دوست دستگاه گوارش ، تنظیم‌کننده قلب را می شناسید؟!

nazari
کامکوات؛ بچه نارنگی

درختچه‌های این میوه ابتدا در شمال کشور سروکله‌شان پیدا شد. میوه‌های آن به‌دلیل اندازه و رنگ نارنجی ـ زرد آن جلب توجه می‌کرد؛ بویژه این که می‌شد آن را با پوست خورد! کامکوات از خانواده نارنگی است.طعم آن کمی از نارنگی شیرین‌تر است و چون آن را همراه پوستش می‌خوریم، طعم تند خاصی هم همراه آن می‌شود. این میوه در همه میوه‌فروشی‌های کشورمان بویژه در شمال و جنوب کشور وجود دارد.

1)‌ کم‌کالری، پرآب: این میوه پرکالری‌ای نیست. هر عدد ازاین میوه حاوی 13 کالری انرژی است و وزن متوسط آن بین 15 تا 19 گرم است. با خوردن چند عدد از آن نیاز به آب تا حد زیادی تامین می‌شود.

2)‌ تمیزکننده رگ‌ها: این میوه فقط حاوی 2/0 درصد چربی است.ازطرفی هر عدد از آن حاوی 13 درصد ویتامین C است. بنابراین مصرف آن می‌تواند نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند و دیواره رگ‌ها بویژه مویرگ‌ها را استحکام ببخشد. به ‌این ‌ترتیب بدن در مقابل رسوب چربی در رگ‌ها بیمه شده و خطر سکته قلبی و مغزی کاهش می‌یابد. ضمن این که ویتامین C موجود در آن مانع رسوب چربی‌ در رگ‌ها می‌شود.

3)‌ دوست دستگاه گوارش: از آنجا که این میوه با پوست‌خورده می‌شود، میزان فیبر آن بالاست. هر عدد از این میوه حاوی 2/1 فیبر است. با خوردن این میوه عملکرد گوارش بهبود پیدا کرده و خطر ابتلا به یبوست تاحد زیادی از بین می‌رود.

4)‌ تنظیم‌کننده قلب: هر عدد کامکوات حاوی 35 میلی‌گرم پتاسیم و دو میلی‌گرم سدیم است. بنابراین خوردن آن پمپ سدیم ـ پتاسیم قلب را تنظیم کرده و به ‌این ‌ترتیب آهنگ ضربان قلب تنظیم می‌شود.

5)‌ دشمن سرطان: رنگ نارنجی این میوه نشان می‌دهد سرشار از آنتی‌اکسیدان نارنجین است، بنابراین مصرف آن مانع ابتلا به سرطان می‌شود.

ـ شیوه مصرف: به‌صورت میوه، همراه با سالاد، مربا، ترشی و دسر.

منبع : jamejamonline 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ