باورهای غلط در مورد واکسیناسیون

mousavi
نکاتی در مورد واکسیناسیون....

یک ‌سری پرسش‌های خاص درباره واکسن‌ها به طور عمومی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم؛‌ مثلا اینکه چرا با وجود ریشه‌کن شدن بعضی‌ بیماری‌ها در کشور باز هم ضرورت دارد واکسن به کودک‌تان زده شود؟ در نظر داشته باشید در دنیای امروز و با ارتباطات وسیع مسافرانی که از کشورهای مختلف جابه‌جا می‌شوند،‌ امکان دارد بیماری توسط افراد ناقل یا بیمار به کشور ما برسد.

به عنوان نمونه در مورد فلج اطفال با اینکه ما آن را ریشه‌کن کرده‌ایم اما در کشورهای همسایه ما (افغانستان و پاکستان) هنوز وجود دارد و معقول است کودکان‌مان نسبت به این بیماری خطرناک ایمن نگه داشته شوند.

یک مورد شایع دیگر این است که می‌پرسید چرا با بهتر شدن وضعیت تغذیه و بهداشت کشور و پیشرفت‌های درمانی باز هم مجبوریم این همه واکسن به بچه‌ها بزنیم؟ در نظر داشته باشید هیچ دارو و اقدام بهداشتی در طول تاریخ نمی‌تواند به اندازه واکسیناسیون در کاهش بروز بیماری‌ها و عوارض آن موثر باشد.

میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای عفونی هنوز در محیط هستند و اگر امروز ما مانند سال‌‌های قبل بیماری‌هایی چون دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه و سرخک را نمی‌بینیم، به دلیل واکسیناسیون است.

یکی دیگر از سوالات شایع خانواده‌ها در مورد آن است که چون تصور می‌کنند نوزادشان ضعیف است، می‌ترسند با این تزریق‌های مکرر و چند واکسیناسیون آسیب ببیند.

به این افراد اطمینان می‌دهیم که مطالعات وسیع در مورد اینکه کدام واکسن‌ها بی‌خطرند و در عین حال مفید و هر کدام در چه سنی باید تزریق شوند، حتی اینکه تجویز چند واکسن در یک روز مضر نیست و تداخلی با هم ندارند و خطری متوجه کودک نمی‌شود و خلاصه نظم این برنامه واکسیناسیون، انجام شده است.

برای واکسیناسیون حتی تب خفیف و یا اسهال ملایم بلامانع است چون شیوع بالایی دارند و در برنامه واکسیناسیون اطفال و زمان‌بندی آن تاثیر می‌گذارند و از آنجا که این موارد خفیف روی نحوه پاسخ‌دهی کودک به واکسن‌ها تاثیری ندارد، واکسیناسیون طبق برنامه پیش می‌رود. بعضی از والدین معتقدند بدن کودک آنها در اثر واکسن ضعیف می‌شود و او در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرد. این تفکر صحیح نیست.

کودک واکسن‌زده به هیچ داروی تقویتی نیاز ندارد و در خطر سایر بیماری‌های عفونی نخواهد بود چون بیشتر واکسن‌ها از ویروس ضعیف شده یا باکتری‌های کشته شده تهیه می‌شوند و سیستم دفاعی بدن رانسبت به مواجهه‌های بعدی آن ویروس یا باکتری آماده می‌کنند و نه چیز دیگری.

با اینکه امکان دارد کودک شما بعد از واکسن تب کند یا در محل تزریق تورم داشته باشد، اما این عوارض بسیار شایع‌اند و بااستفاده از استامینوفن و کمپرس محل تزریق برطرف می‌شوند و هیچ کدام دلیلی برای حذف واکسن مربوطه نیستند.

منبع : سایت نی نی بان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ