تکنیک‌هایی برای رسیدن به زندگی لذتبخش

راهِ حفظ ازدواج، تمرکز بر روی موضوعات مورد اختلاف زن‌ها و شوهرها نیست، بلکه باید هشیاری عاطفی مشترک میان زن و شوهر را پرورش دهیم و بدین ترتیب امکان حل و فصل مشکلات را بهبود بخشیم

توصیه به مردها این است که در مقابل درگیریها عقبنشینی نکنند بلکه درک کنند که اگر همسرشان اختلافی را مطرح میکند ممکن است این کار را از روی عشق و به خاطر سلامت رابطهشان انجام دهد.

وقتی نارضایتی امکان بروز نیابد، بر فشار درونی فرد افزوده میشود و بالاخره به صورت زبانهای از آتش خشم در میآید؛ اما وقتی که شخص بتواند ناراحتی خود را به هر نحو مطرح کند و برای آن پاسخی بیابد، فشارهای درونیاش فروکش میکند. شوهرها باید درک کنند که خشم یا ناخشنودی همسرشان به منزلهی حمله به شخصیت آنها نیست. عواطف زنها در اغلب اوقات جای تردید باقی نمیگذارد و قدرت درک آنها را در مورد موضوع مربوط نشان میدهد.

مردها همچنین نباید سعی کنند با ارائهی یک راه حل عملی سر و ته قضیه را هم آورده، گفتوگو را خاتمه دهند. برای زن خیلی مهم است که شوهرش به گلههای او گوش کند و با احساسات او در مورد موضوع، همدلی نماید (گرچه لزومی ندارد با او موافق باشد). ارائهی سریع راه حل برای زن، به معنی نادیده انگاشتن احساساتش توسط همسر میباشد. در بیش از نیمی از موارد وقتی زن حس کند به نظریات و احساساتش توجه شده، آرام میگیرد.

مشکل اصلی مردها این است که همسرانشان در بیان شکایتهای خود بیش از حد شدت و حرارت نشان میدهند، به همین دلیل زنها باید مراقب باشند که شخصیت مردها را مورد حمله قرار ندهند، چون حمله به کل شخصیت مرد موجب جبههگیری یا سکوت سهمگین او شده، حاصلی جز رنجش ندارد و فقط دعوا را حادتر میکند. یک روش سودمند برای زنان این است که انتقاد خود را با ملاطفت و در لابهلای جملاتی که حاکی از عشق به همسرشان است، بیان کنند.

در هنگام بحث، افراد موفق سعی میکنند جهت بحث را به مسیری صحیح هدایت کنند تا موجب کاهش تنش بشود. این عمل ساده همانند یک ترموستات عاطفی است که جلوی جوشش شدید احساسات را میگیرد و به طرفین فرصت میدهد که بتوانند روی موضوع مورد بحث تمرکز کنند.

راهِ حفظ ازدواج، تمرکز بر روی موضوعات مورد اختلاف زنها و شوهرها نیست، بلکه باید هشیاری عاطفی مشترک میان زن و شوهر را پرورش دهیم و بدین ترتیب امکان حل و فصل مشکلات را بهبود بخشیم. برخی از قابلیتهای عاطفی مثل رفتارهای آرامش دهنده، همدلی و شنوندهی خوب بودن، به گونهای مؤثر میتوانند اختلاف نظرها را از بین ببرند و آن را به «دعواهای خوب» تبدیل کنند.

یکی از مهارتهای مهمی که زن و شوهرها بایستی بیاموزند این است که احساسات پریشان کننده و افسرده ساز خود را تسکین بدهند و این به معنای ارتقای توانایی برای رهایی از طغیان ایجاد شده بر اثر تکانش عاطفی است. از آن جا که در لحظههای طغیان عاطفی، تواناییِ بخشیدن، اندیشیدن و درست صحبت کردن از میان میرود، آرام گرفتن بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

گفت و شنود باید با حالت غیر دفاعی انجام شود. گوش دادن به حرفهای دیگری، مهارتی است که پیوند میان زن و شوهر را حفظ میکند. مؤثرترین شکل گوش دادن، همدلی با طرف مقابل است که کمک میکند تا احساسات پنهان در سخنان او را بفهمیم و این نیاز به آرامش دارد. دکتر«هیم گینوت» معتقد است بهترین فرمول در این زمینه (X Y Z ) است: «وقتی تو کارX را انجام دادی باعث ایجاد احساس Y در من شدی، ولی من توقع داشتم که تو کار Z را انجام میدادی.» عشق و احترام هرگونه خصومت را در زندگی زناشویی از بین میبرد، بنابراین بایستی به عواطف و احساسات طرف مقابل احترام گذاشت و موجب احساسات مثبت در طرفین شد.

بایستی درصدد افزایش هوش عاطفی باشید، زیرا ۸0 درصد موفقیت در زندگی، ناشی از هوش عاطفی و ۲۰ درصد آن ناشی از هوش عقلانی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ