چاقی ؛ عاملی برای ارتروز زانو

چاقی عامل مهم بروز دردهای استخوانی مفصلی است که در واقع، اضافه وزن مفاصل را به فرسایش مکانیکی زود هنگام وادار می کند.

چاقی عامل مهم بروز دردهای استخوانی مفصلی است که در واقع، اضافه وزن مفاصل را به فرسایش مکانیکی زود هنگام وادار می کند. این فرسایش مکانیکی نه تنها به نیروهای اضافی که به مفاصل وارد می شود مربوط است؛ بلکه تقسیم وزن مساوی نبوده و در شیوه راه رفتن فرد تاثیر می گذارد.

جالب است بدانید که زانوها 3 تا 6 برابر وزن را هنگام راه رفتن تحمل می کنند که به همین دلیل آرتروز زانو در افراد چاق 4 تا 5 برابر بیشتر از دیگران است. همچنین استفاده از پروتز ران نیز در این افراد 5/2 برابر بیشتر است. علاوه بر آرتروز زانو، احتمال ابتلا به آرتروز ران، انگشتان و دست ها نیز در صورت اضافه وزن تشدید می شود.

به علاوه دردهای مفاصل با کاهش فعالیت فیزیکی همراه است که فرد را به یکجانشینی سوق می دهد که این شرایط نیز زمینه افزایش وزن و وخامت بیماری را در پی دارد.

از طرفی بافت چربی شکمی در سنتز بسیاری از هورمون ها و فاکتورهای رشد نیز تاثیر می گذارد که مقدار غیر عادی این عوامل می تواند آسیب های غضروف ها و استخوان را در پی داشته باشد و زمینه ساز یا تشدید کننده آرتروز شود. در نتیجه، افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم در تراکم مواد معدنی استخوان ها تاثیر می گذارد. باید گفت که اضافه وزن خطر آرتروز به خاطر تاثیر مکانیکی یا متابولیکی را 4 تا 5 برابر افزایش می دهد.

توصیه های کاربردی برای دوری از درد مفاصل

کاهش وزن

گرچه اضافه وزن تاثیر منفی جدی بر دردهای مفاصل دارد اما خبر خوب اینکه کاهش وزن حتی در حد کم و 5 تا 6% وزن کلی بدن می تواند تا حد قابل ملاحظه ای وضعیت عملکرد مفاصل را بهبود بخشد و دردهای آرتروز را تسکین دهد.

فعالیت جسمانی

ورزش برای تسکین درد مفاصل بسیار توصیه می شود اما نه هر نوع تمرینی. با توجه به وضعیت و علائم درد مفاصل، بعضی از تمرینات می تواند با تقویت ماهیچه ها باعث استحکام مفاصل شده، درد و سفتی را کاهش دهد، انعطاف مفاصل را بیشتر کرده و روند پیشرفت آرتروز را کندتر کند.

اما بعضی از تمرینات ورزشی می تواند به مفاصل آسیب جدی برساند که از همین رو باید ابتدا با پزشک مشورت کرد تا برنامه شخصی تجویز شود و در صورت نیاز با کمک فیزیوتراپ صورت گیرد.( قدس آنلاین)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ