی و دل نگران بودند. ولی امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی مخصوصا در عرصه پزشکی و تجهیزات مورد نیاز این حوزه شاهد طرح ها و مدل های جدید و منطبق بر نیاز بیماران هستیم.

 به همین منظور شرکت های تولید سمعک مانند شرکتسمعک زیمنسبرای حل این مشکلات، طرح های متمایز و کاربردی را در ابعاد استاندارد برای انواع محصولات سمعک عرضه نموده اند، تا بیماران بدون دغدغه ذهنی و در نهایت رضایت از انواع محصولات سمعک، استفاده کنند. 

بدین منظور طراحی های منحصر به فرد و جدید سمعک زیمنس به دو دسته کلی سمعک های نامرئی و پشت گوشی تقسیم می شوند.
این طراحی های هدفمند باعث شده اند که مصرف کنندگان عزیز، در نهایت آسایش و فراغ خاطر و همچنین با اعتماد به نفس بالا اقدام به استفاده از سمعک برای جبران کم شنوایی خود کنند.

استفاده طولانی مدت از سمعک، می تواند به فهم بهتر پدیده ی محرومیت شنوایی کمک نماید. در کم شنوایی هایی که دوطرفه هستند، استفاده از این وسیله می تواند موجب شکل گیری تغییرات عصبی در راه های شنوایی ساقه ی مغز گردد. از طرفی سمعک باعث می شود که دستگاه شنوایی نسبت به صوت تحریک شده و در ادامه به رخداد تغییرات فیزیولوژیکی در دستگاه شنوایی منجر شود.

تاثیرات استفاده  طولانی از سمعک

در یک مطالعه ی مقطعی بر روی 12 نفر ( 7 زن، 5 مرد ) با میانگین سنی 92/61 و همچنین انحراف معیار 96/7 که در دانشگاه توانبخشی علوم پزشکی تهران صورت گرفت؛ حداقل مدت استفاده از سمعک های تک گوشی، 2 سال با انحراف معیار 63/8 ( محدوده ی سنی 36 ماه تا 60 ماه) و میانگین 46 بود.

متوسط مصرف روزانه ی سمعک، پنج ساعت در روز گزارش شد. زمان نهفتگی مطلق در سه سطح 80، 90، 100 دسی بل به شکل تک گوشی ثبت گردید. در هر سه سطحی که مورد بررسی قرار گرفت، میزان زمان نهفتگی در موجV در گوش بی سمعک نسبت به با سمعک بالاتر بود و همچنین این افراد می توانند با افسردگی های بوجود آمده به خاطر کم شنوایی خداحافظی کرده و به راحتی در هر جمعی که بخواهند، بدون مشکل شنوایی شرکت نمایند. انواع مختلف سمعک زیمنس در کلینیک آوای شریعتی قابل سفارش است.

وزوز گوش

وزوز گوش به عارضه ای گفته می شود که صدای زنگ یا صداهایی مانند آن در گوش شنیده می شود و قابل درک توسط فرد و حتی در برخی مواقع توسط دیگران هم می باشد. در اصل فرد در گوش خود صدایی را می شنود که وجود خارجی ندارد و بدون وجود هیچ صدایی در بیرون اتفاق می افتد.

عارضه فوق ممکن است به صورت موقتی یا دائم در افراد بیمار نمایان و ظاهر شود. وزوز گوش و شنیدن صدای اضافی در گوش را می توان از نوع ذکر کرد، مخصوصا در مواقعی که بدن در حالت استراحت و کسب آرامش به سر می برد، شنیده شود و یا گاهی اوقات شدید بوده و حتی منجر به عصبی شدن فرد و اختلال در فعالیت و کارکرد روزانه شخص گردد.

این مشکل عموما در بین 15 تا 20 درصد از افراد جامعه دیده می شود. با توجه به این که مشکل صدا در گوش و وزوز گوش ممکن است به علت بیماری های مختلفی باشد، باید به آن توجه کافی داشت. در برخی مواقع که این مشکل موقتی باشد، نیازی نیست به عنوان یک مشکل جدی به آن نگاه کرد و ممکن است عوامل محیطی  باعث به وجود آمدن آن شده باشد.

به طور معمول کسانی که دچار بیماریوزوز گوشهستند به مرور زمان و با افزایش سن به صورت جدی تر با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد.

این صدا ممکن است در یک یا هر دو گوش شنیده شود.

درمان وزوز گوش

اولین و مهم ترین عاملی که برای درمان این بیماری باید در نظر گرفته شود، عامل ایجاد کننده ی وزوز گوش است. تجویز داروهایی مانند بنزودیازپین ها و ضد افسردگی سه حلقه ای نیز می تواند به روند درمان کمک کند.

این افراد باید رژیم غذایی با نمک کم و بدون کافئین و نیکوتین را هم رعایت کنند. مکمل های روی (ZN) نیز برای افرادی که دچار این بیماری هستند نتایج خوبی به دنبال دارد.

اگر علت این صدا در مغز و کارکرد سیستم مغز و اعصاب باشد، باید بیماری های مربوطه درمان شود تا مشکل شنیدن صدای اضافی در گوش نیز درمان یابد. در برخی مواقع آموزش درمان وزوز گوش برای کنار آمدن فرد با این مشکل که قابل درمان نیست نیز انجام می گیرد.

جدیدترین درمان وزوز گوش استفاده از ابزاری به نام ماسکر هست، این وسیله بطور موثری با استفاده از اصوات کم شدت، تحمل وزوز گوش را تا حدودی برای بیماران آسان نموده و در نهایت منجرب تمرکز و آرامش نسبی برایشان می شود. در ادامه خاطر نشان می کنیم، برای اطلاع بیشتر از کاربرد ماسکر می توانید به کلینیک شنوایی آوای شریعتی مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ