خربزه شاخ دار چه فوایدی دارد؟

nazari
خربزه شاخدار؛ با طعم لیمو و موز

خربزه شاخدار یا خاردار (Horned Melon) تحفه استوایی است که همراه مسافران به کشور ما آمد. رنگ پوست آن نارنجی ـ کرم است که برجستگی‌های خارمانندی از جنس پوست میوه روی آن دیده می‌شود.این میوه از خانواده خیار است. اگرچه هنوز آن را به‌وفور نمی‌توان در میوه‌فروشی‌ها دید، اما این میوه تا چند سال آینده جایش را بین مردم ما بازخواهد کرد به‌شرطی که طعم خاص آن ـ که بین موز و لیموست ـ با ذائقه مردم ما هماهنگ شده و البته مردم هم با خواص آن بیشتر آشنا شوند.

1)‌ کم کالری، پرآب: هر عدد خربزه شاخدار برابر با 209 گرم و کالری آن برابر با 91 کیلوکالری انرژی است، بنابراین می‌توان گفت این میوه چندان پرکالری نیست. داخل این میوه سبز شفاف بوده و کمی حالت ژله‌ای دارد و این نشان می‌دهد میزان آب آن زیاد است. تخم‌های داخل آن شبیه کدوست. بنابراین مصرف آن برای رفع تشنگی مناسب است.

2)‌ همراه قلب: میزان پتاسیم هر عدد خربزه شاخدار 257 میلی‌گرم و میزان سدیم آن 4 میلی‌گرم است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند. به ‌این دلیل که عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم قلب را تنظیم می‌کند.

3)‌ دوست گیاهخواران: این میوه برای گیاهخواران مفید است. به این دلیل که هرعدد از آن حاوی 7/3 گرم پروتئین است، بنابراین با مصرف آن می‌توانید بخشی از نیاز بدن به پروتئین را تامین کنید.

4)‌ تنظیم‌کننده قند: مغز برای فعالیتش نیازمند گلوکز است. هر عدد خربزه شاخدار حاوی 16 گرم گلوکز است. بنابراین مصرف آن می‌تواند نیاز بدن به گلوکز را تامین کند.

5)‌ افزایش عملکرد چشم: هر عدد از این میوه حاوی 6 درصد ویتامین A است. بنابراین مصرف آن به عملکرد بهتر چشم کمک می‌کند. علاوه بر این که ویتامین A به لطافت پوست نیز کمک می‌کند. به ‌همین ‌دلیل می‌توان کمی از این میوه را روی پوست صورت مالید.

6)‌ مانع کم‌خونی: خربزه خاردار سرشار از آهن است. هر عدد از این میوه حاوی 13 درصد آهن است، بنابراین مصرف آن مانع کم خونی می‌شود.

ـ شیوه مصرف: به‌‌عنوان میوه، همراه سالاد یا تهیه دسر از این میوه.

منبع : jamejamonline 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ