چه غذاهایی به نوزادمان بدهیم ؟

آب و غذای مخصوص نوزاد

نوزاد شما چون غذای جویدنی بیشتری می خورد ممکن است تشنه شود. اما شیشه اش را نمی خورد. در نتیجه یک لیوان آبخوری مخصوص به او آب بدهید. غذای او را بجوشانید، بخارپز کنید یا تنوری کنید و آن را بپزید. غذای سرخ کرده به او ندهید مگر این که از روغن بسیار کمی استفاده کرده باشید یا بدون روغن باشد. هرگز به غذای او چیزی اضافه نکنید. نوزاد شما به غذاهای ساده و بی مزه احتیاج دارد نه غذاهای با نمک که حاوی سدیم بسیار زیاد است. شکر هم لازم نیست مگر این که بخواهیم اسید موجود در بعضی از میوه ها را خنثی کنیم که در آن صورت مقدار بسیار کم لازم خواهد شد. بنابراین سعی نکنید چیزی به غذای او اضافه کنید، حتی اگر طعم این غذا به نظر بی مزه باشد. باقی مانده غذای او را برای وعده بعدی نگه دارید. نباید غلاتی را که با شیر یا آب مخلوط شده را نگه دارید. هرگز نباید مقدار غذایی را که در ته ظرف نوزاد باقی ماند را نگه دارید (که قاشق، دهان، انگشتان او یا دست شما به آن مالیده شده). فقط می توانید باقی مانده غذاهای آماده که در قوطی مخصوص قرار دارند در ظرف دیگری بریزید و باقی مانده را در قوطی غذا نگه دارید یا مستقیماً از داخل همین قوطی به او غذا بدهید تا چیزی با آن تماس نداشته باشد و دستمالی نشود. اگر نوزاد غذای جویدنی را نمی خورد :

* شاید خیلی گرسنه باشد و در این هنگام طعم و مزه شیر را به این غذا ترجیح دهد.

* ممکن است آن غذا را دوست نداشته باشد.

* شاید به روش صحیح به او غذا نمی دهید. مطمئن شوید که غذا خیلی داغ نیست و دقت کنید که چگونه دارید به او غذا می دهید.

* ممکن است کمی بیشتر از آنچه شما به او غذا می دهید، بخواهد غذا بخورد.

راهکار:

* دمای غذا را امتحان کنید تا خیلی داغ نباشد.

* ابتدا مقدار کمی شیر به او بدهید تا جلوی گرسنگی او را بگیرد سپس غذای جویدنی را به او بدهید و در پایان باقی مانده شیر را به او بدهید.

* مقدار بسیار کمی غذا در قاشق بریزید و قاشق را به لب پایینی او نزدیک کنید.

* اگر نمی خورد نگران نباشید. بعداً دوباره به او غذا بدهید. هنگامی که به خوردن غذای جویدنی عادت کند با شوق بیشتری غذا را خواهد خورد.

نویسنده: دکتر کارول کوپر-مترجم: ملیحه وفایی

منبع:راسخون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ