علایم هشداردهنده در سه ماهه اول بارداری را می دانید؟!

دانستنی های سه ماهه بارداری

در سه ماهه بارداری تفاوت نشانه های ناراحت کننده و نشانه هایی که بیانگر مشکل های واقعی بارداری هستند را می توانید درک کنید. اما آنچه مهم است جدی گرفتن برخی علایم هشدارکننده است که باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

حساسیت پستان ها: حساس شدن پستان ها یکی از اولین علایم بارداری است. این حالت با تغییرات هورمونی تشدید می شود. چرا که مجاری پستان ها آماده تولید شیر می شوند و اندازه پستان ها بزرگ تر می شود.

یبوست: در دوران بارداری، انقباض عضلات که به طور طبیعی غذا را در طول روده حرکت می دهد به دلیل افزایش ترشح هورمون پروژسترون کندتر می شود. علاوه بر آن، آهن اضافی که از طریق ویتامین ها دریافت می کنند می تواند منجر به یبوست ناراحت کننده شود. احساس نفخ هم ممکن است برخی خانم ها را آزار دهد.

خستگی: بدن شما در تلاش است تا نوزادی را درون تان رشد و پرورش دهد بنابراین احساس خستگی امری طبیعی است. بنابراین سعی کنید در طول روز حتما کمی استراحت کنید و خواب نیمروز داشته باشید همچنین به اندازه آهن و مکمل هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را مصرف کنید.

تکرر ادرار: کودک شما هنوز خیلی کوچک است اما رحم شما در حال رشد است در این صورت به مثانه شما فشار وارد می کند. در نتیجه شما ممکن است مکررا احساس نیاز به دفع ادرار داشته باشید. هرگز سعی نکنید مایعات دریافتی تان را کاهش دهید. چرا که جنین در حال رشد به مایعات کافی نیاز دارد.اما سعی کنید قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف نکنید چرا که این ها مثانه را بیشتر تحریک می کنند. هرگاه احساس دفع ادرار داشتید حتما به نیاز خود پاسخ دهید و ادرارتان را نگه ندارید.

سوزش سردل: در دوران بارداری بدن تان مقدار بیشتری هورمون پروژسترون ترشح می کند که این باعث شل شدن عضلات می شود. مخصوصا عضله حلقوی مری که به طور طبیعی مانع از بازگشت غذا و اسید از معده به مری می شود. شل شدن عضله مری سبب بازگشت غذا و اسید به مری شده و سوزش سردل ایجاد می شود. برای پیشگیری از سوزش سردل، دفعات بیشتر و وعده های کمی در طول روز بخورید.بعد از غذا خوردن دراز نکشید و از خوردن غذاهای پرادویه و چرب و اسیدی خودداری کنید.

تغییرات خلقی: تغییرات هورمونی می تواند سبب تغییرات خلقی شما شود. گاهی عصبانی و گاه نگران و گاه بی حال و افسرده، گریه کردن اشکالی ندارد اما سعی کنید یک گوش شنوا برای خود پیدا کنید و با او دردل کرده و حرف هایتان را برایش بزنید. بهتر است این فرد همسر باشد بعد او یک دوست یا اعضای خانواده می توانند شنونده خوبی برای شما باشند.

تهوع و استفراغ: تهوع یکی از شایع ترین علایم بارداری است که تقریبا ۸۵ درصد از زنان باردار آن را تجربه می کنند. تهوع نتیجه تغییرات هورمونی دربدن است و ممکن است حتی تمام سه ماهه اول ادامه داشته باشد.  تهوع معمولا صبح ها شدیدتر است برای کاهش تهوع صبحگاهی سعی کنید صبح ها پیش از برخاستن از بستر کمی بیسکوییت خشک مصرف کنید همچنین میان وعده های پرپروتئین، متعادل و اندک و آب و آب میوه خنک استفاده کنید. از غذاهای محرک و ترش بپرهیزید اگر تهوع و استفراغ خیلی شدید بود حتما به پزشک اطلاع دهید.

وزن گیری در بارداری: در سه ماهه اول بارداری در حدود ۱ تا ۵/۲ کیلوگرم وزن اضافه می شود. اگر چه شما یک فرد دیگر را در بدن خود حمل می کنید اما نباید پیش از این مقدار به وزن تان اضافه شود. با خوردن میوه و سبزی بیشتر، شیر، حبوبات و غلات و نان گندم، گوشت لخم و ماهی این انرژی اضافه را تامین کنید و از پرخوری بپرهیزید.

منبع : فراطب

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ